۰ نفر

قبل از خرید تجهیزات فروشگاهی، به این نکات توجه کنید!

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴
کد خبر: 459875
قبل از خرید تجهیزات فروشگاهی، به این نکات توجه کنید!

از گام‌های اولیه راه اندازی یک فروشگاه خرید لازم مورد نیاز برای تجهیز فضای فروشگاهی است. با گسترش و رشد فرمت های فروشگاهی و تنوع بسیار بالا در انواع این فروشگاه ها، تجهیزات و لوازم قابل استفاده در آنها نیز با تنوع چشمگیری روبرو بوده است. این گروه از محصولات شامل: انواع قفسه فروشگاهی، استندهای تنقلات، سبد های پروموشنی، صندوق و چک اوت کانتر و همچنین انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی از جمله جهیزاتی هستند که برای اکثر قریب به اتفاق انواع فروشگاه خرده فروشی ضروری است.

قفسه های فروشگاهی با مدل‌های گوناگون یکطرفه دیواری، یکطرفه خودایستا، دوطرفه، گرد و ... و با جنس های متنوع اعم از فلزی و چوبی در بازار موجود است که انتخاب آنها برای خرید بستگی به نوع کاربری فروشگاه، حجم، اندازه و نوع کالاهای فروشگاه، نقشه و مساحت فروشگاه و همچنین بودجه در دسترس دارد.

بهره مندی از تجربیات افراد فعال در این عرصه و یا کسب خدمات مشاوره از شرکت های تولید کننده و ارائه دهنده صنعت تجهیزات خرده فروشی می تواند در انتخاب بهینه تجهیزات و صرفه جویی در زمان و هزینه موثر واقع گردد.

نکته دیگر در هنگام خرید تجهیزات فروشگاهی توجه به خدماتی همچون نصب و حمل تجهیز و همچنین خدمات پس از فروش محصولات است که می تواند علاوه بر اینکه نشان از قابلیت اطمینان شرکت تولید کننده باشد، منجر به افزایش عملکرد محصولات نیز شود. این موضوع برای محصولاتی همچون صندوق های فروشگاهی، دوربین های مداربسته و دستگاه های اسکنر، یخچال و فریزر و سایر تجهیزاتی که دارای بخش های الکتریکی هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این تجهیزات برای کارهای مختلفی از جمله خرید آسان تر در حجم بالا، به نمایش گذاشتن کالاها و دسترسی سریع مشتریان به کالاهای مورد نیاز از یک سو و صندوق فروشگاه ها از سوی دیگر برای امور حسابداری و محاسبه صورتحساب محصولات خریداری شده، به کار می روند. احتیاجات متنوعی که در فروشگاه ها وجود دارد باعث شده در طول زمان همچنان که فروشگاه ها پیشرفت کرده و مدرن تر می شوند، تجهیزات مختلف و متنوعی نیز در فروشگاه ها استفاده می شوند.

تجهیزات بردودتی فروشگاه‌ها:

از دیگر تجهیزات ضروری فروشگاه ها می توان به یخچال فریزر فروشگاهی اشاره نمود که در مدلهای مختلف قابل تهیه است. این تجهیزات امروز با توجه به اینکه مشتریان تمایل به انجام خرید بصورت خدمات سلف سرویس دارند، با پیشرفت در طراحی و فناوری های ساخت تغییرات بزرگی داشته اند. به عنوان مثال در گذشته یخچال های فروشگاهی دربدار بوده و ارائه کالا عموما توسط مغازه دار انجام می شد. امروزه یخچال های بدون درب با بهره گیری از فناوری پرده هوا در بسیاری از انواع فروشگاه به ویژه هایپرمارکت و سوپرمارکت استفاده می شود که بسیاری از آنها با استفاده از سیستم های نوین مدیریت مصرف انرژی، موجب بهینه سازی در مصرف برق نیز شده اند.

فف

از انواع یخچال هایی که در فروشگاه ها می توان یافت: یخچال ایستاده رو باز ، یخچال شیشه خم ، یخچال پرده هوا ، یخچال ویترینی ، فریزر ایستاده و فریزر خوابیده هستند. طراحی و ساخت یخچال های فروشگاهی نیز با توجه به نوع و محل کاربری متفاوت است. در برخی یخچال ها کمپرسور در قسمت پایین کابین دستگاه قرار می گیرد و در برخی دیگر کمپرسور بالای یخچال نصب می شود که باعث خنک شدن سریعتر یخچال شده و در ضمن عمر محصول نیز افزایش می یابد. یخچال هایی که کمپرسور را در بالای یخچال نصب می کنند قویتر هستند و دیر تر خراب می شوند اما از نظر هزینه نیز عموما قیمت بالاتری دارند.

عامل اندازه در انتخاب یخچال بسیار مهم است. یخچال ها در سایز ها و اندازه های مختلف و در ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند. یکی از مواردی که باید در خرید یخچال و فریزر فروشگاهی مد نظر قرار داد ظرفیت و ابعاد یخچال است. در فروشگاه ها با توجه به محصولی که قرار است در فروشگاه نگهداری شود و اندازه فروشگاه و حجم یخچال و فریزر بایستی یخچال مورد نظر را انتخاب کرد.

فریزرهای فروشگاهی نیز علاوه بر فروشگاه های خرده فروشی در انواع فروشگاه پروتئینی و لبینات فروشی کاربرد دارند. این محصول نیز در انواع ایستاده، خوابیده و کانتری در بازار موجود است که انتخاب آن به عواملی همون نوع کاربری و فضای استقرار آن بستگی دارد.

در صورتی که ابعاد فروشگاه بزرگ باشد، استفاده از یخچال های پرده هوا با سیستم موتورمرکزی توصیه می شود. چراکه علاوه بر کمک به مدیریت مصرف انرژی، از آنجا که موتور محصول خارج از بدنه آن قرار دارد، فضای بیشتری برای چیدمان کالا در اختیار فروشگاه داران قرار می دهد. در این گروه از یخچال ها که موتور آنها بصورت مجزا و در قسمت خاصی از فروشگاه مستقر می شوند، معمولا تمهیدات ویژه ای به منظور تسهیل نظافت و یا در صورت نیاز تعمیر موتور در نظر گرفته می شود. همچنین برخی از انواع کندانسورهای این یخچال ها بصورت خاص برای مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب تولید می شوند تا کارایی مناسبی در این مناطق داشته باشند. این ها مواردی هستند که در طراحی اختصاصی تجهیزات فروشگاهی، باید به آنها توجه شود. برخی دیگر از این نکات عبارتند از:

  • درب‌های یخچال و فریزرهای فروشگاهی نیز با استفاده از فناوری های نوین بصورت دو یا سه جداره ساخته می شوند که در حفظ و مصرف بهینه انرژی بسیار اثرگذار است. همچنین در مدل های درب دار به منظور اینکه نمایش کاملی از کالای داخل آن ارائه شود از درب های بدون قاب در محصول استفاده می شود.
  • فریزرهای خوابیده از دیگر انواع فریزرهای فروشگاهی هستند که به منظور چیدمان کالاهایی مانند بستنی کاربرد دارند که به دلیل دسترسی و نمایش مناسبی از کالا در افزایش میزان خریدهای بدون برنامه ریزی موثر است.

منبع: spotco.ir