۰ نفر

راهنمای رتبه بندی شرکت ها

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 371709
راهنمای رتبه بندی شرکت ها

رتبه بندی شرکت ها طبق دستورالعمل های خاصی انجام می گیرد. آن ها با توجه به نوع فعالیت و شایستگی ها و صلاحیت هایی که طبق استانداردهای تعریف شده دارند می توانند نسبت به اخذ رتبه پیمانکار، اخذ رتبه مشاور، اخذ رتبه انفورماتیک و … اقدام نمایند.

برای گرفتن رتبه بندی های گفته شده باید از طریق سایت ساجات اقدام کنید. اما قبل از آن بهتر است با افرادی که در این زمینه آگاهی کافی دارند مشورت نمایید. با این کار در مراحل اخذ رتبه بندی به کمترین مشکل بر خواهید خورد و در کمترین زمان به اهداف مورد نظر خود می رسید.

اخذ رتبه مشاور

اگر بخواهیم توضیح مختصری درباره اخذ رتبه مشاور بدهیم باید بگوییم اخذ رتبه مشاور، شاخصی جهت مشخص نمودن شایستگی و توان مشاورین برای انجام مطالعات، طراحی و نظارت در پروژه ها و امور مختلف می باشد. در واقع اخذ رتبه مشاور تعیین می کند که شرکت یا فرد دارنده این رتبه شایستگی لازم برای ارائه خدمات مشاوره ای را دارد یا خیر. هر کس با توجه به امکانات فنی و نرم افزاری و همچنین توان فنی مهندسی خود می تواند متقاضی رتبه بندی 1 تا 3 باشد. بدین ترتیب که عدد 3 پایین ترین و عدد 1 بالاترین رتبه را مشخص می کنند.

شما باید از طریق سامانه الکترونیکی ساجات امور مرتبط با اخذ رتبه مشاور را انجام دهید. کلیه این امور بر عهده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری می باشد. اخذ رتبه مشاور در رشته های راه و ترابری، معماری و شهرسازی، پست و مخابرات، مطالعات کشاورزی، مهندسی آب، نفت و گاز، صنعت، انرژی، معدن و گروه های تخصصی مشترک انجام می پذیرد.

اخذ رتبه مشاور نشان دهنده اعتبار یک شرکت است و دارای مزایای بی شماری می باشد. هرچه رتبه بندی یک شرکت در جایگاه بهتری باشد، مشتریان بیشتری به خود جذب خواهند نمود. رتبه بندی یک شرکت طبق امتیاز بدست آمده از میزان تجربه کاری، ساختار مدیریتی، افراد امتیازآور و امکانات پشتیبانی تعیین می گردد.

اخذ رتبه مشاور در مناقصه های داخلی و خارجی تاثیر زیادی دارد. همچنین می تواند به فراهم شدن شرایط برای عقد قرارداد با مراکز و موسسات دولتی کمک کند.  علاوه بر آن یک شرکت با رتبه بندی بالا قادر است از بانک ها و موسسات مالی، تسهیلات خوبی دریافت نماید.

وو

اخذ رتبه پیمانکار

شرکت های پیمانکاری با توجه به میزان پروژه های انجام شده، نیروی متخصص، کیفیت انجام کار و … رتبه بندی می شوند. پایین ترین رتبه برای یک شرکت پیمانکار عدد 5 و بالاترین رتبه عدد 1 است. برای اخذ رتبه پیمانکار، شرکت باید یک سری امکانات و شرایط را فراهم آورد.

سرمایه گذاران مختلف برای اجرای پروژه های خود اقدام به برگزاری مناقصه می نمایند و شرکتی که دارای توان فنی و مالی مناسبی باشد و پایین ترین مبلغ را پیشنهادی دهد برنده می شود. اخذ رتبه پیمانکار نشان دهنده کیفیت فنی مهندسی و توان مالی آن است. انجام فرآیند رتبه بندی پیمانکاران موجب می شود تا پروژه ها به شرکت های شایسته سپرده شود و دست افراد سودجو از این ماجرا کوتاه گردد. بنابراین اخذ رتبه پیمانکار مجوزی است که برای شرکت در انواع مناقصه صادر می گردد. اگر شرکتی دارای رتبه بندی نباشد اجازه شرکت در این مناقصه ها را ندارد. اخذ رتبه پیمانکار دارای مزایای دیگری نیز هست. شرکتی که دارای رتبه بندی پیمانکاری باشد در میان رقبای خود از جایگاه بهتری برخوردار است و می تواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

شرکت های پیمانکاری که قصد اخذ رتبه پیمانکار را دارند باید دارای شرایط معینی باشند. اولین شرط، ثبت قانونی شرکت است. همچنین این شرکت باید دارای عدم سوء پیشینه حرفه ای باشد. برای اخذ رتبه پیمانکار، مدیر شرکت به همراه حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک لیسانس باشند.

از طرف دیگر یکی از مهندسین شرکت پیمانکار باید دارای 7 سال سابقه کار همراه با بیمه بوده و نفر دیگر می تواند سابقه بیمه ارائه ندهد اما داشتن مدرک مهندسی برای او ضروری است. در حالت دیگر هر دو نفر باید دارای سه سال سابقه کار همراه با بیمه داشته باشند. لازم به ذکر است اگر شرکت دو مهندس با سه سال سابقه بیمه داشته باشد قادر است در دو رشته برای اخذ رتبه پیمانکار درخواست بدهد اما اگر یک مهندس با 7 سال سابقه بیمه داشته باشد یعنی شرایط حالت اول، آن وقت فقط مجاز به اخذ رتبه پیمانکار در یک رشته است.

رتبه بندی شرکت ها از طرف معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری سیاست گذاری شده و اخذ رتبه پیمانکار طبق دستورالعمل ها و ضوابط خاصی صورت می گیرد. هرچه میزان تجربه شرکت ها در انجام پروژه ها بیشتر باشد و توانایی لازم برای انجام این امور را داشته باشند شانس بیشتری برای اخذ رتبه پیمانکار بهتر را دارند.

در شرایط خاصی ممکن است چند نفر بازرس برای بررسی شایستگی اخذ رتبه پیمانکار به شرکت مربوطه مراجعه نموده و از نزدیک شاهد توانایی ها و اقدامات شرکت باشند.