۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا از اوج چهار و نیم ماهه عبور کرد / ادامه روند صعودی فلز زرد

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴
کد خبر: 531158
طلا از اوج چهار و نیم ماهه عبور کرد / ادامه روند صعودی فلز زرد

قیمت طلا و نقره در میانه معاملات روز گذشته روند صعودی در پیش گرفت و در نهایت قیمت طلا در بالاترین سطح چهار ماه و نیم گذشته قرار گرفت. سقوط شاخص دلار آمریکا و بازارهای پرتلاطم سهام ایالات متحده، افزایش قیمت‌ها را در بازار فلزات گرانبها پشتیبانی کرد.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ نمودارهای روند قیمتی هر دو فلز همچنان صعودی است که دیدگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را نسبت به این بازار تقویت کرده است. بر این اساس طلای آتی ژوئن روز گذشته با ۸.۶۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۹۳.۱۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۰۵ دلار افزایش به قیمت ۲۸.۰۱ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هر سه شاخص اصلی روند نزولی در پیش گرفتند. به طور کلی با کاهش نگرانی‌های تورمی، نگرش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در هفته جاری نسبت به یک هفته پیشتر بهبود یافته است. قیمت‌ها در بازار کالاهای مختلف از اوج چندین ساله خود اندکی فاصله گرفته‌اند. اگرچه در بازار کمیته آزاد فدرال رزرو، مسئولان اندکی از مواضع خود نسبت به تورم افزایشی عقب نشینی کردند اما در نهایت این احتمال وجود دارد که بازار سرانجام مواضع رسمی فدرال رزرو را مبنی بر اینکه «مدتی است تورم با سرعتی بیش از پیش بینی‌ها حرکت می‌کند و این یک افزایش موقتی است» توجه کند.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح چهار ماه و نیم گذشته خود رسید. قیمت نفت خام نیمکس هم با اندکی افزایش به قیمت ۶۶.۲۰ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر در محدوده ۱.۵۷۷ درصدی معامله می‌شود.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای ژوئن همچنان در نمودار میله‌ای روزانه نشان دهنده رشد است. روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند افزایشی هفت هفته‌ای در نمودارهای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت جامد ۱۹۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی فنی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۹۱۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۷۳.۲۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۶۴.۲۰ دلار در هر اونس است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی هفت هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۰۱۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها ۲۶.۷۸ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۱۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۷.۵۴۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۷.۲۶۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.