۰ نفر

تلاش سفته‌بازان ناکام ماند؛

تمایل جدی بازار ارز برای کاهش قیمت

۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
کد خبر: 503658
تمایل جدی بازار ارز برای کاهش قیمت

بازار ارز در هفته گذشته، در واکنش مثبت به نشانه‌های مثبت از تحولات دیپلماتیک کشور، روند نزولی به خود گرفت. روندی که در نهایت توانست قیمت دلار و یورو را به ترتیب به کانال‌های ۲۳ و ۲۸ هزار تومان کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازگشت روند نزولی به بازار ارز را ‌می‌توان مهمترین تحول این بازار در هفته‌ای که گذشت دانست. این تحول در حالی در این بازار اتفاق افتاد که از ابتدای بهمن‌ماه، این بازار روندی صعودی به خود گرفته بود و قیمت دلار در بازار آزاد از کانال ۲۱ هزار تومان به کانال ۲۴ هزار تومان رسیده بود.

بازار ارز اولین روز هفته را در شرایطی آغاز کرد که مقاومت بازار در پنج شنبه پیشین باعث شده بود قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان کاهش پیدا کند و در آخرین معاملات هفته قیمت ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان را ثبت کند. اما اولین معاملات روز شنبه، نشان از تحولی اساسی در بازار داشت، چرا که دلار با افزایش هزار تومانی، در قیمت ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان، معامله شد. این افزایش شدید قیمت برای یورو هم مصداق داشت و این ارز در بازار آزاد کانال ۳۰ هزار تومانی را در اولین ساعات اولین روز هفته، تجربه کرد.

این شوک افزایشی در ادامه روند معاملات روز شنبه، به سرکت شکسته شد و قیمت‌ها با شیبی تند کاهش یافت. تا جایی که در آخرین ساعات روز شنبه قیمت ۷۰۰دلار  تومان و بهای یورو ۹۰۰ تومان یورو کاهش یافت. اما دلالان و نوسانن گیران بازار در روز یکشنبه برای بار دوم تلاش کردند تا به بازار شوک افزایشی وارد سازند و در اولین ساعات معاملات این روز باری دیگر دلار در قیمت ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو نیز با بهای ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

به مانند روز شنبه، تلاش این گروه از فعلان بازار ارز باز هم ناکام ماند و در ادامه معاملات روزهای یکشنبه و البته در طول روز دوشنبه، بازار باز هم شاهد روند آرام کاهش قیمت‌ها بود و در آخرین ساعات روز معاملاتی دوشنبه قیمت دلار و یورو به ترتیب به کف کانال‌های ۲۴ و ۲۹ هزار تومانی رسید. اما با شروع روز معاملاتی سه شنبه، برای سومین بار در این هفته، قیمت ارز با شوک ناگهانی مواجه شد و در اولین ساعات معاملات این روز، دلار با قیمت ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان و یورو با قیمت ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار آزاد معامله شد.

این تلاش نیز کامیاب نبودند تا نشان داده شود عزم بازار برای کاهش قیمت جدی است و تمایلی به معامله در قیمت‌های بالاتر وجود ندارد. روندی که در نهایت توانست در روز چهار شنبه قیمت یورو را وارد کانال ۲۸ هزار تومان و در روز پنج شنبه قیمت دلار را به کانال ۲۳ هزار تومان وارد کند. بر این اساس در پایان معاملات بازار آزاد ارز در هفته‌ای که گذشت، قیمت دلار در محدوده ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت یورو در محدوده ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش شد.

روند قیمت‌گذاری ارز در صرافی‌های بانکی هم در هفته‌ای که گذشت روندی نزولی داشت. در این صرافی‌ها روز یکشنبه دلار با قیمت فروش ۲۳ هزار و ۹۲۰ تومان و یورو با قیمت فروش ۲۹ هزار و ۵۰ تومان سقف قیمتی هفته را تجربه کرد. اما در ادامه معاملات هفته طی روند ملایم کاهشی سرانجام دلار در این صرافی ها با قیمت ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان و یورو با قیمت ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان در روز پنج شنبه فروخته شد که نشان از تحکیم روند نزولی در این صرافی‌ها دارد. قیمت خرید دلار هم در این صرافی‌ها در هفته ای که گذشت حداکثر ۲۳ هزار و ۴۲۰ تومان و حداقل ۲۲ هزار و ۳۲۰ تومان را ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار معاملات ارز در سامانه نیما اما روندی نامشخصی داشت. در این بازار قیمت میانگین معاملات دلار تا پایان هفته شیبی صعود داشت و از قیمت ۲۳ هزار و ۸۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان افزایش یافت. در خصوص معاملات یورو نیز این روند صعودی تا روز دوشنبه ادامه داشت، اما در ادامه بازار با کاهش قیمت مواجه شد. بر این اساس معاملات یورو با قیمت میانگین ۲۸ هزار و ۸۶۰ تومان در روز شنبه کار خود را شروع کرد و در روز دوشنبه به حداکثر قیمت ۲۹ هزار و ۶۲۵ تومان رسید. اما در نهایت قیمت یورو در پایان هفته به ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

بازار ارز چشم انتظار دستاوردهای دیپلماتیک

در این هفته تلاش چندباره سفته‌بازان و نوسان‌گیران بازار برای صعودی کردن روند قیمت‌ها در بازار در حالی ناکام ماند که، به اعتقاد کارشناسان، فعالان بازار در انتظار دریافت سیگنالی قوی از مسئولان کشور در عرصه دیپلماسی هستند.

در هفته‌ای که گذشت عبدالناصر همتی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی، اعلام کرد در صورتی که مذاکرات دیپلماتیک به خوبی پیش برود، قیمت واقعی دلار زیر ۲۰ هزار تومان خواهد بود. این خبر البته با اما و اگر همراه بود، ولی همتی در این برنامه از تحولات مثبت مذاکرات با مسئولین بانکی کشور عمان خبر داد. علاوه بر این در خبرهای دیگر هفته نیز از دیدار وی با مدیرعامل بانک تجارت عراق در خصوص آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در این کشور سخن به میان آمد.

از سوی دیگر در حالی که طرح مسئله پیش شرط از سوی طرف‌های آمریکایی برای بازگشت به برجام، باعث نگرانی فعالان اقتصادی کشور شده بود، در هفته‌ای که گذشت طرح پیشنهاد اقدامات همزمان ایران و آمریکا برای انجام تعهدات برجامی از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، خبر امیدوار کننده دیگری بود که توانست تلاش‌های دلالان برای افزایش قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت را ناکام بگذارد.

به نظر می‌رسد همانطور که عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی هفته اخیر خود از بهبود شرایط سیاسی در سال آینده و تعدیل نرخ ارز خبر داد، فعالان بازار ارز با نشان دادن واکنش مثبت اما با احتیاط به این چشم انداز مثبت، نشان دادند در انتظار تحقق نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک مسئولان کشور هستند.