۰ نفر

ظریف: اقتصاد مقاومتی، بریدن از دنیا نیست

۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۳:۳۶
کد خبر: 132102

وزیر امور خارجه کشومان گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور فارغ از قومیت و نگرش سیاسی و دیدگاه نمایندگان فرهنگ ایرانی هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از ملاقات ها و سخنرانی های فشرده با مسئولان نروژی برنامه های دوشنبه شب خود را با دیداری صمیمانه با ایرانیان مقیم نروژ که در هتل اقامت وی برگزار شد به اتمام رساند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ظریف در این دیدار که باحضور مجیدنیلی سفیر کشورمان در اسلو و هیئت همراه او برگزار شد، خاطرنشان کرد: من اعتقاد راسخ دارم که ایرانیان مقیم خارج از کشور فارغ از قومیت و نگرش سیاسی و دیدگاه نمایندگان فرهنگ ایرانی هستند. وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی فرهنگی است که میانه روی و اعتدال همواره در آن مبنا و میزانی بوده که با اسلام در آمیخته و تصویری از انسانیت و انسان دوستی را به دنیا عرضه کرده است که در اشعار حافظ ،سعدی و مولانا در سال های قبل و زمانی که جاهلیت حکمفرما بود ندای همکاری را به جهان ارزانی کرده است. وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه هر ایرانی نماینده ای از فرهنگ بالنده و زیبای کشورمان را به دنیا نشان می دهد، افزود: بهترین ابزار برای گفت و گوی تمدن ها و شناخت و درک متقابل، افرادی هستند که با باور به شخصیت و هویت فرهنگی خود و با استفاده از زبان فرهنگ کشوری که در آن اقامت دارند انتقال فرهنگی را امکان پذیر می کنند. وی تاکید کرد که هر جا ایرانی حضور دارد برای کشور و ایران افتخار می آفریند، حضور ایرانیان و حفظ هویت ایرانی باعث می شود تا آنها با معرفی این هویت که در سال های گذشته به دلیل تبلیغات مسموم و خلاف واقع چهره اشتباهی از آن به دنیا عرضه شده است، پدیده شوم ایران هراسی را رد کنند. ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود بابیان اینکه اگر امروز در سطح بین الملل توفیقی داریم و توانستیم در برابر قدرت های بزرگ باشیم و مقاومت کنیم به واسطه ایرانیانی است که در سراسر جهان حضور دارند، گفت: اگر نتیجه ای به عنوان نتیجه برد برد حاصل نشده باشد، نتیجه ای است که ایران توانسته دیدگاه و نظرات خود را به روش تعاملی با دنیا به ثمر برساند. وی تصریح کرد: ما مدیون مردم ایران در داخل و خارج هستیم و همین اتکا به مردم است که کمک کرد ما از جنگ و تحریم عبور کرده و مذاکره و مراحل پیشرفت اقتصادی را طی کنیم. این دیپلمات کشورمان همچنین گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی بریدن از دنیا نیست.

در پایان سخنان وزیرخارجه کشورمان یکی از بانوان ایرانی این مسئله را که امکان گرفتن پاسپورت برای فرزندان زنان ایرانی با همسر خارجی وجود ندارد مطرح کرد و ظریف در پاسخ به او گفت: ما در وزارت خارجه یک امکان ویژه سفر به ایران را برای خانم ها فراهم می کنیم، این طرح اکنون از سوی معاونت کنسولی در حال پیگیری است و امیدواریم مشکل این زنان و فرزندانشان از این طریق حل شود. در این نشست جمعی از ایرانیان نیز سخنرانی کردند و سلوالات و مشکلات خود را مطرح کرده و در فایان با ظریف عکس یادگاری گرفتند.