۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

ارز ترجیحی حذف نشده است

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۱۶
کد خبر: 617669
ارز ترجیحی حذف نشده است

یک نماینده مجلس به اقتصاد آنلاین گفت: ارز ترجیحی حذف نشده؛ بلکه به صورت یارانه به وارکنندگان داده می‌شود.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ حدود ۴ماه است که مساله حذف ارز ترجیحی، جدی‌تر از قبل مطرح شده و اما و اگرهای زیادی نیز در مورد حذف آن وجود دارد؛ در ابتدا گفته شد که ارز ترجیحی اوایل دی ماه حذف و به جای آن خانوارها یارانه ریالی خواهند گرفت. دی ماه آمد و خبری از حذف ارز ترجیحی و یارانه‌هایی که وعده داده می‌شد، نبود.

بالاخره تصمیم بر این شد که ارز ترجیحی حذف نشود؛ زیرا دولت فکری به حال اقشار ضعیف نکرده بود و ممکن بود زندگی این اقشار با حذف ارز ترجیحی تحت تاثیر قرار بگیرد. بالاخره امروزی در خبری اعلام شد که ارز ترجیحی حذف شد؛ اما مصاحبه اقتصاد آنلاین با یکی از نمایندگان مجلس حاکی از آن است که ارز ترجیحی حذف نشده و تنها شکل تخصیص آن تغییر کرده است؛ غلامرضا مرحبا نماینده مجلس گفت: ارز ترجیح حذف نشده؛ به صورت ریالی به وارکنندگان اعطا می‌شود. در ادامه مشروح این گزارش را خواهید خواند.

مرحبا در پاسخ به این سوال که تکلیف یارانه‌ها پس از حذف ارز ترجیحی، چه می‌شود، گفت: ارز ترجیحی حذف نشده است؛ ما دو قسمت داریم؛ یک قسمت ۹میلیارد که مجلس برای دارو و... تصویب کرده است؛ چند قلم دیگر هستند که با یارانه به دست مردم می‌رسند و مابه‌التفاوت آن را دولت ارز یارانه‌ای حساب و پرداخت می‌کند. یعنی به دست مردم با ارز ترجیحی می‌رسد ولی در اصل ارز یارانه‌ای داده نمی‌شود و دولت سوبسیدی به این‌ها می‌دهد؛ سوبسید به وارکنندگان داده می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: در اینجا ارز داده نمی‌شود یعنی واردات با ارز آزاد است و مابه‌التفاوت ریالی را از دولت سوبسید می‌گیرند. سال بعد یارانه جدید نداریم؛ ولی نباید گفت ارز ترجیحی حذف می‌شود که عده‌ای بار روانی در جامعه ایجاد کنند و به گرانی دامن بزنند. اقلامی که یارانه‌شان حذف شده، برای کنترل قیمت یارانه پرداخت می‌شود؛ ولی ارز به کسی داده نمی‌شود.