۰ نفر

در معاملات جهانی امروز؛

دلار باز هم عقب رفت

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۳۰
کد خبر: 523036
دلار باز هم عقب رفت

ارزش دلار مقابل ارزهای مختلف مجددا کاهش یافت.

به گزارش رویترز، تشدید تنش ها با چین با توجه به وابستگی بالای تولیدکنندگان آمریکایی به واردات کالاهای چینی می تواند برای اقتصاد آمریکا به مشکلی جدی تبدیل شود به ویژه حالا که افزایش شدید مخارج دولت برای مقابله با کرونا تراز مالی را به هم زده است. وانگ یی- وزیر خارجه چین در سخنانی خواستار احترام به حاکمیت چین شده و گفته است: دموکراسی، یک کالا مثل کوکا کولا نیست که توسط آمریکا تولید شود و مزه آن در همه جای جهان یکی باشد. دولت موفق شده است تا شمار قابل توجهی از جمعیت چین را از فقر برهاند.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شاخص مدیران خرید در اروپا تا پایان ماه آوریل با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۶۳.۳ واحد رسید که این رقم در طول ۹ ماه اخیر بی سابقه بوده است. به دنبال احیای تدریجی سطح تقاضا، رشد تولیدات کارخانه های اروپایی برای نهمین ماه متوالی در سطح مثبت باقی مانده که این رقم برای اقتصادهای بزرگ اروپایی یعنی آلمان و فرانسه قابل توجه بوده است. همچنین با رونق گرفتن فعالیت های تولیدی در قاره سبز، سطح اشتغال زایی بخش صنعت در اروپا به بالاترین سطح خود از فوریه سال ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.  

در خبری خوب برای اقتصاد آمریکا به ویژه در زمانی که نرخ تورم وضعیت نگران کننده ای دارد، شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری این کشور تا نیمه نخست ماه آوریل با ۷۷ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به ۵۴۷ هزار نفر رسید که این رقم، پایین ترین رقم ثبت شده طی ۱۱ ماه اخیر تاکنون محسوب می شود. طبق اعلام وزارت کار آمریکا، بیشترین میزان کاهش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به ایالت های نیویورک، فلوریدا، جورجیا و تگزاس بوده است.  

بانک مرکزی اروپا در نشست ماه آوریل خود همان طور که انتظار می رفت اعلام کرد نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده فعلی حفظ خواهد کرد. نرخ بهره منفی ۰.۲۵ درصدی فعلی در سطح منطقه یورو، پایین ترین نرخ بهره ثبت شده از زمان تشکیل این منطقه پولی به شمار می رود و بانک مرکزی علاوه بر حفظ این نرخ، از قصد خود برای ادامه برنامه عظیم خرید اوراق قرضه خبر داده که تا مارس ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و اعتبار تخصیص یافته به آن هم چیزی در حدود ۱.۸ تریلیون یورو است.  

کرونا کماکان روی بخش بزرگی از توان اقتصادی اروپا سایه افکنده است. در آلمان مردم در برلین مقابل پارلمان تجمع کردند تا نسبت به تداوم محدودیت های کرونایی و سیاست های سختگیرانه دولت اعتراض کنند. نتایج نظرسنجی های جدید حاکی از آن است که محبوبیت حزب حاکم به یکی از پایین ترین سطوح ۱۰ سال اخیر رسیده است. در انگلیس نیز بوریس جانسون- نخست وزیر این کشور- هشدار داده است که روند کاهشی شیوع کرونا در این کشور ممکن است به سادگی معکوس و کشور با موج سوم کرونا مواجه شود.  

سناتور ارشد جمهوری خواه از حمایت سنا از اقدامات لازم برای بازگشت سریع تر به حالت عادی خبر داده و افزوده است بدون به جریان افتادن مجدد جریان سرمایه ای و اصلاحات ساختاری به ویژه در حوزه مالیاتی، احیای رقابت پذیری کار دشواری خواهد بود. تیم اسکات همچنین ضمن اعتراف به پیامدهای سنگین ویروس کرونا بر عملکرد بزرگ ترین اقتصاد جهان در نیمه دوم سال قبل گفت: ما امسال نه تنها شاهد رشدهای دو رقمی خواهیم بود بلکه شاید نظیر آن طی یک قرن اخیر دیده نشده است.  

جذابیت دارایی های دلاری به ویژه در حالی که بانک مرکزی آمریکا بر سر دوراهی افزایش نرخ بهره یا حفظ آن در سطح کنونی قرار گرفته، در نظر معامله گران کمرنگ تر شده است. چشم انداز صعودی بودن تورم در کنار احتمال رونمایی از بسته های حمایتی تریلیون دلاری دیگر توسط دولت بایدن از جمله دلایلی است که معامله گران را به این نتیجه رسانده که انتظار دلاری به نیرومندی دلار سال ۲۰۱۹ در کوتاه مدت را نداشته باشند.  تزریق نقدینگی به بازار حجم دلار در بازارهای مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.   

تورم در اروپا نیز صعودی بوده است تا جایی که متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به مارس با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۳ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۱.۷ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است.  قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند.

انتقادات از تداوم سیاست های حمایتی دولت بایدن از اقتصاد آمریکا رو به افزایش است. لری کودلو- مشاور اقتصادی ترامپ- با بیان اینکه افزایش نرخ مالیات ها تاثیر زیادی روی کاهش سرعت رشد اقتصادی آمریکا در آینده خواهد داشت، گفت: اقتصاد ما در حال حاضر مثل فردی است که تب و لرز دارد و حالا بایدن با طرح هایش می خواهد یک پتوی خیس روی او بیندازد! برنامه دولت، جلوی میلیون ها اشتغال زایی را خواهد گرفت و آن ها باید از این رفتار خود خجالت بکشند. تنها با تغییر این رویکردها به رشد بالا خواهیم رسید.  

دلار از ابتدای سال جاری میلادی تحت فشار سنگینی قرار داشته اما انتظار کارشناسان بازار ارز این است که رفته رفته دلار به روزهای اوج خود به ویژه در نیمه دوم سال بازگردد. بازدهی دلار در دو هفته نخست آوریل بازدهی کمتری از متوسط سالانه خود داشته است با این حال با توجه به افزایش ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی تمایل معامله گران به دارایی های پرریسک کاهش یافته و یک بار دیگر رویکرد احتیاطی بر رفتار آن ها حکمفرما شده است. این مساله در میان مدت به نفع ارزهای امن خواهد بود.  

تاکنون بیش از ۱۴۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۲۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر، برزیل با ۳۸۶ هزار و ۶۲۳ نفر، مکزیک با ۲۱۴ هزار و ۵۰۴ نفر، هند با ۱۹۱ هزار و ۴۵۷ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۴۱۷ نفر بوده است.

سیمون هاروی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ - گفت: بازارها هنوز به قطعیت در خصوص مسیر آینده نرسیده اند، چرا که اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه مسیری پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای فعالیت های اقتصادی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۹۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۹ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۹۳۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۹۵ یوان چین اعلام شد.