۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط طلا و نقره ناشی از فشار فروش/ اثر منفی افزایش بازده اوراق قرضه بر فلزات گرانبها

۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶
کد خبر: 516829
سقوط طلا و نقره ناشی از فشار فروش/ اثر منفی افزایش بازده اوراق قرضه بر فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به شدت کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح خود در هفته‌های گذشته قرار گرفت. روند نزولی قیمت طلا فلزات گرانبها همراه با افزایش شاخص دلار آمریکا، کاهش قیمت نفت خام و افزایش بازده اوراق قرضه ایالات متحده تقویت شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روند نزولی مبتنی بر نمودارها بیانگر آن است که مزیت فنی کلی کوتاه مدت در بازار فلزات گرانبها تقویت شده است. افزون بر این، اشتهای ریسک پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی تقویت شده و همین مساله بازار امن سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با ۳۰.۲۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۶۸ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۶۸۱ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۰۹ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند باثباتی داشتند، در ایالات متحده با افزایش بازده اوراق قرضه برای چهارمین روز متوالی هر سه شاخص اصلی عقب نشینی کردند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در شرایط  تقویت اقتصادی ایالات متحده در حالی که روند تزریق واکسن کرونا افزایش یافته با امید به شرایط آتی اقتصادی چشم به مراحل بهبود اقتصادی جو بایدن دوخته‌اند. بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه مرحله اول ۳ تا ۴ تریلیون دلار است. اگرچه روند افزایش ابتلا به ویروس در اروپا نگرانی‌هایی در بازارها ایجاد کرده است.

در بازارهای مهم خارجی شاخص دلار آمریکا بار دیگر افزایش یافت و به بالاترین سطح ۴.۵ ماه گذشته رسید. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس کاهش یافت و هر بشکه در حدود ۶۰.۵۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در محدوده ۱.۷۷۲ درصدی معامله شد و به بالاترین سطح ۱۴ ماه گذشته رسید.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات طلای آتی آوریل روز گذشته در پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفت. روند نزولی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و این روند تقویت شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۳۲.۶۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۱۲ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیانی نخست طلا  ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۶۶۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت معاملات آتی نقره می روز گذشته به پایین‌ترین سطح سه ماه و نیم گذشته رسید. روند نزولی معاملات آتی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها در یک روند نزولی دو ماهه قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۲۴.۷۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۲۴ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۳.۷۶ دلار در اونس مشاهده است.