۰ نفر

تاثیر پروتز سینه بر بارداری و شیردهی به علت ایجاد فاصله با بافت سینه

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبر: 367751
تاثیر پروتز سینه بر بارداری و شیردهی به علت ایجاد فاصله با بافت سینه

بزرگ کردن سینه راهکاری است که روز به روز بر محبوبیت آن در میان زنانی که می‌خواهند شکل، ظاهر و یا بیش از همه اندازه سینه خود را تغییر دهند افزوده می‌شود. عمل بزرگ کردن سینه نه تنها حس فرد نسبت به جسم خود و همچنین تقارن و تعادل بدن وی را بهتر می‌کند بلکه در جوانسازی مجدد سینه‌هایی که سایز و شکل خود را به علت بچه‌دارشدن یا کاهش زیاد وزن از دست داده‌اند نیز مفید است. تعداد بسیاری از بیماران پس از عمل بزرگ کردن سینه متوجه می‌شوند که لباس در تنشان خوش فرم تر به نظر می‌رسد.

در حال حاضر چه نوع پروتزهایی در دسترس هستند؟

پروتزهای سالینی

به نقل از کلینیک پروتز زیبایی رازی پروتزهای سالینی با آب نمک استریل پر شده‌اند. اگر پوسته پروتز نشتی داشته باشد پروتز خالی می‌شود و سالین موجود در آن جذب بدن شده و به صورت طبیعی دفع می‌شود. پروتزهای سالین با شکلی یکنواخت، با ثبات و محکم هستند. استفاده از این نوع پروتز برای زنان بالاتر از 18 سال به تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) رسیده‌ است.

پروتزهای سیلیکون

پروتزهای سیلیکون با ژل سیلیکون پر شده‌اند. در مقایسه با پروتزهای سالین این پروتزها در لمس بیشتر به بافت طبیعی پستان شبیه هستند. چنانچه پروتز نشتی داشته باشد ژل در پوسته پروتز می‌ماند یا ممکن است وارد فضای اطراف آن شود. پروتز پر شده با ژل سیلیکون در صورت نشتی خالی نمی‌شود.

لازم به ذکر است این ژل سیلیکونی با ژلی که برای زیبایی در صورت به عنوان تزریق ژل لب استفاده می شود کاملا متفاوت است.

اگر فرد پروتز سیلیکونی را انتخاب کند برای اطمینان از اینکه پروتزها به درستی کار می‌کنند باید مرتبا توسط  جراح پلاستیک ویزیت شود. با استفاده ازسونوگرافی و MRI می‌توان وضعیت این نوع پروتزها را ارزیابی کرد. استفاده از پروتزهای سیلیکونی سینه برای بزرگ کردن سینه‌ها در زنان بیشتر از 22 سال به تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) رسیده‌ است.

پروتزهای سینه با شکل ثابت (پاستیلی)

به گفته متخصصین کلینیک زیبایی رازی این پروتزها ایمپلنت‌هایی با شکل پایدار هستند که شکل خود را حتی زمانی که پوسته پروتز تخریب شود حفظ می‌کنند و به همین دلیل به آنها پروتز پاستیلی گفته می‌شود. از لحاظ استحکام ژل سیلیکونی داخل این نوع پروتز ضخیم‌تر از پروتزهای سیلیکون قبلی است. پروتزهای پاستیلی معمولاً در بدن شکل دار هستند. این پروتزها برجستگی بیشتری در قسمت پایینی پروتز دارند که درحرکت به سمت بالای به تدریج از ضخامت و برجستگی آن کم می‌شود. چنانچه پروتز بچرخد ممکن است یک ظاهر غیرمعمول در سینه ایجاد کند که این خود نیاز به یک عمل جداگانه برای تصحیح کردن دارد. در مقایسه با پروتزهای سالینی یا سیلیکونی ، کارگذاشتن پروتزهای پاستیلی نیاز به ایجاد برش‌های کمی طویل‌تر دارد.

پروتز‌های گرد

02

استفاده از پروتزهای گرد باعث می‌شود تا در مقایسه با پروتزهای با شکل ثابت یا پاستیلی سینه‌ها پرتر و برجسته‌تر به نظر برسند. از آنجا که پروتزهای گرد در همه قسمت‌ها شکل یکسانی دارند در صورت چرخیدن مشکل حادی ایجاد نمی‌شود.

پروتزهای صاف سینه

پروتزهای صاف بیشترین حس صافی را نسبت به سایر پروتزها ایجاد می‌کنند. این نوع پروتزها در فضایی که پروتز سینه قرار دارد حرکت می‌کنند و احساس طبیعی‌تری را در زمان حرکت در فرد ایجاد می‌کنند. پروتزهای صاف ممکن است قابل‌لمس باشند یا چین‌خوردگی قابل‌مشاهده در آن‌ها به وجود آید.

پروتزهای زبر سینه

پروتزهای زبر باعث تشکیل بافت اسکار می‌شود. این بافت اسکار به پروتز می‌چسبد و حرکت آن را در فضای اطراف محدود می‌کند و احتمال جابه‌جا شدن پروتز را کاهش می‌دهد.از فواید پروتزهای زبر، کاهش احتمال ایجاد کپسول اسکار سفت است.

تولیدکنندگان پروتز گاهی اوقات سبک‌ها و انواع جدیدی از پروتزهای سینه را معرفی می‌کنند و بنابراین انواع بیشتری در بازار وجود دارد. چه پروتزهای سالینی را انتخاب کنید و چه سیلیکونی مراقبت مستمر از پروتز و ویزیت منظم توسط جراح پلاستیک برای انجام معاینات مقتضی بسیار اهمیت دارد.

پروتز‌های سینه و بارداری

بیشتر پروتزهای سینه یک پوسته سیلیکونی نرم دارند که با آب سالین پر شده است. تعداد بسیاری از ابزار پزشکی از همین ماده غیرواکنشی ساخته شده‌اند. پروتزهای سینه هیچ خطری برای یک بارداری طبیعی به وجود نمی‌آورند. در مجموع وجود پروتز در سینه‌ها در دوره بارداری مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. در طول بارداری سایز سینه معمولا افزایش می‌یابد ولی این اتفاق تاثیری روی پروتز نمی‌گذارد.

آیا در صورت کارگذاشتن پروتز سینه می‌توانید نوزاد را با شیر خود تغذیه کنید؟

03

بله می‌توانید. پروتزهای سینه به خودی خود مانعی برای شیردهی به شمار نمی‌روند. هزاران زن با وجود داشتن پروتز نوزادشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند. اما تعدادی از زنان نیز پس از عمل بزرگ کردن سینه قادر به شیردهی نیستند. امکان شیردهی پس از عمل بزرگ کردن سینه به چند عامل بستگی دارد.

  • وضعیت ابتدایی سینه چیزی است که تعیین می‌کند فرد می‌تواند پس از عمل فرزندش را با شیر خود تغذیه کند یا خیر. چندین نوع سینه وجود دارد که با احتمال بیشتری در شیردهی دچار مشکل می‌شوند. این انواع شامل سینه‎‌های لوله‌ای شکل، با فاصله زیاد، رشد نکرده و نامتقارن  هستند. چنانچه قبل از این که زیر تیغ جراحی بروید هر کدام از این نوع سینه‌ها را دارید در آینده در شیردهی دچار مشکل خواهید شد.
  • موفقیت فرد در شیردهی به نوع جراحی بستگی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که پیش از بزرگ کردن سینه ماستکتومی انجام می‌دهند ممکن است در سمت درگیر قادر به شیردهی نباشند.
  • عامل دیگری که شیردهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد برش است. اگر برش زیر چین سینه یا زیربغل باشد فرد مشکلی در شیردهی نخواهد داشت. اما اگر برش نزدیک ناحیه قهوه ای نوک سینه باشد ممکن است فرد در آینده دچار مشکلاتی شود.
  • بزرگ کردن سینه می‌تواند شکل سینه یا نوک آن را تغییر دهد که این خود می‌تواند مانعی برای شیردهی باشد.

برنامه‌ریزی برای شیردهی پس از پروتز سینه

چنانچه قبل یا بعد از بزرگ کردن سینه برای شیردهی برنامه دارید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • چنانچه هنوز تصمیم دارید پروتز کار بگذارید آنرا تا پس از دوره شیردهی به تعویق بیاندازید. سینه در دوره بارداری متحمل تغییراتی می‌شود بنابراین به تعویق انداختن جراحی تا پس از دوره شیردهی منطقی به نظر می‌رسد.
  • هر قطره از شیر اهمیت دارد. بنابراین حتی اگر در شیردهی مشکل دارید آن را  به طور کل کنار نگذارید. می‌توان در صورت نیاز برای کودک از شیرخشک به عنوان مکمل استفاده کرد.
  • با متخصص کودکان درباره عمل خود صحبت کنید. به این ترتیب وی قادر است تا مراقب  وزن گرفتن کودک باشد و مطمئن شود که کودک به اندازه کافی شیر دریافت می‌کند.
  • فرد ممکن است با مشکلات شیردهی معمول سر و کار داشته باشد. اما شدت آن در فردی که پروتز سینه کار گذاشته احتمالا در مقایسه با سایر زنان بیشتر است. ماستیت (التهاب پستان)، احتقان یا احتباس خون در پستان، تب و لرز می‌تواند این افراد را بیش از سایر زنان تحت تاثیر قرار دهد.
  • نگرانی راجع به انتقال سیلیکون پروتز به کودک از طریق شیر بی‌مورد است و هیچگونه پایه و اساس علمی ندارد.
  • چنانچه پیش از این عمل داشته‌اید با پزشک خود صحبت کنید. چند وقت پیش استفاده از پروتزهای ساخته شده توسط یک شرکت خاص ممنوع اعلام شد چرا که آنها از سیلیکون صنعتی در ساخت پروتز استفاده کرده بودند. در این نوع سیلیکون احتمال پاره شدن زیاد است. اگر شما نیز یکی از این پرتزها را کارگذاشته‌اید پیش از شروع شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.
  • شیرخشک سم نیست. اگر به دلیل کارگذاشتن پروتز قادربه شیردهی نیستید احساس گناه نکنید. استفاده از شیرخشک می‌تواند یک راه‌حل جایگزین عالی باشد و برای نوزاد مشکلی ایجاد نمی‌شود.
  • در صورت انجام عمل بزرگ کردن سینه احتمال شیردهی تا 25 درصد کاهش می‌یابد. بنابراین بله احتمال دارد که در آینده با مشکلاتی در شیردهی مواجه شوید. اما این پایان دنیا نیست. تنها چیزی که یک نوزاد نیاز ندارد مادری است که احساس خوبی نسبت به بدن خود ندارد. بنابراین حداکثر تلاش خود را انجام دهید و نگران نباشید. به خاطر داشته باشید که یک مادر شاد و سالم تنها چیزی است که یک نوزاد بیش از همه به آن نیاز دارد.

چطور انواع مختلف عمل‌های پروتز سینه شیردهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

04

  • نوع برش انجام شده در عمل می‌تواند شیردهی را تحت تاثیر قرار دهد. برشی که اطراف و در عرض ناحیه قهوه ای نوک سینه زده می‌شود می‌تواند باعث آسیب به عصب شود. در عوض برش‌ها بهتر است زیر سینه، در زیر بغل یا دور ناف زده شوند. در این نوع برش‌ها احتمال کمتری وجود دارد که مجاری شیری، غدد یا اعصاب صدمه ببینند.
  • ناحیه‌ای که پروتزها قرار می‌گیرند نیز ممکن است توانایی شیردهی را تحت تاثیر قرار دهد. برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به مجاری شیری و اعصاب پروتزها می‌توانند بین بافت پستان و عضله قفسه سینه و یا زیر عضله قفسه سینه قرار گیرند. برای جاگذاری پروتز،  برش‌ها ممکن است از طریق بافت چربی زیر بافت سینه ایجاد شوند. در این روش احتمال کمتری وجود دارد که بافت پستان صدمه ببیند.