۰ نفر

نجات آمازون به دست «آمازون»

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۲
کد خبر: 418389
نجات آمازون به دست «آمازون»

«جف بزوس» یکی از ثروتمندترین مردان دنیا قصد دارد 10میلیارد دلار معادل 7.7 میلیارد پوند برای مقابله با تغییرات آب و هوایی هزینه کند. بنیانگذار آمازون تأکید کرده است که می‌خواهد با حدود 8 درصد از ثروت فعلی خود، جنگل‌های آمازون و کل کره زمین را نجات دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، انتشار خبر سرمایه‌گذاری بنیانگذار آمازون در اینستاگرام آن هم با این رقم، بسیاری را متعجب کرد چراکه «جف بزوس» تاکنون به انجام کارهای بشردوستانه و خیرخواهانه رغبت چندانی نشان نداده و از سایر مولتی میلیاردرها عقب مانده بود. پیش از این، بیشترین رقمی که بزوس در یک کار خیرخواهانه هزینه کرده 2 میلیارد دلار در سپتامبر 2018 در راستای کمک به خانواده‌های بی‌خانمان و همچنین کمک به مدارس بوده است.

وی همچنین پیش از این مورد انتقاداتی گسترده قرار گرفته بود که چرا همچون سایر ابرثروتمندهای جهان تعهدنامه Giving Pledge را امضا نکرده است. درقالب این تعهدنامه، ابرثروتمندان متعهد می‌شوند حدود نیمی از ثروت خود را که در طول زندگی کسب کرده‌اند به کارهای بشردوستانه اختصاص دهند ولی بزوس هرگز این تعهدنامه را امضا نکرد و هیچ گاه هم به سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد، پاسخی نداد.

ازسوی دیگر برخی، این رفتار بزوس بنیانگذار آمازون و مالک روزنامه واشنگتن پست را با اعتقادات پیشین وی در تناقض می‌دانند. وقتی اعلام شد آمازون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان، در سال گذشته حدود 44.4 میلیون تن کربن تولید  کرده است، این رقم بالا صدای بسیاری از مردم و حتی کارکنان این کمپانی را درآورد. حتی راهپیمایی‌هایی هم برگزار شد تا جف بزوس مجبور به بازبینی در نحوه عملکرد شرکتش شود اما در مقابل، بنیانگذار آمازون کارکنانش را تهدید کرد که دیگر درباره این موضوع صحبت نکنند در غیر این صورت اخراج خواهند شد. این موضوع کارکنان این شرکت را عصبانی کرده بود.

جف بزوس مالک شرکت هوافضای Blue Origin  که ساخت موشک برای استفاده تجاری را در برنامه خود دارد نیز هست و البته با دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به عنوان یکی از سیاستمدارانی که بالاترین بی توجهی را به تغییرات آب و هوایی داشته نیز تاکنون مشکلات زیادی داشته و دامنه این دغدغه‌ها بعد از خروج امریکا از تعهدنامه پاریس بیشتر هم شده است.

تعهد 10 میلیارد دلاری جف بزوس برای نجات محیط زیست، سومین کمک‌های بشردوستانه بزرگ در قرن حاضر محسوب می‌شود. «وارن بافت» سرمایه‌گذار امریکایی که در سال 2006 رقم 36.1 میلیارد دلار به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد در صدر جدول قرار دارد و پس از آن، سرمایه‌گذاری  16.4میلیارد دلاری هلن والتون در بنیاد خودش با همین نام در سال 2007 قرار دارد. حالا هم جف بزوس با 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 2020 سومین سرمایه‌گذاری بزرگ در کارهای بشردوستانه در قرن حاضر محسوب می‌شود.

 8 درصد ثروت «جف بزوس» برای محیط زیست

بنیانگذار آمازون درست یک ماه پس از اینکه کارکنان این کمپانی را که به نقش آمازون در افزایش گازهای گلخانه‌ای و تشدید تغییرات آب و هوایی معترض بودند تهدید کرده بود، حالا در اینستاگرامش با بیش از 1.4 میلیون فالوور خبری جالب را منتشر کرد.

«جف بزوس» در اینستاگرام خود نوشت: «تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید برای سیاره ما محسوب می‌شود. من می‌خواهم به موازات دیگران در این حوزه فعالیت داشته باشم تا هم راه‌هایی که تاکنون در جهان برای مقابله با گرمایش کره زمین شناخته شده‌اند را با قدرت بیشتری به کار بگیریم و هم اینکه راه‌های جدیدی برای کاستن از اثرات زیانبار تغییرات زیست محیطی بر زندگی انسان‌ها، جنگل‌ها، حیات وحش و... پیدا کنیم.این پول صرف تحقیقاتی خواهد شد که توسط دانشمندان، فعالان عرصه مقابله با گرمایش کره زمین و همچنین سایر گروه‌های فعال در این زمینه و NGOها (سازمان‌های مردم‌نهاد) انجام می‌دهند. من از هر اقدامی که بتواند از زمین، محیط زیست و حیات وحش حمایت و حفاظت کند استقبال می‌کنم و مطمئناً بخشی از این سرمایه‌گذاری به کمپانی‌های بزرگ و کوچک، سازمان‌های جهانی و شخصیت‌های حقیقی و همچنین کشورهای مختلف تعلق خواهد گرفت. من متعهد به پرداخت 10 میلیارد دلار در این زمینه شده‌ام و کار خود را از تابستان آغاز خواهم کرد. زمین برای همه ماست پس بیایید از آن حفاظت کنیم.»

وی با اعلام این خبر در اینستاگرام خود یادآور شد که این سرمایه‌گذاری از تابستان امسال آغاز خواهد شد. مجله فوربس ثروت وی را بیش از 130 میلیارد دلار برآورد کرده است و رقم سرمایه‌گذاری حدود 8 درصد کل ثروتش به حساب می‌آید.  به هرحال حالا بسیاری امیدوار شده‌اند که درآمد آمازون، جنگل‌های آمازون و... را می‌تواند نجات دهد.

 یک شبکه بزرگ برای سرمایه‌گذاری

این روزها وضعیت جنگل‌های آمازون، استرالیا و... خوب نیست و آتش‌سوزی‌های ناشی از خطاهای انسانی یا تغییرات آب و هوایی دامان آنها را گرفته است. اما آیا 10 میلیارد دلار سرمایه برای مقابله با این وضعیت کافی است؟ «الیزابت رابینسون» یکی از اساتید دانشگاه و فعالان حوزه محیط زیست در امریکا در این باره گفت: این، اتفاق خوبی است که وی می‌خواهد صدماتی را که تاکنون به محیط زیست و زمین وارد کرده جبران کند ولی این رقم به تنهایی کافی نیست. درواقع این تعهد می‌تواند آغازگر یک وب سایت کیک استارتر جدید باشد؛ سایتی که سرمایه مورد نیاز برای تولید یک کالا را از طریق پیش فروش آن، جذب می‌کند. حالا می‌توان برای مقابله با گرمایش کره زمین نیز چنین سایتی راه انداخت و پس از جف بزوس، سایر کمپانی‌ها و فعالان عرصه محیط زیست نیز در این سرمایه‌گذاری سهیم شوند تا بتوان کره زمین را نجات داد.

به اعتقاد وی، بخشی از این برنامه‌ها باید برای تأمین سوخت پاک و توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی هزینه شود که زمینه‌ساز تولید میزان بالایی دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای و درنهایت گرم‌تر شدن کره زمین است. البته کشورهایی با درآمد کم بالاترین میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را دارند و به همین دلیل هم بیش از کشورهای توسعه یافته در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش دارند به همین دلیل هم بهتر است بخش زیادی از این سرمایه در چنین کشورهایی هزینه شود تا سوخت پاک جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

البته برخی هم معتقدند در حال حاضر تکنولوژی‌های زیادی برای تولید انرژی‌های پاک وجود دارد ولی این سوخت‌ها بهای بالایی دارند پس بهتر است جف بزوس بخشی از سرمایه‌گذاری خود را در این بخش هزینه کند تا شاهد تولید انرژی‌های پاک مقرون به صرفه باشیم. به این ترتیب تعداد بیشتری از مردم جهان از این سوخت‌های سبز استفاده می‌کنند و به تبع آن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش کره زمین کاهش می‌یابد. به اعتقاد آنان، می‌توان نیروگاه‌های خورشیدی و بادی  متعددی راه‌اندازی کرد تا هم در تابستان و هم زمستان بتوانیم انرژی پاک در اختیار داشته باشیم. البته در این راستا برخی کشورها اقداماتی را آغاز کرده‌اند به عنوان مثال بریتانیا در سال گذشته اعلام کرد که تا سال 2030 حدود

30 درصد از الکتریسیته مورد نیاز این کشور از انرژی‌های تولید شده توسط توربین‌های بادی تأمین خواهد شد. گروهی نیز معتقدند جف بزوس باید علاوه بر سوخت پاک در حوزه حمل و نقل عمومی آسان و ارزانقیمت نیز سرمایه‌گذاری کند. در کنار کارهای فناورانه، به اعتقاد برخی فعالان محیط زیست، بنیانگذار آمازون باید با سرمایه‌گذاری در موضوع درختکاری گسترده برای نجات جنگل‌ها اقدام کند.