۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با بهبود چشم انداز اقتصادی/ طلا از کانال ۱۷۰۰دلاری خارج شد

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 503878
افزایش قیمت طلا با بهبود چشم انداز اقتصادی/ طلا از کانال ۱۷۰۰دلاری خارج شد

قیمت‌های آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته و پس از انتشار گزارش داده‌های شغلی ایالات متحده که بر اساس انتظارات تحلیل‌گران بود، روند افزایشی را از سر گرفت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به نظر می‌رسد یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت گذاری بازار فلزات گرانبها انتشار گزارش داده‌های شغلی ایالات متحده آمریکاست که مطابق انتظارات بوده است، داده‌هایی که خبر از بهبود چشم انداز اقتصادی ایالات متحده طی یک سال آینده دارد. بر این اساس معاملات آتی طلای آوریل با افزایش ۱۲.۶۰ دلاری به قیمت ۱۸۰۳.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۴۶۱ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۶۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

گزارش وضعیت اشتغال در ماه ژانویه مسلما مهمترین نقطه عطف داده‌های اقتصادی ماهانه ایالات متحده بوده که خبر افزایش ۴۹ هزار نفری پرداخت‌های غیر کشاورزی و تقریبا مطابق با انتظار بازار داده بوده و همزمان بر اساس این گزارش نرخ بیکاری اندکی کمتر از حد انتظارات بوده است. با این وجود، داده‌ها همچنان بیانگر آن است که بزرگترین قدرت اقتصادی جهان همچنان درگیر با عواقب شیوع کروناست و تعداد مشاغل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون کاهش داشته است. بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند یکپارچه‌ای پشت سر گذاشتند. شاخص‌های اصلی در ایالات متحده هم آخرین روز معاملاتی هفته را مثبت به پایان بردند. با شرایط اقتصادی پیش آمده به نظر می‌رسد روند صعودی پایداری در بازارها شکل گرفته باشد چرا که همچنان احساس ریسک پذیری معامله گران و سرمایه‌گذاران در بازارها رو به رشد است. همزمان دولت بایدن در تلاش است تا بسته کمک مالی دوم را طی هفته‌های آینده به تصویب برساند؛ نکته مثبت دیگر که بر بازارها تاثیرگذار بوده کاهش موارد ابتلا و قربانیان ویروس کروناست که طبیعتا ناشی از آغاز روند توزیع و تزریق واکسن در کشورهای مختلف است.

از دیگر موضوعاتی که بنا به تحلیل کارشناسان بر بازارها تاثیرگذار بوده، تغییرات ایجاد شده در روند قیمت گذاری کوتاه مدت ارزهای اصلی بوده است. در حالی که شاخص دلار آمریکا در ماه گذشته روند صعودی داشته، یورو، دلار استرالیا و کانادا، فرانک سوییس و ین ژاپن ارزش خود را در برابر دلار از دست داده‌اند. در نهایت روز گذشته در مهمترین بازارهای خارجی، ارزش دلار آمریکا پس از دستیابی به بالاترین سطح دو ماه گذشته، اندکی نزولی شد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با حفظ بالاترین سطح ۱۲ ماه گذشته به قیمت ۵۶.۷۵ دلار در بشکه و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به یک روز پیشتر در محدوده ۱.۱۳۶ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی طلای آتی بر اساس قیمت‌های موجود در نمودار روزانه، از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۱۸۷۸.۸۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۷۱.۳۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۲.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۲.۲۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۷۷۱.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، اگرچه این مزیت در طی هفته جاری به شدت کمرنگ شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات آتی ماه زانویه یعنی ۲۸.۱۰۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۷ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۷.۲۶ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۶.۲۵۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده است.