۰ نفر

رهبر معظم انقلاب چراغ راه مبارزه با فساد را روشن کرده‌اند؛ از این چراغ مراقبت کنیم

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۰۳
کد خبر: 411176

رهبر انقلاب چاره مبارزه با فساد را عدالت، قانون‌مداری و سرعت می‌دانند و مسیر موفقیت در این مهم را نیز روشن کرده‌اند؛ حالا ما چه کارهایی باید انجام دهیم؟

باند و مافیای بزرگ و کوچک اقتصادی و صنعتی سال‌هاست که چون مار بر آشیانه آسیب‌پذیر تولید و اقتصاد چنبره زده است و این تسلط نحس، جز با قانون‌مداری و قاطعیت و نگاه علمی از میان نمی‌رود. قانون‌مداری و قاطعیت و نگاه علمی‌ای که قوه قضاییه در تمام شئون خود باید به کار بندد.

اما نقش رهبر معظم انقلاب در مبارزه با دیو هفت‌سر فساد چه بوده است؟ رئیس سابق قوه قضاییه به‌دلیل ناکارآمدی و فرسایشی بودن روند مبارزه با فساد اقتصادی، در نامه‌ای با ۱۲ بند از مقام معظم رهبری درخواست کرد تا ضمن تفویض اختیارات ویژه به قوه، مسیر مبارزه با فساد را هموارتر کنند؛ ایشان نیز با صدور یک استجازه نقش قابل‌توجه و فراموش‌نشدنی‌ای ایفا کردند، نقشی که برای تبیین آن باید با تمام وجود کوشید. رهبر معظم انقلاب در این استجازه فرمودند:

«مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد. در مورد اتقان احکام دادگاهها دقت لازم را توصیه فرمائید.»

ایشان در استجازه به ۳ ویژگی اصلی در مبارزه با فساد تاکید داشتند که باید من‌بعد در پرونده‌ها و موارد مرتبط به این موضوع مؤکدا در نظر گرفته شوند: قانونی بودن، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای عدالت. این ۳ اصل حیاتی برای جنگ تن‌به‌تن با مفسدان اقتصادی و رانت‌خواران و سوءاستفاده‌گران ضروریست؛ همان‌طور که یک جنگجو برای پیروزی به شمشیر و زره و سپر با هم نیاز دارد. ایشان در پیام کوتاه اما مؤثر خود کار بزرگی کردند؛ روشن نمودن مسیر پالایش کشور از پلیدی و تباهی. ایشان چراغ بزرگ مبارزه با فساد را به‌درستی روشن کردند، اما باقی کار دیگر بر عهده ایشان نیست.

برای عمل به استجازه مقام معظم رهبری نباید هیچ‌کدام از ۳ ویژگی اصلی مورد اشاره ایشان را قربانی یکدیگر کنیم. اگر سرعت فدای قانون‌مداری دادگاه شود، مفسدان خود را مشمول مرور زمان می‌کنند و از سوی دیگر اگر خدای ناکرده «عدالت» و قانون‌مداری فدای رسیدگی سریع و شتاب‌زده شود نه‌تنها مفسدان رسوا نخواهند شد، بلکه ممکن است مظلومان بلاگردان آنان شوند.

قوه قضاییه کار بزرگی در پیش دارد و رسیدن به این هدف با مدیریت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت دارد. باید رئیس محترم قوه قضاییه را یاری کنیم تا به‌طور کامل به تمام ابعاد استجازه مهم رهبری عمل شود، کمااین‌که آیت‌الله رئیسی همواره التزام خود به ضرورت پاکی و سلامت قضات و دادستان‌ها و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب را با تمام وجود نشان داده‌اند.

سرعت، قانونی بودن و البته «عدالت». رهبری با تاکید بر این ۳ اصل مهم، چراغ راه مبارزه با فساد را روشن کردند؛ حالا نوبت ماست که از این چراغ مراقبت کنیم تا بازیگران اصلی دروغ و تباهی، نتوانند پشت پرده‌های بی‌دقتی و پنهانکاری و بی‌قانونی مخفی شوند.

حالا نوبت ماست تا ریاست محترم قوه قضاییه را در این مسیر یاری کنیم؛ نوبت ماست تا در تقویت سلامت و پاکی دادگاه‌ها و محاکم و برگرداندن بیت‌المال به اقتصاد کشور، یار و همراه او باشیم.

*کارشناس سیاسی