۰ نفر

گدازه‌های پتروشیمی بوعلی مهار شد

3 روز آتش 60 میلیون یورو!

۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 135372

شامگاه شنبه، بالاخره آتش بوعلی خاموش شد و تلاش‌های آتش‌نشانان برای جلوگیری از احتراق دیگر مخازن به ثمر نشست و ماجرا ختم به خیر شد و بر همین اساس بود که وزیر نفت از تقدیر رئیس‌جمهور از آتش‌نشانان و تمامی دست‌اندرکاران در امر اطفای حریق در این حادثه خبر داد.

 

٦٠‌ میلیون یورو معادل ٢٣٦‌میلیارد تومان خسارت برآوردشده از سوی بیمه ایران برای این آتش‌سوزی اعلام شده است. خسارتی که به گفته مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران، بزرگ‌ترین خسارت در نوع خود بود و این میزان خسارت در صنعت پتروشیمی کشور بی‌سابقه بوده و بزرگ‌ترین خسارت دراین‌خصوص به شمار می‌رود. محمد رضایی با تأکید بر اینکه این مجموعه دارای بیمه‌نامه تمام خطر نزد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بیمه به راهبری بیمه ایران است و ١١ شرکت بیمه‌ای (ایران، البرز، دانا، آسیا، میهن، کارآفرین، سامان، دی، پارسیان، ملت و ایران‌معین) عضو این کنسرسیوم هستند و از سال ٢٠١٠ شرکت «اسکور» فرانسه بیمه اتکایی آن را برعهده دارد، گفت: «مسئولیت بیمه ایران در این کنسرسیوم جبران حدود ۶۰درصد خسارت وارده است که آمادگی پرداخت آن در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به زیان‌دیدگان وجود دارد».

‌ علت حادثه اعلام شد به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران همچنین علت حادثه را نقص فنی یکی از پمپ‌های سه‌گانه برج تقطیر اعلام کرد. به گزارش روابط‌عمومی بیمه ایران، این نقص فنی موجب ایجاد بخار مواد اشتعال‌زا به‌صورت ابر شده که به کوره مجاور سرایت و باعث آتش‌سوزی شده است.

‌ ضرر و زیان این حادثه را می‌توان جبران کرد آن‌گونه که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس می‌گوید ضرر و زیان این حادثه را می‌توان جبران کرد و آسیب جانی در کار نبود. عادل نژادسلیم از مدیران حاضر در کمیته بحران مستقر در ماهشهر که از نزدیک عملیات خاموشی بوعلی را نظاره‌گر بود، در این رابطه می‌گوید: «همه‌جای دنیا این نوع آتش‌سوزی‌ها رخ می‌دهد و طبیعی است. در این مواقع باید منتظر بود مواد مخزن گرفتار در حریق به اتمام برسد». مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با گلایه از تمرکز رسانه‌ها بر این موضوع می‌افزاید: «اولین‌بار نیست که چنین حوادثی رخ می‌دهد. یکی از واحدهای پتروشیمی در آمریکا سه، چهار روز است که در حریق می‌سوزد و نتوانسته‌اند آن را خاموش کنند. این حوادث در صنعت پتروشیمی طبیعی است اما برخی رسانه‌ها این موضوع را سیاسی کرده‌اند».

‌ جبران تأمین خوراک از واحدهای اضطراری وقتی از او درباره تأثیر این آتش‌سوزی بر تأمین خوراک پتروشیمی‌ها در زنجیره تولید می‌پرسم می‌گوید: «آتش‌سوزی مخزن ٢٠٠١C پتروشیمی بوعلی هیچ تأثیری در زنجیره تولید خوراک نخواهد داشت و با خوراک واحدهای اضطراری و ذخایر آن، تولید بوعلی را جبران می‌کنیم». او تأکید می‌کند پتروشیمی بوعلی تا یک هفته آینده به مدار بازخواهد گشت و مشکلی نخواهد بود.

‌ شفاف‌سازی هلدینگ خلیج فارس نژادسلیم درباره تأثیر این واقعه در سوددهی هلدینگ خلیج فارس می‌افزاید: «این حادثه در سود هلدینگ خلیج فارس هم تأثیری نمی‌‌گذارد، زیرا هزینه‌های آن را بیمه خواهد پرداخت و روند دچار مشکل نمی‌شود». البته او در گفت‌وگوی خود با سایر رسانه‌ها گفته بود این رویداد هیچ تأثیری در EPS اعلامی و ۸۶۶ ریالی هر سهم خلیج فارس ندارد، چراکه محصول تولیدی پتروشیمی بوعلی سینا از قبل هم سودآور نبوده و صرفا برای تأمین نیازهای داخلی فعال بود. در همین رابطه خسرو رحمتی، رئیس امور سرمایه‌گذاری مجامع و سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد با آتش‌سوزی واحد پارازایلن تنها سه درصد از سود ناخالص بوعلی سینا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و این شرکت تحت پوشش کنسرسیوم بیمه‌ای با مدیریت بیمه ایران است. پس از آن پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) گزارش داد هلدینگ پتروشیمی خلیج‌ فارس (با نماد فارس) که به‌عنوان مالک اصلی پتروشیمی بوعلی به شمار می‌رود، با توجه به اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر شده در سایت کدال (سامانه اطلاع‌رسانی ناشران) درباره پتروشیمی بوعلی سینا، آماده انجام معامله شد؛ البته نمی‌توان نادیده گرفت این آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ریزش شاخص در آغاز معاملات نخستین روز هفته بازار سرمایه بود.

‌ بازگشت یک‌ماهه احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی هم در گفت‌وگویی درباره بازگشت پتروشیمی بوعلی سینا به مدار تولید پیش‌بینی کرد این پروسه یک ماه به طول بینجامد. به گفته او، خرید پمپ‌ها ممکن است زمان بیشتری ببرد اما بازگشت واحد پتروشیمی بوعلی به مدار تولید یک ماه به طول خواهد انجامید. مهدوی درباره چگونگی تأمین خوراک پتروشیمی این واحد برای دیگر واحدها نیز می‌گوید: «خوراکی که بوعلی برای واحدهای امیرکبیر و تندگویان تولید می‌کرد با هماهنگی انجمن کارفرمایی پتروشیمی و شرکت ملی پتروشیمی با افزایش تولید در واحدهای پتروشیمی اروند و شرکت‌های دیگر تأمین خواهد شد و مشکلی در روند تولید ایجاد نمی‌شود». دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی روند مدیریت بحران این حادثه را مطلوب ارزیابی و تصریح می‌کند: «آتش‌سوزی در ابتدا به خاطر نشتی واحد پارازایلن بود که باسرعت مهار شد اما، گدازه‌های آتش به سمت یکی از مخازن نفتا رفت که موجب این آتش‌سوزی گسترده شد». او می‌افزاید: «وقتی نفتا آتش گرفت نمی‌توان به‌راحتی جلوی آن را گرفت و آتش آن قابل دفن و خاک‌ریزی نیست و برای خاموش‌کردن آن از تمام امکانات استفاده شد. در دنیا هم شیوه‌ای مدرن‌تر از این متداول نیست».

‌ تقدیر رئیس‌جمهور از آتش‌نشانان بر همین اساس هم بود که تلاش‌های آتش‌نشانان در جلوگیری از گسترش آتش به دیگر مخازن از سوی وزیر نفت مورد تقدیر قرار گرفت. به گزارش وزارت نفت، بیژن نامدارزنگنه پس از حادثه مراتب قدردانی رئیس‌جمهوری را از فرماندهان عملیات آتش‌نشانی و به‌ویژه آتش‌نشانان شجاع و فداکار درگیر عملیات دور و خاموش‌ کردن آتش در پتروشیمی بوعلی سینا و همچنین شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پتروشیمی بندر امام، ملی حفاری ایران و سایر بخش‌های دست‌اندرکار ابلاغ کرد. زنگنه همچنین در نامه‌های جداگانه‌ای، مراتب قدردانی رئیس‌جمهوری را از نقش سازنده استاندار خوزستان، ستاد بحران استان و نهادهای فعال در این استان ازجمله شهرداری، هلال احمر، سازمان بنادر و دریانوردی و سایر نهادهای درگیر در فرونشاندن آتش در پتروشیمی بوعلی سینا به استاندار خوزستان ابلاغ کرد.

وزیر نفت بامداد دیروز پس از مهار آتش مخزن ٢٠٠١C پتروشیمی بوعلی ماهشهر اظهار کرد: خوشبختانه مدیریت بحران و عملیات اطفای این حریق گسترده بسیار حرفه‌ای و اصولی عمل کرد. تیم آتش‌نشانی پس از خاموش‌کردن برج پارازایلن مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، مهار آتش دو مخزن حاوی هیدروکربوری این مجتمع را آغاز کردند که خوشبختانه یکی از آنها صبح روز پنجشنبه به‌طور کامل خاموش شد. وی با بیان اینکه مخزن ٢٠٠١C پتروشیمی بوعلی واقعا شرایط را سخت کرده بود و چند بار با عملیات ناموفق اطفای حریق برای این مخزن مواجه شدیم، بیان کرد: برای خاموش‌کردن این مخزن انتقال مواد حاوی آن در دستور کار مأموران قرار گرفت که خوشبختانه این کار به‌درستی انجام شد. زنگنه در ادامه به عملیات ضربتی و حمله به این مخزن در ساعت ١٤روز جمعه (١٨ تیرماه) اشاره کرد و با بیان اینکه این حمله به دلیل شدت آتش بی‌نتیجه بود، گفت: با کاهش هیدروکربور موجود در مخزن که قابل‌پیش‌بینی بود، عملیات بهتر انجام شد.

‌بازگشت پتروشیمی بوعلی به مدار ، سه هفته دیگر وزیر نفت، مهم‌ترین بخش عملیات را خنک‌کردن مخازن ال‌پی‌جی، بنزن، لایتنت و نفتا عنوان کرد و افزود: خنک‌نگه‌داشتن این مخازن کار بسیار سنگینی بود که از سوی کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان بنادر و استانداری خوزستان انجام شد تا دما و فشار در این مخازن بالا نرود.

زنگنه با بیان اینکه تلاش‌ها در ساعت ٢ بامداد شنبه، ١٩ تیرماه به نتیجه رسید و آتش پتروشیمی خاموش شد، افزود: فوم‌ریزی و خنک‌سازی در مخزن این پتروشیمی بعد از آن هم ادامه یافت تا زنجیره آتش تکرار نشود. وی با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی سینا در دو تا سه هفته آینده به وضع سابق بازمی‌گردد، تصریح کرد: البته بازگشت برج پارازایلن این مجتمع به مدار تولید به نظر می‌رسد مدت بیشتری طول بکشد.

‌ تشکیل کارگروه بررسی حادثه ماهشهر در مجلس درحالی‌که بیمه ایران برآورد اولیه خود را از علت حادثه اعلام کرده بود، حسین امیری‌خامکانی، نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا علت وقوع حادثه ماهشهر را رعایت‌نکردن نکات ایمنی عنوان کرد و گفت: در اولین جلسه کمیسیون در روز سه‌شنبه طرح موضوع و تصمیم‌گیری می‌شود که کارگروهی در مجلس، علت حادثه را بررسی ‌کند.