۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خالق رمزآلود بیت‌کوین کیست؟

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 509136
خالق رمزآلود بیت‌کوین کیست؟

بیت‌کوین که این روزها جایگاه خاصی در بازارهای مالی و در بین سرمایه‌گذاران یافته، تاریخچه‌ای نه چندان بلند اما رمزآلود دارد.این رمزارز سال ۲۰۰۸ با انتشار مقاله‌ای از سوی ساتوشی ناکاموتو، نابغه ژاپنی معرفی شد؛ فردی که هیچگاه هویت واقعی خود را آشکار نکرد.گمانه‌‌زنی‌های متفاوتی برای چهره پنهان ساتوشی ناکاموتو مطرح می‌شود که عموما نفی شده‌اند.ناکاموتوی واقعی کیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، بیت‌کوین نخستین و پرطرفدارترین رمزارز جهان توسط ساتوشی ناکاموتو، نابغه ژاپنی اختراع شد اما تا امروز کسی از هویت واقعی او خبر ندارد. بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ بنیان گذاشته شد؛ زمانی که ناکاموتو فرم جدیدی از ارز یعنی ارز دیجیتال را منتشر کرد. از همان ابتدا خالق بیت کوین تأکید می‌کرد که عدم نیاز به بانک مرکزی، امتیاز اصلی این رمز ارز است. بر اساس کد ناکاموتو، بیت‌کوین با حل محاسبات بسیار پیچیده در کامپیوترهای بسیار قدرتمند به وسیله ماینرها استخراج می‌شود

اما ناکاموتوی واقعی کیست و تاکنون نام چه کسانی به عنوان ناکاموتو مطرح شده‌است؟

یکی از کارآموزان سابق اسپیس ایکس در سایت مدیوم حدس زد که احتمالا ساتوشی همان ایلان ماسک بنیان‌گذار تسلا و اسپیس ایکس است. اگرچه ماسک این احتمال را نفی کرده اما مجموعه ماسک و تسلا طی روزهای گذشته موجب شکل‌گیری روند صعودی بی‌سابقه‌ای در قیمت بیت‌کوین شده است.

گاوین اندرسن توسعه دهنده نرم افزار در کنار ناکاموتو در توسعه بیت‌کوین نقش داشته و گفته می‌شود مقالات او شباهت زیادی با ناکاموتو دارد. با ترک بازار بیت‌کوین از سوی ناکاموتو، اندرسن نگهدارنده اصلی کد منبع باز بیت‌کوین شد، بنابراین برخی معتقدند او فقط هویت دوگانه خود را کنار گذاشته است. نه تنها اندرسن بلکه دیگر توسعه‌دهندگان پروژه نیز ناکاموتو بودن او را انکار می‌کنند.

ویلی لدون‌ویرتا طراح پیشین بازی‌های ویدیویی در فنلاند از پیشگامان اولیه هویت واقعی ناکاموتوست که در مقاله‌ای در نیویورکر به این نام خوانده شد. جای تعجب نیست اگر بدانیم که لدون‌ویرتا هم تاکید دارد که ناکاموتو نیست

پل لرو، جنایتکار متولد زیمبابوه که سال‌ها پیش برای طراحی وب سایتی همچون آمازون در بازار سیاه مواد مخدر تلاش کرده بود، گزینه بعدی است. ایوان راتلیف نویسنده کتاب «مغز متفکر» در مورد زندگی لرو،‌ در بخشی از کتاب به پیوند زمانی برخی فعالیت‌های لرو و بازار بیت‌کوین اشاره دارد. اگرچه بعدها راتلیف اعتراف کرد که بسیاری از شواهد تنها به دلیل همزمانی وقایع به این شکل درآمده‌اند و نمی‌توان صراحتا گفت که لرو همان ناکاموتوست.

نیک زابو دانشمند آمریکایی و متخصص رمزارزها زمانی از یک ارز غیرمتمرکز به نام «بیت طلا» پرده‌برداری کرد اما هرگز آن را عملیاتی نکرد. رمزنگاری نظری او شباهت زیادی به بیت‌کوین داشت که به اذعان برخی زابو همان ناکاموتوست اما وی آن را انکار می‌کند.

ناکاموتو هر که باشد اکنون میلیاردری صاحب بیش از یک میلیون بیت‌کوین است که بازارهای مالی را زیر و رو کرده است.