۰ نفر

انواع میلگرد آجدار ، ساده و استیل

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۱
کد خبر: 452475
انواع میلگرد آجدار ، ساده و استیل

آیرومارت به عنوان یکی از فعالان حوزه آهن و فولاد تامین کننده مقاطع فولادی مختلف است. از این بین انواع میلگرد فولادی یکی از پر مصرف ترین این محصولات است.

در این مطلب سعی داریم تا شما را با انواع میلگرد بیشتر آشنا کنیم. میلگرد از لحاظ ظاهری و آلیاژی به 3 دسته اصلی میلگرد آجدار ، میلگرد ساده و میلگرد استیل دسته بندی می‌شود. در ادامه مطلب به تفکیک مطالبی در خصوص این کالا ها ارائه شده است:

میلگرد آجدار

این محصول با هدف مسلح کردن بتن به کار گرفته می شود. بتن به تنهایی از سیمان و شن تولید میگردد. ساختار سرامیکی آن باعث میشود که این ماده در برابر کشش یا خمش بسیار شکننده باشد. میلگرد آجدار با قرار گرفتن در دل بتن باعث بهبود این ضعف میگردد به همین دلیل است که استفاده این کالا در پروژه های عمرانی بسیار معمول است.

هندسه آجدار این مقطع باعث درگیری بین میلگرد آجدار فولادی و بتن میشود و چسبندگی این دو بهبود پیدا میکند. میلگرد آجدار در سه استاندارد اصلی A2 A3 و A4 تولید میشود. ترکیب شیمیایی میلگرد آجدار در این استاندارد کمی تفاوت دارند. به طور کلی از استاندارد A2 تا A4 مقدار کربن و عناصر آلیاژی افزوده میشود و همین موضوع باعث افزایش خواص مکانیکی میلگرد آجدار میگردد.

میلگرد آجدار به کمک فرآیند نورد تولید میگردد به همین دلیل قیمت گذاری آن بر پایه قیمت بیلت فولادی صورت میگیرد.  طبق استاندارد ساخت باید هندسه آج میلگرد در استانداردهای مختلف، متفاوت باشد تا از لحاظ ظاهری قابل تشخیص باشند. اما تولیدکنندگان ایرانی معمولا این محصولات را با یم خط نورد و یک شکل ظاهری تولید میکنند. بنابراین حین خرید میلگرد آجدار گواهینامه معتبر دریافت کنید.

تولیدکنندگان متعددی در داخل کشور این کالا را تولید میکنند. یکی دیگر از راه های شناخت استاندارد محصول توجه به علائم حک شده روی محصول است. در این خصوص میتوانید به مقاله آشنایی با تولیدکنندگان میلگرد آجدار در کشور واقع در وبلاگ آیرومارت مراجعه کنید.

قیمت میلگرد آجدار به عنوان یکی از کالای اساسی پروژه ها تعیین کننده و حائز اهمیت است با کلیک روی لینک میلگرد آجدار میتوانید قیمت به روز این محصول را مشاهده کنید.

میلگرد ساده

میلگرد ساده یا plain rebar از جمله انواع میلگرد فولادی پرکاربرد به حساب می آید. قیمت پایه میانی مثل بیلت و بلوم تعیین کنندگان اصلی قیمت میلگرد ساده هستند. میلگرد ساده کاربردهای متعددی دارد که از این بین می‌توان به استفاده در نما، ساخت تیرچه بلوک، ساخت شفت‌های صنعتی و … اشاره کرد. بر خلاف میلگرد آجدار این کالا در یک استاندارد به نام استاندارد A1 که مخصوص میلگرد ساده است تولید میشود. روش تولید این کالا نورد است و محصول خروجی قطرهای مختلفی دارد. تمامی محصولات کارخانه در شاخه های 12 متری وارد بازار می‌شوند و وابسته به قطرشان در یکی از حالات شاخه یا کلاف قرار می‌گیرند.

یکی از نکات بسیار مهمی که حین خرید این محصول باید توجه کرد شباهت آن به میلگرد حرارتی است. میلگرد حرارتی با ظاهری مشابه میلگرد ساده تولید میشود و هدف تولید آن استفاده در سقف و کف ساختمان هاست. ضریب حرارتی این محصول به شکلی است که در برابر تغییرات دمایی، تغییرات ابعادی بسیار کمی از خود نشان میدهد. این موضوع باعث عدم ایجاد ترک در بتن سقف یا کف ساختمان میشود. به همین علت استفاده اشتباه از میلگرد ساده در این کاربرد میتواند خطر آفرین باشد.

اگر قصد خرید این محصول را دارید با تماس با مشاوران آیرومارت نسبت به خرید و مشاوره در خصوص آن اقدام کنید. همچنین با کلیک روی لینک میلگرد ساده میتوانید قیمت روز این کالا را تماشا کنید.

میلگرد استیل

میلگرد استیل از محصولات تولیدی با جنس فولاد زنگ نزن است. ویژگی اصلی این کالا مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی است. در بازار ایران فولاد زنگ نزن به استیل معروف است/ استیل به تنهایی به معنای فولاد است اما با توجه به واژه استنلس استیل (stainless steel) از این واژه به عنوان معرف این گروه فولادی استفاده میشود. میلگرد استیل در آلیاژهای مختلفی تولید میشود اما ویژگی اصلی تمام آنها حضور عناصر با ارزشی مثل نیکل و کروم است که باعث ایجاد مقاومت به خوردگی میشود. میلگرد استیل در آلیاژهای مختلفی تولید و راهی بازار میگردد. از این بین میتوان به گروه های آلیاژی زیر اشاره کرد:

میلگرد استیل بگیر

این نوع میلگرد استیل به دلیل دارا بودن خاصیت مغناطیسی به این نام شناخته میشود. از پرکاربردترین آلیاژهای در این دسته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   استیل 410
  •   استیل 420
  •   استیل 430

میلگرد استیل نگیر

دقیقا مخالف نوع قبل این محصولات خاصیت مغناطیسی ندارند. علت بروز این خواص ریز ساختار و فاز پایدار فولاد در دمای محیط است. میلگرد استیل نگیر در فاز آستنیت پایدار است به همین دلیل این خاصیت را از خود نشان میدهد. موارد زیر مهمترین انواع این خانواده هستند:

  •  استیل 304
  •  استیل 316
  •  استیل 321

میلگرد استیل نسوز

محصولاتی که در این خانواده آلیاژی قرار میگیرند مقاومت به حرارت بسیار بالایی دارند از مهمترین آن‌ها می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  •  استیل 309
  •  استیل 310

جهت خرید این محصولات و استعلام قیمت این کالاها روی لینک میلگرد استیل کلیک کنید.