۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت بازار فلزات گرانبها همگام با صعود بازارهای سهام/ فلز زرد صعودی شد

۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۳۶
کد خبر: 516645
افزایش قیمت بازار فلزات گرانبها همگام با صعود بازارهای سهام/ فلز زرد صعودی شد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفت که ناشی از ورود سرمایه گذاران کوتاه مدت و افزایش معاملات در بازار نقدی بوده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها روز گذشته در حالی روند صعودی در پیش گرفت که بازارهای سهام تا نیمه‌های روز نزولی بود اما در پایان بازارها سبز بسته شد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با افزایش ۸.۹۰ دلاری به قیمت ۱۷۲۸.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می با ۰.۳۲۴ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۲۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند باثباتی داشتند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی پس از شروع یک روز نزولی، با حمایت بسته محرک دوم، معاملات را صعودی به پایان بردند. روند صعودی بازارهای سهام ناشی از بهبود چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و روند پرسرعت تکمیل واکسیناسیون در این کشور بوده که باعث شده سرمایه گذاران تمرکز بیشتری بر روی بازارهای ریسک پذیر نسبت به افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری داشته باشند. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در حال حاضر به ۱.۶۱۳ درصد رسیده است.

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد که خطر تورم در ایالات متحده بسیار کم و البته قابل کنترل است. جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC صبح سه شنبه آغاز و بعد از ظهر چهارشنبه با بیانیه و پیش بینی جدید در اقتصاد ایالات متحده به پایان می‌رسد. در حالی که انتظار نمی‌رود در جلسه هفته جاری تغییری در سیاست‌های پولی ایالات متحده ایجاد شود، معامله‌گران در مورد چشم انداز رشد اقتصادی و تورم در بانک فدرال رزرو را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند.

در اخبار روز گذشته میزان خرده فروشی دو ماهه ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی به ثبت رسانده است. تولید صنعتی هم در این دوره افزایش ۳۵ درصدی داشته است. داده‌های اداره ملی آمار چین همچنین بیانگر آن است که دومین اقتصاد بزرگ جهان با سرعت زیادی به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهد. در واقع رشد اقتصادی چین یک عامل تاثیرگذار برای رشد قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبهاست که در واقع به مفهوم افزایش تقاضا در این بازار از سوی چین است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته قیمت نفت خام نیمکس کاهش یافت و هر بشکه نفت به قیمت ۶۵ دلار معامله شد. همزمان شاخص دلار آمریکا نسبت به روز جمعه اندکی افزایش یافت.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال افزایش قیمت‌ها در طول هفته جاری بیانگر آن است که بازار از کف قیمتی خود فاصله خواهد گرفت. نمودارهای روزانه همچنین بیانگر روند نزولی ۹ هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۳۳.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۳۸ دلار در هر اونس است. سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۱۹.۲۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره می از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی شش هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۳۹ دلار و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۶.۵۴۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است، همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۸۴۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۴۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.