۰ نفر

آشنایی با آزمون آسکی ( OSCE ) بورد تخصصی پزشکی

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 459618
آشنایی با آزمون آسکی ( OSCE ) بورد تخصصی پزشکی

آزمون آسکی یکی از آزمونهای مهم و چالش برانگیز پزشکان است که هر ساله جهت ارزیابی عملکرد بالینی متخصصین پزشکی برگزار می گردد. مهمترین وجه تمایز این آزمون با سایر آزمونهای متداول در نحوه برگزاری آن است که شامل دو بخش PMP و ایستگاهی می شود و همین موضوع باعث نگرانی اکثر داوطلبین است. با توجه به وجود منابع بسیار حجیم و پیچیده که برای این آزمون معرفی می شوند و هر از چندگاهی تغییر می کنند، به نظر می رسد که قبولی در آن برای متقاضیان دشوار باشد. اهمیت موفقیت در آزمون آسکی زمانی مشخص می شود که متقاضیان بدانند برای موفقیت در آزمون بورد نیز باید دو مرحله آزمون کتبی با 150 سوال و آزمون آسکی (PMP و ایستگاهی) را سپری کرده باشند. باید توجه داشت که متقاضیان در آزمون آسکی پزشکی فقط مجاز به دو یا سه بارشرکت در این آزمون هستند و درصورت مردودی، برای همیشه از شرکت در آزمون محروم خواهند شد.

آزمون PMP آسکی

روش PMP را باید شبیه سازی یک موقعیت بالینی دانست که پزشک با بیمار یا مجروح مواجه می شود. در این روش اطلاعاتی بسیار محدود از بیمار به پزشک داده می شود تا پزشک با مطالعه و بررسی آنها به تصمیم گیری بپردازد. در این آزمون داوطلبین بصورت معمول به فعالیتهایی نظیر تکمیل اطلاعات از طریق سوال درمورد وضعیت بیمار از خویشاوندان او، انجام مراحل معاینات فیزیکی، بررسی های آزمایشگاهی و رادیولوژی پرداخته، سپس وارد فاز آنالیز اطلاعات بیمار می شود. در مرحله آنالیز، معمولا از داوطلب آزمون PMP خواسته می شود که لیستی از مشکلات بیمار را تهیه و نتیجه گیری کند. پس از انجام تمام مراحل فوق، داوطلب باید بتواند به تجویز داروها، تنظیم رژیم غذایی، توصیه های پزشکی به همراهان بیمار، ارجاع بیمار به پزشک متخصص، برنامه ریزی پیگیری های بعدی و... بپردازد. در این آزمون، اساتید به دو روش PMP خطی و PMP شاخه ای به امتیازدهی می پردازند که بیان آن از حوصله خبر خارج است. داوطلبین باید توجه داشته باشند که آزمون PMP معمولا بوسیله نرم افزار و بصورت رایانه ای برگزار می شود و در هر مرحله با انتخاب یکی از گزینه های موجود، سایر گزینه های مرتبط در مراحل بعدی نمایش داده می شود. در آزمون PMP داوطلبین باید بتوانند حداقل 70% نمره آزمون یعنی 105 سوال از 150 سوال را کسب کنند تا به آزمون ایستگاهی دعوت شوند.

آزمون ایستگاهی آسکی پزشکی

پس از مشخص شدن نتایج آزمون PMP از داوطلبینی که حد نصاب امتیاز را کسب کرده باشند جهت آزمون ایستگاهی دعوت می شود. این مرحله ممکن است با حضور بیمار واقعی و یا کسی که تظاهر به بیماری می کند انجام شود و همیشه در ابتدا سناریو تعریف می شود مثلا: (خانمی با سن حدود 51 سال درحالی به اورژانس مراجعه کرده که کاهش سطح هوشیاری دارد. عمق تنفس او خوب بوده لیکن کمی کند شده است. بیمار سابقه دیابت و فشار خون ندارد). و در اینجاست که داوطلب باید توانایی طی فرایند بررسی و نتیجه گیری را در 6 الی 12 ایستگاه داشته باشد. میانگین زمان در هر ایستگاه حدود 4 الی 8 دقیقه است. داوطلبین آزمون آسکی باید در نظر داشته باشند که تعیین نمره قبولی در این مرحله با توجه به رشته تخصصی متغیر است و تابع عوامل و روشهای محاسباتی متفاوتی است.

راهکار آمادکی آزمون آسکی

تقریبا غیر ممکن است که همه ی متقاضیان بتوانند بر تمام منابع معرفی شده برای آزمون تسلط کامل داشته باشند و همین مسئله باعث نگرانی داوطلبین آزمون آسکی OSCE است. هر ساله تعداد متقاضیان در آزمون آسکی با افزایش مواجه است و متاسفانه بسیاری با مردودی پیاپی در این آزمون از شرکت در آن برای همیشه محروم می شوند بنابراین لازم است برای آمادگی در آزمون برنامه ای دقیق داشت. با توجه به این مسئله که آینده ی شغلی متخصصین در گروی موفقیت در این آزمون است، یکی از مفیدترین راه ها، بررسی نکات کلیدی، سوالات و سرفصلهای پرتکرار در ادوار گذشته است. البته باید در نظر داشت که این سرفصلها هر از چند گاهی دچار تغییرات عمده ای می شوند که شناسایی سرفصلها را بسیار دشوار می سازد. همچنین با توجه به مشغله های همیشگی جامعه پزشکان، آمادگی برای این آزمون در خلال فعالیتهای روزانه سخت به نظر می رسد پس باید به دنبال راهکاری بود که ضمن کاهش زمان مطالعه، به نتایج مطلوبی دست یافت. یکی از بهترین راهکارها برای این منظور، شرکت در کارگاه های آمادگی آزمون OSCE است. از جمله مهمترین مزایای این کارگاه ها، می توان به مواردی مانند: کاهش 20 برابری زمان مطالعه، پرهیز از تمرکز بر سرفصلهایی که در آزمون نیستند، ارتباط با اساتید زبده در قالب پرسش و پاسخ که سالها به آنالیز آزمون پرداخته اند، حل چند دوره آزمون بصورت آزمایشی و... پرداخت. همچنین باید در نظر داشت که متاسفانه ظرفیتهای آموزشهای تخصصی بصورت عادلانه در کشور توزیع نشده و عملا بسیاری از داوطلبین که در نقاط دور از تهران هستند، از دسترسی به آن محرومند بنابراین بهترین راهکار را باید در آموزشهای آنلاین دید. از دیگر مزایای آموزشهای آنلاین می توان به استفاده در تمام ساعات شبانه روز، هزینه های به مراتب پایینتر، امکان مشاهده چندین باره، استفاده در هر نقطه از جهان، ساعات برگزاری کوتاهتر ضمن بیان تمام مطالب کارگاه های حضوری، بهره گیری از زبده ترین اساتید و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. یکی از زبده ترین و باسابقه ترین مجموعه هایی که در سالهای پیاپی اقدام به انتشار چندصد عنوان کتاب تخصصی و فوق تخصصی پزشکی نموده و به برگزاری کارگاه های آنلاین آمادگی آزمون آسکی پرداخته است، موسسه رهپویان شریف بوده و متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان درخصوص تالیفات و کارگاه های آمادگی آزمون آسکی به سایت آن موسسه مراجعه و یا با شماره 66928000-021 تماس حاصل فرمایند.

لینک:

https://drsharif.org/?utm_source=report&utm_medium=report&utm_campaign=report990522