۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۶فروردین/ بازار ارز درگیر کلاف سردرگم برجام

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۳۳
کد خبر: 517774
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۶فروردین/ بازار ارز درگیر کلاف سردرگم برجام

دلار که تا معاملات صبح امروز با رسیدن به قیمت ۲۴۶۰۰تومان همچنان به مسیر کاهشی خود ادامه داده بود، از میانه روز با تغییر انتظار معامله‌گران در نتیجه تشدید جوسازی‌ها درمورد آینده برجام پا در مسیر افزایشی گذاشت و به این ترتیب تا زمان انتشار این خبر قیمت آن به ۲۵هزار تومان در بازار نقدی و ۲۴۹۵۰تومان در معاملات پشت‌خطی رسید.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ درحالیکه برجام هنوز تعیین تکلیف نشده و صرفا اخبار ضد و نقیضی درمورد این مسئله مهم سیاسی منتشر می‌شود اما نرخ ارز حدود سه ماه است که بر پایه اخبار و اظهارات مسئولان دچار نوسان شدیدی شده و حالا در اولین روزهای سال جدید با داغ شدن دوباره این مسئله، قیمت دلار رفت‌وبرگشت‌های زیادی را تجربه می‌کند به طوریکه از هفته گذشته نرخ آن از مرز ۲۶هزار به ۲۴۵۰۰تومان سقوط کرده است.

دو روز پیش اخباری از گفت‌و‌گوی مجازی ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام منتشر شد که بر اساس آن قرار است ایران و آمریکا به صورت هم زمان برای اجرای تعهدات برجامی گام بردارند، این درحالیست که همچنان مقامات دو کشور درمورد چگونگی حل این مسئله کشمکش‌ دارند.

مقامات ایران به بازگشت آمریکا به برجام بدون پیش‌شرط و آمریکایی‌ها به برداشت گام اول از سوی ایران در رفع تعهدات پافشاری دارند؛ در نهایت این مذاکره به نشستی در روز سه‌شنبه در وین موکول شده و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا موضوع اصلی گفت‌و‌گو در وین را گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشتن به تعهدهای برجامی اعلام کرده است.

انتشار این خبر باعث شد قیمت دلار در معاملات روز شنبه از مرز ۲۶هزار به ۲۴۷۰۰تومان کاهش یابد و انتظار می‌رفت این روند تا اواسط هفته ادامه یابد، اما درحالیکه دلار بازار امروز را با قیمت ۲۴۶۰۰تومان آغاز کرد اما در ادامه روز با تشدید جوسازی پیرامون برجام و افزایش حجم خرید نرخ این ارز در بازار نقدی ابتدا به ۲۴۷۰۰ و سپس به ۲۵هزار تومان رسید.

سیگنال بازار پشت‌خطی به نقدی

اما با تغییر انتظارات، سرعت رشد قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی بالا رفته به طوریکه قیمت دلار فردایی تا ۲۵۱۰۰تومان پیش رفته که طبق تحلیل‌های فنی، این نرخ بالاتر از سطح مقاومتی ۲۴۹۰۰تومان است و چنانچه فردا بازار نقدی کار خود را با این قیمت آغاز کند، در صورت ثبات در این قیمت، مقصدی بعدی دلار سطح ۲۵۲۰۰تومان خواهد بود.

در این میان خبرهایی هم درمورد بررسی اف‌ای‌تی‌اف به گوش رسیده و برخی منابع اظهار کرده‌اند که قرار است دوباره با پیگیری‌های دولت لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام مجدد بررسی شود؛ بر این اساس چنانچه اف‌ای‌تی‌اف تصویب شود احتمال توافق با غرب افزایش و قیمت دلار کاهش خواهد یافت و درصورت انتشار اخبار منفی در این باره دلار به رقم‌های بالاتری صعود خواهد کرد.

دلار دنباله‌رو درهم

گفتنی است که علاوه بر تاثیر اخبار برجام و اف‌ای‌تی‌اف بر قیمت دلار، یکی دیگر از عواملی که بر رشد نرخ ارز در بازار امروز نقش داشته افزایش قیمت درهم از ۶۷۸۰ به ۶۸۲۰تومان بود که با ادامه این روند احتمال صعود قیمت دلار هم بیشتر خواهد بود.