۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه روند نزولی فلزات گرانبها / طلا عقب نشینی کرد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹
کد خبر: 524580
ادامه روند نزولی فلزات گرانبها / طلا عقب نشینی کرد

قیمت طلا و نقره در پایان ماه آوریل در میان بازارهای نزولی خارجی که شامل افزایش اندک شاخص دلار آمریکا و کاهش قیمت نفت خام بوده است، ماه بهتری به ثبت رساند اما در معاملات روز گذشته روند نزولی خود را ادامه داد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ روند صعودی قیمت طلا و نقره در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، روند صعودی کوتاه مدت خود را در نمودارهای میله‌ای روزانه از دست داده است. بر این اساس طلای آتی ژوئن با ۲.۹۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۶۹.۱۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۹ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۱ دلار در هر اونس معامله شد.

در بازارهای جهانی سهام روند معاملات ترکیبی بود. در ایالات متحده آمریکا دو شاخص از سه شاخص اصلی روند نزولی داشتند و تنها شاخص صعودی، نزدک بود. این در حالی است که روند معاملات در طول ماه آوریل بسیار مثبت بوده تا جایی که بهترین رکورد شاخص اس‌اندپی از ماه نوامبر تاکنون به ثبت رسید. همزمان نگرانی معامله‌گران از افزایش شیوع کرونا در هند و برزیل بر روند سرمایه‌گذاری‌ها تاثیرگذار بوده است. همچنین چین داده‌های ضعیف اقتصادی در روز جمعه منتشر کرد که بیانگر کاهش میزان تولید به دلیل کمبود تراشه رایانه بوده، بخش‌های حمل و نقل و زنجیره تامین هم روند نزولی داشته‌اند.

تورم قیمت مصرف کننده منطقه یورو در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱.۶ درصدی و نسبت به ماه مارس ۱.۳ درصد افزایش داشته است. اگرچه میزان تورم ماه آوریل نسبت به میزان پیش بینی شده افزایش یافته اما همچنان نگران کننده نیست. 

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت. قیمت نفت خام نیمکس پس از دستیابی به بالاترین سطح شش هفته گذشته در روز پنجشنبه، اندکی کاهش یافت و هر بشکه نفت خام نیمکس حدود ۶۳.۸۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در آخرین روز معاملاتی هفته در محدوده ۱.۶۴۵ درصدی معامله شد.

1111

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی قیمت‌های طلای آتی ژوئن در معاملات هفته، مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند. روند افزایشی کوتاه مدت قیمت‌ها در نمودارهای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۷۲۳.۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۸۰ دلار در هر اونس است، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۵۴.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

22222222

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره برتری کوتاه مدت خود را از دست داده و روند افزایشی چهار هفته‌ای در نمودارهای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۵۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آوریل یعنی ۲۶.۷۶۵ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.