۰ نفر

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس ایران و بورس بین الملل کدامند؟

۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 401776
مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس ایران و بورس بین الملل کدامند؟

سرمایه گذاری در بورس ، به کشورها، موسسات اقتصادی ها، برندها، مشاغل و اشخاص حقیقی اجازه می­دهد تا در معاملات بازارهای بورس شرکت کرده و سهام و اوراق بهادار را خرید و فروش نمایند. در بازار بورس، خدماتی که مشتریان داخلی و خارجی می­توانند دریافت کنند متنوع است. از مزایای آن استفاده از پول شخصی خود برای سرمایه گذاری در بورس سهام، و سودمندی از بازده بالقوه سرمایه گذاری و سهام مالکیت در یک شرکت است. مضرات آن شامل ریسک بالا و زمان درگیر شدن در سرمایه گذاری است.

جهت شناخت بهتر مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس، ابتدا باید بازارهای بورس ایران و بورس بین الملل را بشناسیم.

بورس بین الملل چیست؟

بورس بین الملل به کلیه بازارهای بین المللی که در مورد سهام شرکتهای داخلی و خارجی مذاکره می­کنند، اشاره دارد. در این بازار جهانى کشورهای مختلف در چندین حوزه مالی و اقتصادی فعالیت می‌نمایند. یکی از بخش­های بورس بین الملل، بازار مبادلات خرید و فروش ارزهای جهانی است. در این بازار، ارزهاى مختلفی همچون دلار، یورو، پوند، ین و دیگر ارزهای معتبر جهانی معامله مى­شوند.

در بورس بین الملل، انواع مؤسسات مالى بزرگ از جمله بانک­های تجاری، بانک­های مرکزی کشورها، بانک­های سرمایه گذاری، شرکتهای بیمه، شرکتهای چند ملیتی، شرکتهای بازرگانی با حوزه کاری صادرات و واردات حضور دارند. بسیاری از اشخاص حقیقی، صاحبان مشاغل آزاد و افراد علاقمند نیز در سرمایه گذاری در بورس وارد شده­اند.

بورس جهانی

سرمایه گذاری در بورس بین الملل

بورس ایران در چه زمین­ه‌هایی فعالیت دارد؟

فعالیت­های اقتصادی بورس ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است. شرکت هایی که بخواهند سهام خود را در بورس ایران ارائه کنند، جهت پذیرفته شدن در بورس باید بر اساس شاخص های آماری میزان سوددهی آنها مشخص شود. سپس اطلاعاتی از قبیل رتبه بندی شرکت، سرمایه ثبت شده، و میزان سهام شناور، شفافیت سازی شود.

علاقمندان به سرمایه گذاری در بورس و انجام معامله در بورس ایران، می­توانند در کلاس­های آموزش بورس شرکت کرده و پس از آموزش لازم به مطالعه و بررسی مواردی چون تحلیل تکنیکال ، پیش بینی قیمت در بازار بورس، قیمت و حجم معاملات در بازار بپردازند.

امروزه با توسعه تکنولوژی معامله­گران نیازی به رفتن به بازار بورس و معاملات را ندارند و برای انجام معامله می­توانند از طریق اتصال اینترنتی توسط موبایل یا لب­تاپ، سهام موردنظر خود را بخرند و یا بفروشند.

چگونه می توان سهام بورس بین المللی را خرید؟

برای سرمایه گذاری در بورس و خرید مستقیم سهام خارجی دو راه وجود دارد. می­توانید با یک کارگزار در کشور خود یک حساب بین المللی باز کنید و در اینصورت کارگزاران همه خدمات را به شما ارائه می­دهند. مورد دیگر، افتتاح حساب توسط یک کارگزار محلی در کشور مقصد است.

از آنجا که به دلیل تحریم­های بانکی سرمایه گذاری ایران در بورس اوراق بهادار و شرکت­های خارجی با مشکلات زیادی همراه است، شرکت در بازار خرید و فروش ارز یا فارکس به راحتی امکان پذیر است.

نمودار آمار

تحلیل تکنیکال بورس

سرمایه گذاری در بورس بین الملل چه مزیتی دارد؟

مزیت مهم سرمایه گذاری بورس بین الملل، این است که به کشورهای توسعه یافته این امکان را می­دهد تا فرصت حضور خود در بازارهای نوظهور را بهبود بخشند، همچنین می­توانند از افزایش سود، توسعه روابط و سطح بیشتری از نفوذ بازار خود سود ببرند. در همان حال کشورهای در حال توسعه می­توانند شاهد پیشرفت خود در ثروت اندوزی و ایجاد فرصت­های اقتصادی در بازار جهانی باشند. همچنین می­توانند در شناساندن موسسات اقتصادی خود به جامعه جهانی بهره مند گردند.

مزایای سرمایه گذاری در بورس کدامند؟

دلایل زیادی برای قرار گرفتن در بورس ایران و بورس بین المللی وجود دارد، اما مزایای مهم آن را می­توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • یکی از اصلی ترین مزیت های سرمایه گذاری در بورس ، شانس رشد پول شما است. با گذشت زمان، بورس سهام تمایل به افزایش ارزش دارد، هرچند که قیمت سهام های فردی روزانه بالا می­رود. سرمایه گذاری در شرکت های با ثبات که قادر به رشد هستند­، تمایل به سود بیشتر برای سرمایه گذاران را دارد.
  • قیمت گذاری در بورس رقابتی بوده، و از مقررات و استانداردهای جهانی و شناختهای بین المللی برخوردار است.
  • با وجود محدودیت های عمومی در زمینه­های سیاسی، مناطق آزاد می­توانند در سرمایه گذاری بورس به عنوان یک کسب و کار جدید شرکت نمایند.
  • مزایای قرار گرفتن شرکت ها برای سرمایه گذاری در بورس کالا و اوراق بهادار، امکان دسترسی مشاغل را به سرمایه گذاری و فرصتی برای تقویت بازتاب عمومی آنها را فراهم می­آورد.
  • سرمایه گذاری در بورس، بازاری 24 ساعته است و برخلاف بازارهای سنتی برای انجام معاملات محدودیت زمانی ندارد.
  • با توجه به امکانات موجود در معاملات بورس بین الملل، واکنش­های سریع و سرعت عمل بسیار زیاد است. به طوری که معامله کنندگان بورس می توانند در کمتر از چند ثانیه تصمیمات خود را عملی سازند.

نمودار آمار

معایب سرمایه گذاری در بورس کدامند؟

  • همواره بورس بین المللی درگیر خطرهای سیاسی است. کشورهای مختلف خطرات سیاسی خود را در سطوح مختلف عرضه می­کنند، در حالی که سیاست داخلی با گذشت زمان تغییر می­کند و یک چالش مداوم را نشان می دهد.
  • ریسک­های شدیدی در نرخ ارز وجود دارد. بدان معنی که نرخ ارز در بازارهای نوظهور ممکن است به شدت تغییر کند، و پیش بینی امور مالی برای اهداف بودجه را دشوار سازد.
  • بورس بین المللی در گیر عوارض فرهنگی می­باشد. فرهنگ های مختلف دارای نگرش ها، استانداردها و انتظارات متفاوتی هستند که می­توانند مشکلاتی را برای معامله گران ایجاد کنند.
  • ضرر سهام در مقابل اوراق قرضه این است که سهام چیزی برای بازگشت به سرمایه گذار تضمین نمی­کند، بنابراین، امکان سود بالا با داشتن سهام بیشتر است، ولی امکان از دست دادن سرمایه نیز وجود دارد.        
  • خطر از دست دادن کل سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. اگر شرکتی ضعیف عمل کند، سرمایه گذاران سهام خود را به فروش می­رسانند و قیمت سهام را کاهش می­دهند.
  • اگر شرکتی ورشکست شود، پرداختی­ها ابتدا به سهامداران ترجیحی، صاحبان اوراق قرضه و طلبکاران داده می­شوند.