۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار در برزخ برجام

۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 504933
دلار در برزخ برجام

بعد از گذشت حدود یک ماه از روی کار آمدن بایدن و اعلام موضع ایران و کشورهای غربی نسبت به برجام، انتظارات تورمی معامله‌گران بازار ارز به طور کل تغییر کرده است. طی این مدت با تغییر جو روانی بازار ارز و ناامیدی به لغو تحریم‌ها، قیمت دلار از کانال ۲۱ به ۲۵ هزار تومان صعود کرد. حالا بازار ارز چشم انتظار سررسید مهلت ایران برای لغو تحریم‌ها است و باید دید دلار از سوم اسفند ماه چه روندی در پیش خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت دلار بعد از پیروزی بایدن متاثر از انتظار معامله‌گران به لغو تحریم‌ها و آزادسازی منابع بلوکه‌شده از کانال ۲۶ به ۲۱هزار تومان سقوط کرد. اما با روی کار آمدن بایدن و تعویق رسیدگی به برجام، معامله‌گران نسبت به آینده روابط دیپلماسی دو کشور بدبین شدند. درنتیجه با تغییر انتظارات تورمی و زمزمه عدم لغو تحریم‌ها حداقل در آینده نزدیک، دلار وارد محدوده ۲۴هزار تومان شد.

در این مدت طرف‌های برجامی با کشمکش بر سر اینکه کدام کشور برای بازگشت به میز مذاکره مستحق شرط‌گذاری است، توپ را در زمین دیگری انداختند. اوایل بهمن ماه ظریف هشدار داد که اگر تا ۲۱فوریه تحریم‌ها لغو نشود، ایران اجرای پروتکل‌های الحاقی را متوقف خواهد کرد. در مقابل وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که عمل به تعهدات توافق هسته‌ای، مشروط به بازگشت ایران به برجام است.

در این مدت که بازار ارز گوش به فرمان اخبار سیاسی بود، نوسان‌گیران هم سعی کردند با داغ کردن تنور شایعات به التهابات دامن بزنند. با تشدید نوسانات، همتی در یک برنامه تلویزیونی اخبار سیاسی را عامل این وضعیت اعلام کرد و وعده داد دلار به ۲۰هزار تومان بازمی‌گردد. در پی این سیگنال مثبت قیمت اسکناس آمریکایی تا ۲۳۹۰۰تومان پایین آمد و پیش‌بینی می‌شد که بازار ارز دوباره وارد مسیر کاهشی شود. اما بعد از آن که بایدن در اولین سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به برجام نکرد قیمت دلار دوباره تحت تاثیر نااطمینانی به آینده تا ۲۴۴۰۰تومان افزایش یافت

نوزدهم بهمن ماه رهبر معظم انقلاب با انتشار پیام توییتری بیان کردند که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برگردد، آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند. همان شب مصاحبه‌ بایدن که اعلام کرده بود تحریم‌ها را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره برنمی‌دارد، منتشر شد و قیمت دلار شبانه به ۲۴۸۰۰تومان رسید. اگرچه روز بعد با شروع کار بازار هیجانات سیاسی فروکش کرد و دلار به نیمه کانال ۲۴هزار تومان کاهش یافت، ولی این روند ماندگار نبود.تا ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه قیمت دلار متاثر از اخبار برجام تا ۲۴۹۵۰تومان بالا رفت و زنگ خطر بازار ارز به صدا درآمد. با وجود مقاومت یک ماهه بازار در حفظ دلار ۲۴هزار تومانی، روز سه‌شنبه این ارز وارد کانال ۲۵هزار تومان شد

حالا بازار ارز منتظر سررسید مهلت وعده داده شده ایران برای یک اقدام عملی است و در این مدت دلار صرفا به اخبار سیاسی واکنش نشان خواهد داد. در همین شرایط برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که به زودی ایران و آمریکا بر سر برجام به توافق خواهند رسید. اگر ایران اجرای پروتکل‌های الحاقی را متوقف کند، دلار روند صعودی را ادامه خواهد داد و در صورت هر گونه توافق، کاهش قیمت تا ۱۸هزار تومان محتمل است.