۰ نفر

واشنگتن پست: فرانسوی ها و یونانی ها، به ریاضت اقتصادی "نه" گفتند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۴۸
کد خبر: 1258

واشنگتن پست نوشت: رای دهندگان فرانسوی و یونانی نقشه سیاسی اروپا را از نو ترسیم کردند و ضربه عقب گرد نیرومندی به طرحهای تحمیلی رهبران آلمان و فرانسه که مبتنی بر "ریاضت اقتصادی " بودند ، وارد آوردند.

به گزارش ایرنا، به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشورهای فرانسه و یونان، روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه در مقاله ای به بحث پیرامون تغییر نقشه سیاسی اروپا در ارتباط با این نتایج مهم پرداخت نوشت : در فرانسه رای دهندگان با رای به 'فرانسوا اولاند' سوسیالیست و رد 'نیکولا سارکوزی'، سوسیالیستها را بعد از 17 سال مجددا' در کاخ 'الیزه ' نشاندند.

سارکوزی به همراه ' آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان معماران اصلی طرح ریاضت اقتصادی و سوق دادن اروپا به سمت اعتماد به 'یورو' از طریق یک برنامه انضباط بسیارسخت مالی بودند.

سیاستهای اقتصادی اولاند در مغایرت کامل با دو رهبر یادشده و همه تمرکزش بر رشد اقتصادی است و معتقد است که تاکید محض بر روی کاهش هزینه های جاری دولت ،حاصلی جز سوق یافتن اروپا به سوی رکود و بیکاری نداشته است.

اولاند روز یکشنبه به دنبال پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفت که اروپا را از نو به سمت رشد و اشتغال برای آینده جهت دهی خواهد کرد.

او عنوان کرد که پیروز شدنش به خصوص برای معدود کشورهای اروپایی که سیاست ریاضت اقتصادی را حاکم کرده اند،نوید بخش است.

به نوشته این روزنامه ، در یونان هم وضع به همین منوال پیش رفت و رای دهندگان، احزاب سنتی را که مدافع سیاستهای سخت اقتصادی و طرحهای نجات مالی بین المللی بودند طرد کردند ودولتی شکننده که نه به چپ های تندرو ونه به راست های تندرو وابستگی ندارد را روی کار آوردند.

با دستور کار جدید اقتصادی ، احتمال آنکه یونان از دایره منطقه یورو خارج شود و کمکهای مالی نجات مالی اروپا به این کشور قطع شود احساس می شود.

بحران بدهی های کلان اروپا، پیش از این هم قربانیانی گرفته بود شامل سقوط دولت هلند و نیز رد ائتلاف حاکم محافظه کار انگلیس در انتخابات محلی .

سرنگونی رهبران کشورهای ایتالیا، اسپانیا ، ایرلند ، پرتغال و اینک هم فرانسه ویونان هم نتیجه اعمال سیاستهای غیر مردم پسندانه است.

واشنگتن پست افزود:در اروپا تغییر شتابان نقشه سیاسی،چالشهای جدیدی را مطرح کرده است.منطقه درتلاش است بحران بدهی را که بر اقتصاد جهان هم سایه افکنده است را حل و فصل کند .

شرایط جدید به خصوص برای 'مرکل' که بانی طرح ریاضت اقتصادی است هشدار دهنده است.

در آلمان هم حزب 'دمکرات مسیحی ' مرکل در انتخابات محلی روز یکشنبه رای نیاورد همانگونه که در چهار ایالت دیگر این کشور هم قویا' طرد شد.

به نوشته واشنگتن پست، آنچه که اروپاییان برای درمان مشکل حاد اقتصادی خود خواهان آنند وجود یک مدیریت خلاق و خوب مالی و بودجه ای متوازن است.

رای دهندگان اروپایی کاهش سریع هزینه های جاری دولت را اقدامی شتابزده می دانند ضمن آنکه رهبران خود را عاجز از برقراری ارتباط منطقی میان طرحهای ریاضت اقتصادی با موتورهای جدید رشد می شناسند.

بحران بدهی های اروپا از سپتامبر 2009 شروع به رشد کرد و صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه هدایت کنندگان اصلی آن بودند و طرح نجات مالی به کشورهای یونان ،ایرلند و پرتغال را به عنوان راهکار پیشنهاد داده و اجرا کردند. از دیگر برنامه های پیشنهادی و اجرا شده این دو برای کل منطقه یورو اجرای محدودیتهای الزامی در هزینه های عمومی دولتها با هدف تضمین سرمایه گذاری بود.

اولاند اعلام کرده است که این پیمان را مجددا' به بحث خواهد گذارد و در همین راستا ، آلمان اولین مقصد سفر وی در مقام رئیس جمهور فرانسه خواهد بود. وی در برلین با مرکل راجع به اقدامات جدید برای ارتقاء رشد اقنصادی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

از جمله راهکارهای پیشنهادی اولاند، سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی منطقه یورو با هدف اشتغال آفرینی و خارج ساختن اقتصادهای بشدت ضربه دیده منطقه از رکود است .

اولاند موافق بودجه ای متوازن است و وعده داده که فرانسه را تا سال 2017 به این نقطه خواهد رساند . وی قائل به اعمال مالیاتهای سنگین بر طبقه ثروتمند جامعه و افزایش آن به میزان 75 درصد است .

با این افزایش مالیاتی که عاید دولت می شود،حداقل دستمزد کارکنان افزایش خواهد یافت و مشاغل هم تقویت خواهند شد.

حذف سارکوزی، مرکل را در پیشبرد طرح ریاضت اقتصادی و جا انداختن آن، به عنوان دستور کار در اولویت اروپا، منزوی خواهد ساخت . اگر کشورهای بدهکار تا پایان سال جاری میلادی نتوانند به اهداف بودجه ای خود نائل آیند ، بعید به نظر می رسد با شرایط موجود، آلمان با کاهش هزینه های جاری دولت طرح نجات مالی را اعمال کند.

واشنگتن پست ادامه می دهد:این ضربه پس زننده در اروپا، حامل درسهای عبرت آموزی برای آمریکاست.موضوع هزینه های جاری دولت و بحران کسری بودجه،دو موضوع اصلی در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

'میت رامنی ' نامزد جمهرویخواهان وعده داده است که با شتاب بیشتری در مقایسه با 'اوباما' کسری بودجه را مرتفع خواهد کرد.