۰ نفر

نهاوندیان در جلسه توسعه ظرفیت‌های سرمایه‎گذاری استان سمنان:

پیش‌بینی جهش و رشد 5 درصدی اقتصاد ایران

۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۶:۱۸
کد خبر: 124347

«محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری در جلسه توسعه ظرفیت های سرمایه گذاری استان سمنان تاکید کرد: رقابتی بودن اصلی ترین و مهم ترین وجه ممیزه آینده اقتصاد ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمد نهاوندیان عصر سه شنبه در این نشست اظهارداشت:عامل اصلی انحراف منابع در گذشته اقتصاد ایران، متمرکز بودن، شبه انحصاری و انحصاری بودن است چرا که در چنین فضایی رفتار فعالان اقتصادی رانت جویانه می شود. رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: با رانت و رابطه، ابتکار و نواوری در نسل جدید فعالان اقتصادی کشور روشن نمی شود.

دکتر نهاوندیان با بیان اینکه در اقتصادی که رقابت تعیین کننده نباشد، تخصیص منابع به اتلاف منابع می انجامد، اظهارداشت: در اقتصاد رقابتی، نوآوری که رمز پیروزی و گرفتن سهم بازار است، رشد می کند. رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به رتبه ١٢٠ ایران در بین ١٤٣ کشور در سال ٢٠١٤ از نظر شاخص نوآوری گفت: این جایگاه واقعی ایران نیست که حتما ساختار اقتصادی کشور مشکل داشته که الان به چنین جایگاهی رسیده است.

دکتر نهاوندیان ادامه داد: البته در سال ٢٠١٥ رتبه ایران ١٠٦ شد و این نشان می دهد اگر استعداد ایرانی در فضای مناسب قرار گیرد، شکوفا می شود و این مسیر آینده اقتصاد ایران است که باید ملزومات آن فراهم شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به پتانسیل های فراوان استان سمنان گفت: ظرفیت مواصلاتی از مهم ترین پتانسیل های این استان است و جایگاه جغرافیایی سمنان نقطه قوت رقابتی است. دکتر نهاوندیان ادامه داد: سمنان استانی کویری است و درعین اینکه باید دنبال منابع جدید آبی باشیم، استفاده بهینه از منابع آبی استان نیز ضروری است.

رییس دفتر رییس جمهوری بخش خدمات، گردشگری مبتکرانه و معدن را از دیگر پتانسیل های این استان برشمرد.

دکتر نهاوندیان در ادامه با تاکید بر اینکه درکنار رقابتی شدن، رفاقتی شدن هم لازمه اقتصاد ایران است، تاکید کرد: هم اندیشی، هم افزایی و همکاری بیشتری نیاز داریم و باید رفتار توام با همکاری در داخل تشکل های اقتصادی ارتقا یافته و اتاق ها را توانمند کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با قدردانی از استقبال با عاطفه مردم سمنان از کاروان تدبیر امید به تشریح آینده اقتصاد کشور در سال ٩٥ پرداخت و گفت: پیش بینی ها حاکی از یک جهش در اقتصاد کشور و رشد ٥ درصدی است. دکتر نهاوندیان تاکید کرد: باید سال ١٣٩٥ آغاز فصل جدید در اقتصاد ایران شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اکنون فضا برای حضور بین المللی واحدهای اقتصادی ایرانی بازتر و امکان گزیده گزینی برای تولید کننده فراهم تر است.

دکتر نهاوندیان با بیان اینکه اگر تولید کننده ایرانی در راستای افزایش کیفیت و کاهش قیمت قیمت رقابت کند، دیگر بازارهای رقابتی دنیا بسته نیست، اظهارداشت: باید در سال جدید نشان دهیم که بنگاه، کارگر و تولید کننده ایران از توان رقابتی برخوردار است و سمنان که به پرکاری، بردباری و روحیه تولید کویری معروف است، در این فضای جدید باید پیشگام باشد.