۰ نفر

راه‌های تشخیص زردچوبه اصل و با کیفیت و چگونگی تهیه آن

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۴
کد خبر: 366369
راه‌های تشخیص زردچوبه اصل و با کیفیت و چگونگی تهیه آن

دغدغه هر آشپزی تامین مواد اولیه با کیفیت است ولی آیا این مواد اولیه با کیفیت در هر جایی در دسترس هستند و به راحتی می توان آن را تهیه کرد؟ مطمئنا نه! تهیه مواد اولیه وقتی به ادویه جات و مخصوصا زردچوبه می رسد که دیگر تهیه مطمئن آن در مغازه های عطاری با خیالت راحت، کار بسیار سختی می شود. اما راهکار چیست؟!

بهتر است ابتدا ویژگی های یک زردچوبه با کیفیت و راه ­های تشخیص آن را بشناسیم و بعد ببینیم از کجا می توانیم آن را تهیه کنیم.

گیاه زردچوبه چیست و به چه شکل است؟

گیاه زردچوبه از خانواده زنجبیل است که خاستگاه آن هند، جنوب آسیا و آمریکای مرکزی است.

زردچوبه یکی از پر مصرف ترین ادویه ها در طبخ غذاست که از ترکیب آن با انواع فلفل و دیگر ادویه جات، پودر کاری درست می کنند. این ادویه تقریبا پایه تمام ترکیبات ادویه ای برای پخت و پز است که در پخت انواع غذای ایرانی نیز کاربرد بسیار دارد. زردچوبه به دلیل داشتن ترکیب شیمیایی کورکومینوئید در خود، به رنگ زرد است.

این گیاه از جمله گیاهانی است که بجای ریشه دارای ساقه­ های زیرزمینی است. این ساقه ها پس از خارج شدن از زمین خشک شده و به کپسول، قرص، چای یا ادویه تبدیل می­شود.

پودر زردچوبه طبعی گرم، تند و تلخ دارد که به دلیل رنگدانه های زرد آن پس از افزودن به غذا به آن رنگ زردی می دهد که می توانید با مطالعه درباره خواص زردچوبه هر آنچه درمورد این گیاه لازم است بدانید.

herb-turmeric-capsules-white_62856-3329

زردچوبه؛ یک ادویه پر خاصیت

تاریخچه استفاده از زردچوبه به بیش از 4000 سال پیش می­ رسد. جالب است بدانید پس از تحقیقات گسترده در غرب، امروزه زردچوبه به عنوان یک گیاه دارویی با اهداف درمانی مصرف ویژه ای در دنیا دارد.

از قدیم زردچوبه در درمان بسیاری از بیماری ­ها، از جمله درد شدید و خستگی، مشکلات تنفسی، روماتیسم، مورد استفاده قرار می گرفته است. پس از تحقیقات بر روی خواص زردچوبه و اثبات خواص معجزه آسای آن، امروزه این ماده به عنوان یک گیاه دارویی در درمان بسیاری از بیماری­ها در طب سنتی توصیه می­شود.

بعلاوه خواص درمانی بسیار دیگری نیز در تحقیقات علمی و دانشگاهی برای این ماده طلایی کشف شده است که برخی از آنها را در زیر می خوانید:

  • ضد التهاب در طبیعت در درمان بیماری های دستگاه گوارشی
  • آنتی اکسیدان قوی برای بهبود سیستم ایمنی بدن در مقابله با سرطان و یا پیشگیری از آن
  • موثر در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر
  • رقیق کننده خون و بهبود دهنده سیستم خون ­رسانی به مغز؛ موثر در کاهش بیماریهای مغزی مانند سکته
  • بهبود سیستم گردش خون و جلوگیری از تشکیل لخته‌ خون ؛ در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • درمان آرتروز
  • درمان افسردگی
  • رفع التهاب معده و تقویت عملکرد دستگاه گوارش
  •  تاخیر در پیری و جلوگیری از بیماری­ های مزمن مرتبط با افزایش سن
  • بازسازی سلول­های پوستی و رفع لکه‌ های تیره پوستی
  • خشک کردن زخم ‌ها
  • تنظیم قاعدگی  

turmeric-powder-wooden-bowls-wooden-table_55710-19

راه های تشخیص زردچوبه تقلبی و بی ­کیفیت

زردچوبه هم مثل هر محصول دیگری در بازار در کیفیت های مختلفی عرضه می شود. اگر خریدار تقلبی بودن یا بی کیفیتی آن را تشخیص ندهند ممکن است به دلیل استفاده سود جویان از مواد غیر خوراکی و صنعتی، سلامتیشان با خطر جدی مواجه شود.

گاهی بعضی از فروشندگان برای افزایش سود و کاهش قیمت تمام شده از ترکیبات غیر مجاز در تولید زردچوبه استفاده می کنند. در این حالت از نشاسته، جو، آرد گندم یا چاودار برای افزایش حجم و وزن زردچوبه استفاده می­ شود که در صورتیکه فرد به گلوتن حساسیت داشته باشد، مصرف این زردچوبه بی کیفیت او را دچار مشکل می کند. 

همچنین برخی از فروشندگان با افزودن رنگ­ های غیر مجاز صنعتی به پودرهای زردچوبه و ترکیب کردن آن با آرد، اقدام به تولید محصول بی کیفیت و مضری می کنند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است. استفاده از این رنگ های صنعتی در صنایع غذایی، غیر مجاز بوده و جرم محسوب می شود.

بعلاوه، در صورتیکه در تولید پودر زردچوبه موارد بهداشتی رعایت نشود، ممکن است آلوده به سرب شود. سرب که یکی از فلزات سنگین است، بر روی سیستم عصبی تاثیر بسیار منفی می ­گذارد.

یکی از روش های تشخیص زردچوبه تقلبی و بی کیفیت، با استفاده از حل کردن در آب است. شما می توانید پودر را در آب حل کنید، اگر لکه های سفید ایجاد شد زردچوبه تقلبی است و با آرد یا ناخالصی دیگری مخلوط شده است. در صورتیکه زردچوبه اصل بلافاصه پس از ریختن در آب پخش شده و ردی زرد رنگ از خود بجا می گذارد. اگر ریشه زردچوبه را تهیه می کنید، باید کاملا زرد یا نارنجی و پوست آن نازک باشد و نباید نرم یا چروکیده باشد.

ویژگی ظاهری زردچوبه اصل

زردچوبه با کیفیت و اصل نیز مانند هر ماده دیگری یک سری خواص ظاهری دارد که در تشخیص خریدار کمک می کند. بعضی از ویژگی های یک زردچوبه خالص و با کیفیت عبارتند از:

  • باید پودر نرم و یکدست باشد که از الک ۳۰۰ میکرونی رد شود و خالی از هرگونه مواد اضافی با رنگ و یا اندازه های متفاوت باشد.
  • کلوخ نداشته و به هم چسبیده نیست
  • رنگی زرد مایل به تیره دارد و به هیچ عنوان تنالیته نارنجی ندارد.
  • بوی منحصر به فرد خود را دارد که در موارد تقلبی این بو کاملا آشکار است.
  • پایین بودن قیمت آن نسبت به متوسط قیمت بازار

whole-sale-of-tumeric

خرید زردچوبه با کیفیت و مطمئن از سایت بوبارد

گروه تولید کننده ادویه جات بوبارد با بهره گیری از تیم کنترل کیفی در تمامی مراحل تولید زردچوبه خالص، نوید خرید محصولی مطمئن و با کیفیت را به مشتریان خود می دهد. بوبارد با نظارت دقیق و پیاده سازی استاندارهای مورد نیاز صنایع غذایی و تحت نظارت بازرسان وزارت بهداشت در فرآیند تهیه و بسته بندی زردچوبه، توانسته است اعتماد مشتریان خود را به خوبی جلب کند.

شما می ­توانید از سایت بوبارد زردچوبه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و به صورت فروش عمده زردچوبه در بسته بندی 10 کیلویی تهیه کرده و با اطمینان از کیفیت محصول، با خیالی راحت برای مصارف غذایی و دارویی بکار ببرید.

شما با مراجعه به سایت بوبارد می توانید از قیمت عمده زردچوبه و نحوه سفارش و خرید محصول مطلع شوید. خبر خوب آنکه ارسال کلیه محصولات و ادویه جات 100% خالص به اقصا نقاط ایران رایگان می باشد. همچنین امکان ارسال نمونه نیز برای مشتریان ایجاد شده است تا همه چیز در راستای یک خرید مطمئن برای مشتریان فراهم باشد.

خرید زردچوبه از بوبارد در بسته­‌بندی­های 10 کیلویی به صورت عمده و یا جزیی علاوه بر تجربه یک خرید آسان و مطمئن، به آشپزخانه شما طعم و رنگی فراموش نشدنی می­دهید. پس برای سفارش یک زردچوبه با کیفیت و 100% خالص از سایت بوبارد درنگ نکنید.