۰ نفر

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر نما نسوز

۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 396983
عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر نما نسوز

قیمت آجر نسوز نما بستگی به رنگ و ابعاد آن دارد.

1. تمام کارخانه ها از یک معدن خاک میارند اما میاند با یکسری خاکهای متفرقه یا خاک رس مخلوط میکنند و قیمت مواد اولیه تغییر میکنه درنهایت قیمت پایین تر میاد

2. برای تولید آجر کوره سوز بایستی بسته به نوع آجر درجه حرارت را برای مدت مشخصی بالا ببرد و نگه دارد مثلا برای تولید آجر قرمز انگلیسی تیره حرارت را 1160 تا 1170 درجه به مدت 56 تا 57 ساعت افزایش میده تا آجر مغز پخت شود

بعضی از کارخانه ها در مدت  35تا 36 ساعت حرارت را بالا میبرند و حرارت را به 1170 درجه میرسانند  بعد کوره را خاموش میکنند که باعث خام شدن مغز آجر میشود و کارخانه دار در قبال این کار گاز کمتری مصرف و در نهایت قیمت آجر برایشان کمتر میشود .

02

این نوع آجرها بعد از نما خودشان را نشان میدهند و رنگ و لعاب خوبی ندارند

 3. نوع فرایند اماده سازی خاک که همان مواد اولیه و اصلی تولید میباشد  هر چه خاک بهتر مخلوط شود و هزینه بیشتری در این مورد پرداخت شود کیفیت آجر بهتر و درنهایت بر روی قیمت آجر تاثیر گذار است .

4 . خاک اماده شده میبایست آسیاب شود .  هر چه خاک بهتر  پودر شود  آجر نسوز با کیفیت تر تولید میشود نوع اسیاب که کارخانه ها تهیه میکنند و همچنین تعمیر و تعویض قطعات داخلی اسیاب توسط کادر فنی کارخانه بر کیفیت آن تاثیر گزار است .

5. خاک پودر شده جهت تولید وارد پرس میشود . میزان قدرت پرس و تعداد ضربات پرس برروی قالب تاثیر بر کیفیت آجر داره و تاثیر بر قیمت آجر دارد.

6. در تولید آجر استهلاک قالب آجر هم داریم هر چه قالب تعمیر شود و یا قالب جدید تهیه شود برای کارخانه هزینه بر است این هم یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر است.

7 . مدت زمان پخت آجر و میزان مصرف گاز نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر است.

03

8. تعمیرات دوره ای کوره ها

هر چه کوره ها تعمیرات شود و پرت انرژی متری داشته باشه باعث تولید آجر با کیفیت تر شده و درنتیجه قیمت آجر نیز متاثر از این موضوع م یشود.

9. آجر ها وقتی پخته شد میبایستی ازکوره تخلیه و بسته بندی بشود.

اگر کل کوره را از آجر تخلیه کنیم و بعد سرد کرده و بسته بندی کنیم هزینه بیشتری میبرد در نتیجه آجر با کیفیت تری عرضه به بازار و  تحویل مشتری میشود  . در این فرایند آجرها هم. بر اساس رنگ بندی ها نزدیک به هم جدا و سرت میشود و هم آجرهای ترک خورده و تاب دار و درجه 2 جدا میشود

اگر در این فرایند بخواهیم هزینه ها را کاهش دهیم میتوان آجرهارا داخل خود محفظه کوره  داخل کارتن قرار دهیم که تاثیر بر قیمت آجر داشته ولیکن  بدلیل عدم نور کافی خطای چشم صورت میگیرد تفکیک رنگ کمتری صورت می گیرد (سورت پذیری کمتری انجام میشود) و آجرهای بی کیفیت و درجه دو و تاب دار  نیز داخل کارتن قرار میگیرد.

10. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر ها نوع بسته بندی آجرها است. اگر آجرها فقط توسط پلاستیک بسته بندی و شیرینگ شود کارتن حذف و قیمت کاهش پیدا میکند. البته بیشتر کارخانه های آجر اصفهان از کارتن استفاده میکنند .

آجرها اصولا میبایست داخل کارتنهایی با کیفیت و محکم قرار گرفته و سپس با نایلون بسته بندی و شیرینگ شود خود کارتن باعث کاهش در ضربه خوردن به آجر شده و نایلون دور کارتن باعث محکم کردن چهار گوش کارتن شده و جلوی پاره شده کارتن را در زمان جابجایی می گیرد. البته شاید بتوان گفت فرایند قیمت گزاری اشاره شده برای موزاییک و آجر سفال  نیز وجود دارد ..

 

آجر نسوز چیست

آجر نما  نسوز تشکیل شده استا از خاک های چینی و نسوز تولید شده است. آجر نسوز ساختاری منسجم دارد.برای  بدست آوردن این نوع آجر ابتدا سنگها را نرم کرده سپس آن را در کوره میپزند با دمای 1500 درجه سانتیگراد.این نوع ازآجر ها در برابر حرارت بالا مقاومت زیادی دارند . برای همین به انها آجر نسوز می گویند. این نوع آجر بیشتر برای نمای ساختمان ها استفاده میشود . البته استفاده ی مهم تر آنها در کوره ها و پاتیل ها و عایق کاری صنعتی  میباشد. به طور کلی این خاک ازمعادن کشور استخراج می شود. آجری که با این نوع خاک تولید می شودبیشتر در اندازه های 32*7_26*5/5_10*20 می باشد.

انواع آجرهای نسوز

این آجرها دارای انواع مختلفی بوده که در زیر به آن اشاره شده:

آجر سیلیسی

آجر نسوز ویژه

 

انواع آجرهای نسوز ویژه عبارتند از:

آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم

آجر نسوز اکسید کروم

آجر نسوز زیرکونیوم

آجر آلومینیوم

آجر نسوز ویژه قلیایی

 آجر نسوز سفید ، آجر نسوز قرمز ، آجر نسوز قهوه ای و شاموتی از محبوب ترین محصولات هستند. این محصول در ابعاد مختلفی تولید می شود. پر مصرف ترین ابعاد آن 2/5×31×7 و 2/5×31×3 یا همان کرکره ای می باشد. به تازگی ابعاد بزرگتری مانند 60×10 هم تولید می شود.