۰ نفر

کاهش ریسک واردات با خرید بیمه باربری

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵
کد خبر: 455055
کاهش ریسک واردات با خرید بیمه باربری

تجارت بین المللی یک حوزه تخصصی و بسیار حیاتی برای اقتصاد کشورهاست. به نحوی که اقلام مورد نیاز هر جامعه که قابلیت تولید آن در کشور وجود ندارد، یا تقاضای بیشتری از آن وجود دارد، توسط تجار و بازرگانان تأمین می شود.

در این بین خیلی از سازمان ها و ارگان ها وجود دارند تا حلقه های این زنجیر را به هم متصل کنند تا واردات یک محصول صورت پذیرد. برخی از این سازمان ها که نقش حیاتی در این فرآیند ایفا می کنند می توان از بانک ها که برای مراودات پولی بین خریدار و فروشنده در سطح بین المللی نقش دارند یا گمرک هر کشور که به عنوان نهاد ناظر بر صادرات و واردات فعالیت می کند و به تنظیم این بازار کمک می کند و درآمد دولت را با دریافت تعرفه ها تأمین می کند، و در نهایت شرکت های بیمه که با بیمه کردن کالاها از مبدا تا مقصد باعث اطمینان خاطر خریداران و فروشندگان از حفظ شدن سرمایه شان هستند. و در نهایت حمل کنندگان کالا که از راههای آبی، زمینی، و هوایی به حمل و نقل کالا مشغول هستند و ریسک ها، درآمد ها و مسائل خود را به صورت جداگانه دارند.

شرکت بیمه با صدور بیمه باربری و بیمه متصدیان حمل و نقل، به این فرآیند واردات کمک می کند. به صورتی که خریدار با توجه به نوع قراردادی که با فروشنده منعقد کرده است، مطمئن است که اگر در طول حمل اتفاقاتی برای کالای او بیافتد، شرکت بیمه خسارت را جبران کرده و از سرمایه او محافظت می کند.

در این بین سه نوع بیمه نامه و کلوز در بیمه باربری و کلوز صادر می شود، از کلوز C به عنوان پوشش های پایه یاد می شود که عمدتاً خسارت های مربوط به وسیله حمل را تحت پوشش قرار می دهد. در کلوز بهتر از آن که کلوز B نام دارد، خسارت های بیشتری نیز تحت پوشش قرار می گیرد. و در نهایت بهترین کلوز در بیمه باربری وارداتی کلوز A است که کامل ترین است و معمولاً مورد استقبال بازرگانان قرار می گیرد.

خرید بیمه باربری در حال حاضر که نرخ ریال به نسبت به دلار بسیار کاهش داشته و مدام در نوسان است، بسیار حیاتی بوده و در صورتی که تعللی در خرید یک بیمه مناسب توسط وارد کننده صورت پذیرد و در صورت وقوع خسارت، امکان دارد که حتی تا دو برابر ارزش معامله را زیان ببینند. چرا که خریدار ممکن است مجبور باشد بعد از مدتی با گران شدن نرخ ارز، مبلغ زیادی را ضرر کند.

یکی از ریسک های همیشگی واردات محصول همچنین ترخیص آن از گمرک است که استفاده از یک مشاور تخصصی در زمینه ترخیص کالا از گمرک که بتواند در خصوص قوانین این حوزه مشاوره مطلوب و تخصصی ارائه دهد هم می تواند کمک کننده باشد. حتی در صورت بالا بودن حجم واردات، استخدام یک ترخیص کار حرفه ای که آشنا به قوانین گمرکی باشد، توجیه پذیر به نظر می رسد.

در نهایت ممکن است خرید یک بیمه باربری مناسب، کار ساده ای به نظر برسد. اما با توجه به اینکه بخش زیادی از سرمایه در حین حمل کالا در معرض ریسک قرار دارد، نیاز است که از مشاور خوبی در زمینه خرید بیمه نامه مناسب بهره مند باشید. در این زمینه نمایندگی بیمه سامان تهران با پانزده سال تجربه در زمینه صدور بیمه نامه باربری و استفاده از کارشناسان متخصص می تواند به صورت مستمر و به موقع بیمه باربری را صادر نموده و شرکت بیمه سامان هم به عنوان یکی از بهترین شرکت های بیمه با رتبه توانگری مالی ممتاز به گواه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حس اطمینان بیشتری را به یک بازرگان بین المللی القا نماید.