۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد بیا کرد:

«صدای واحد» ایران در اقتصاد چیست؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر: 125707
«صدای واحد» ایران در اقتصاد چیست؟

در حالی برخی مدعی سیاست‌های اقتصادی دولت هستند و تلاش دارند با ناکارآمد نشان دادن دولت در حوزه اقتصاد، برای خود اعتباری بخرند که آواربرداری در حوزه اقتصاد هنوز آغاز نشده است.

این جمله را سعید شیرکوند به خبرنگار ما گفت. وی که درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و اولویت‌های پیش روی آن در یک سال باقیمانده از عمر دولت سخن می‌گفت، ادامه داد: دولت یازدهم در حوزه اقتصاد با انبوهی از مشکلات پیچیده و غامض روبه‌رو بود. وضعیت به گونه‌ای است که طبیعتا حل این مشکلات زمانی بیش از چهار سال را می‌طلبد اما منتقدان دولت که به نوعی خود مسبب به وجود آمدن این فضا هستند، با مانور روی این مساله می‌خواهند این‌گونه وانمود کنند که دولت موفقیتی در حوزه اقتصاد نداشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بهبود وضعیت اقتصادی اتفاقا از بهبود فضای کسب و کار آغاز می‌شود، گفت: تجربه نشان داده که هیچ کشوری در کوتاه‌مدت نمی‌تواند فضای کسب و کار خود را با تغییر بنیادین روبه‌رو کند. معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات در حالی که عملکرد دولت را تایید می‌کند، ادامه داد: دوره دو تا سه ساله برای ایجاد تغییر دوره‌ای بسیار کوتاه محسوب می‌شود، در چنین شرایطی برخی تلاش دارند با تبیلغ روی این مساله وانمود کنند دولت توفیقی در این حوزه نداشته است.

او در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت در حوزه بهبود فضای کسب و کار را تایید می‌کنید یا خیر، گفت: من معتقدم دولت در این حوزه عملکرد خوبی داشته و می‌تواند از عملکرد خود دفاع کند. شیرکوند در پاسخ به این سوال که با وجود عملکرد مثبت چرا بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در این فضا رخ نداده است، گفت: من دلایل متعدد را برای پاسخ خود دارم. اول اینکه حرکت در این فضا بطئی است و دولت به سهم خود توانسته است نقشی مثبت در این حوزه ایفا کند، در ضمن مسوولیت بهبود فضای کسب و کار تنها بر عهده دولت‌ها نیست اما برخی می‌خواهند این‌گونه وانمود کنند که کم‌کاری‌ها سبب شده ما با تغییر محتوایی در این عرصه روبه‌رو نباشیم. وی با اشاره به اینکه برای بهبود شرایط کسب و کار و در نتیجه فضای اقتصادی باید تمام دستگاه‌ها و نهادها یک صدا، با برنامه‌ای منسجم وارد عمل شوند، گفت: ما برای رسیدن به این هدف به تک صدایی یا بهتر بگویم صدای واحد نیاز داریم اما می‌بینید در چنین فضایی هر کاری دولت می‌کند با صدای مخالف عده‌ای روبه‌رو می‌شویم. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در این میان توجه به این نکته ضروری است که صدای مخالفان دولت در برخی موارد حتی از صدای دولتی‌ها و موافقان بلند‌تر است و همین امر سرمایه‌گذار خارجی و فعال اقتصادی را به تردید وادار می‌کند که می‌شود به آنچه دولت می‌گوید اعتماد کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین نقطه ضعف دولت یازدهم را در عرصه اقتصاد چه می‌داند، با اشاره به اینکه بهبود وضعیت اقتصادی امری میان مدت است، گفت: من شخصا معتقدم دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند تاثیر چندانی بر این روند بگذارند و برای رسیدن به این هدف باید کمک سایر اجزای حکومت را در کنار خود داشته باشند و تا زمانی که این مهم محقق نشود نمی‌توان امیدی به رشد اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری، رونق تولید و... داشت، از این رو نقطه ضعف دولت را باید در جایی جز مجموعه دولت جست‌وجو کرد.

شیرکوند در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید همه جناح‌ها، پذیرفته‌اند که اقتصاد اولویت پیش روی ایران است، گفت: بله قبول دارم که همه در حرف به این موضوع اعتراف می‌کنند اما باید توجه داشت در عمل برخی برای تبلیغات روی این مساله مانور می‌دهند و در شرایطی دولت را متهم می‌کنند که خودشان در به وجود آمدن بحران‌ کنونی بیشترین تقصیر را دارند.

او اضافه کرد: ما چاره‌ای جز پرداختن به اقتصاد نداریم. اگر بخواهیم در دنیای امروز و فردا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به اقتصاد سر و سامان بدهیم چون قدرت از مسیر اقتصاد می‌گذرد و لازمه رسیدن به شکوفایی اقتصادی نیز امنیت است.

او در توضیح این مطلب افزود: امنیت زمانی محقق می‌شود که صدای واحدی از کشور به گوش برسد. متاسفانه این روزها منتقدان هر کدام با کوک کردن‌سازی، سعی دارند دولت را زیر سوال ببرند اما نتیجه چنین اقدامی در واقع زیر سوال رفتن امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.

او با تاکید بر اینکه اقدامات همین گروه یکی از مهم‌ترین دلایل ترس سرمایه‌گذاران از ورود به ایران یا سرمایه‌گذاری در داخل کشور است، گفت: در چنین وضعیتی چطور می‌شود توقع بهبود اوضاع اقتصادی و حل تمامی مشکلات را داشت. آنها که در به وجود آمدن این فضا موثر و مقصر بودند، هنوز در حال قدرت‌نمایی هستند و حضور پررنگ‌شان را به رخ می‌کشند و بعد تبلیغ می‌کنند که کسی برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید. او توقف تنش‌زایی را مهم‌ترین عامل ایجاد اعتماد در کشور دانست و گفت: اگر همه بپذیرند که باید شرایط بهبود وضعیت اقتصادی را فراهم کنیم، آن وقت می‌شود امیدوار بود اقدامات دولت در این حوزه تاثیر خود را به جای بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم کشور را در شرایطی بسیار آشفته تحویل گرفت، گفت: بحران‌ها آن قدر زیاد بود که هنوز آواربرداری در عرصه اقتصاد آغاز نشده است. نمی‌توان توقع داشت در همه حوزه‌ها مشکلات رفع شود.

شیرکوند گفت: مشکلات یک شبه ایجاد نشده است که در طول یک سال برطرف شود، اتخاذ تصمیمات متناقض، مبهم و بحران ساز تاثیرات خود را در دوره زمانی یک تا دو ساله نشان داد و حالا نیز سیاست‌های تنش‌زدایی در عرصه اقتصاد و جلب اعتماد در عرصه داخلی و خارجی بدون تردید در سال‌های پیش رو خود را نشان خواهد داد.