۰ نفر

کاربردهای پمپ لجن کش و کف کش

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبر: 423243
 کاربردهای پمپ لجن کش و کف کش

پمپ های لجن کش را باید به عنوان یکی از محبوب ترین پمپ ها در حوزه صنعت معرفی کنیم. معمولا اکثر پمپ ها برای انتقال آب با گرانروی پایین طراحی شده اند. اما در صنعت یا حتی در تصفیه فاضلاب هم می‌بینیم که لجن هایی به شکل سیال و با گرانروی بالا تولید می شود. انتقال این لجن ها بدون کمک گرفتن از پمپ امکانپذیر نیست و دردسر زیادی برای شرکت‌ها و صنایع به وجود می آورد. بنابراین شاهد استفاده از اصطلاحاتی مانند پمپ گل کش یا حتی پمپ غلیظ کش هستیم که همه آنها به پمپ های لجن کش اشاره دارد.

 پمپ لجن کش ساختاری همانند پمپ های کف کش دارد و در هر دو آنها از نیروی گریز از مرکز برای انتقال سیال استفاده میشود. تفاوتی که در پمپ های لجن کش وجود دارد این است که سیستم آنها برای سیالات با گرانروی بالا ایده‌آل است و این انتقال لجن را برای ما راحت تر می کند. قطعات و تجهیزات به کار رفته در این پمپ ها به شکلی است که استفاده بلندمدت از آنها مشکل خاصی ندارد و از طرف دیگر در برابر شرایط خورنده و مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارند. برای تخلیه چاه معمولا از پمپ کف کش نیز استفاده می شود.

قطعات و اجزاء پمپ لجن کش

زمانی که به قطعات پمپ لجن کش نگاه می کنید، متوجه می شوید که سازوکار آنها نسبتاً ساده بوده و از یک روش معمولی برای انتقال آب یا تجمع استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این قسمت ها به شکل پیوسته در کنار هم قرار میگیرند تا یک وظیفه خاص را انجام دهند. بنابر این اجزاء پمپ لجن کش شامل موارد زیر می شود:

  • موتور الکتریکی به عنوان محرک اصلی پمپ که باعث چرخش شفت می شود؛
  • بدنه پمپ لجن کش که معمولاً از جنس چدن، استنلس استیل یا سایر مواد پلیمری است؛
  • درپوش ساخته شده از جنس چدن داکتیل؛
  • پروانه از جنس آلیاژ آلومینیوم؛
  • شفت و پیچ ها از جنس فولاد ضد زنگ ۳۰۳

نحوه عملکرد پمپ لجن کش

شروع عملکرد پمپ لجن کش از اتصال موتور الکتریکی به جریان الکتریسیته آغاز می‌شود. با وارد شدن جریان، موتور الکتریکی باعث چرخش شفت شده که این چرخش به پروانه پمپ انتقال داده میشود. پروانه پمپ و حرکت شفت باعث ایجاد نیروی مکندگی و خلا در داخل پمپ می شود که این خلا با لجن یا هر سیال دیگری جایگزین میشود. با ادامه این فعالیت و کشش سیال به داخل پمپ، به مرور زمان خاصیت مویینگی در داخل لوله ها به وجود می آید و در نتیجه سیال مورد نظر به نقطه دلخواه انتقال داده میشود. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که پمپ نباید با جریان‌های الکتریسیته ضعیف کار کند یا نباید آب موجود در محیط از یک سطح مشخص پایین‌تر بیاید. هر دو مورد می تواند به سلامت پمپ و عملکرد طبیعی آن لطمه بزند.

کاربردهای پمپ لجن کش

کاربردهای پمپ لجن کش به دلیل عملکرد فوق العاده آنها در انتقال لجن و سایر سیال های با وزن مولکولی بالا، بسیار وسیع هست و شما می توانید به شکل های مختلف از آنها استفاده کنید. انتقال لجن در تصفیه خانه ها و انتقال لجن در پالایشگاه ها اصلی ترین و مهمترین کاربرد این پمپ ها هستند. معمولاً هم لجن تصفیه خانه و هم زدن پالایشگاه وزن بالایی دارد و چسبندگی آنها هم زیاد است. بنابر این توانایی موتور پمپ در انتقال آنها تاثیر چشمگیری دارد و این یک ویژگی بارز در پمپ های لجن کش است.

علی‌رغم این ویژگی‌ها، نباید کاربرد پمپ لجن کش در حوزه انتقال آب برای باغ و کشاورزی، انتقال لجن به هنگام لایروبی رودخانه ها یا چاه ها و قنات ها، انتقال لجن در استخرهای بزرگ، انتقال آب در پروژه های صنعتی و مسکونی و هرگونه پروژه انتقال لجن صنعتی و غیرصنعتی چشم‌پوشی کنیم.

خرید پمپ لجن کش

خرید پمپ مخصوصا خرید پمپ لجن کش ممکن است برای شما کمی سخت و یک موضوع تخصصی باشد. عملکرد پمپ تا حدود زیادی تحت تاثیر بازدهی و عملکرد موتور آن قرار دارد. بنابراین به عنوان اولین نکته در خرید این پمپ ها، باید ببینید که شما قرار است چه حجمی از لجن را انتقال دهید و چه توانی از موتور می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. موتور ضعیف برای حجم لجن بالا نیاز به زمان کار بیشتری دارد که هم مصرف جریان الکتریسیته را بالا می برد و هم موتور را در معرض خرابی قرار می دهد. موضوع دوم اینکه، لجن ها معمولاً حاوی مواد مختلفی هستند که ممکن است این مواد بسیار خورنده و برای بدنه پمپ مضر باشند. اینجاست که بحث مقاومت بدنه پمپ در برابر مواد خورنده اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل در ساخت بدنه آنها از فولاد ضد زنگ و چدن استفاده می شود. شما می توانید با توجه به نوع لجن و شرایط آن مشخص کنید که چه مواد و قطعاتی در ساخت پمپ لجن کش به کار رفته باشد و کیفیت ساخت آن ها به چه صورت باشد.

منبع: https://pumpekhoob.com/