۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا و نقره همگام با بازارهای سهام/ واکنش فلز زرد به افزایش شاخص دلار آمریکا

۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۵
کد خبر: 501611
کاهش قیمت طلا و نقره همگام با بازارهای سهام/ واکنش فلز زرد به افزایش شاخص دلار آمریکا

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت. اگرچه در پایان معاملات روز از پایین‌ترین سطح معاملات فاصله گرفت اما در نهایت نسبت به معاملات روز سه‌شنبه قیمت‌ها کاهش یافت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ از جمله مسائلی که روز گذشته بر روند معاملات تاثیرگذار بود افزایش شاخص دلار آمریکا بود، بر همین اساس معاملات آتی طلای فوریه با کاهش ۵.۴۰ دلاری در هر اونس به قیمت ۱۸۴۵.۱۰ دلار و معاملات آتی نقره مارس در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۱۵۳ دلاری به قیمت ۲۵.۳۸ دلار در هر اونس معامله شد.

جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد FOMC فدرال رزرو که روز گذشته به پایان رسید با انتشار بیانیه‌ای درباره سیاست‌های پولی ایالات متحده به پایان رسید. در این بیانیه آمده است که رشد اقتصادی ایالات متحده طی چند ماه گذشته تعدیل یافته و همه گیری ویروس کرونا همچنان خطراتی را متوجه رشد اقتصادی این کشور می‌کند. در بازارهای مالی از جمله بازار فلزات گرانبها واکنش خاصی نسبت به این بیانیه به ثبت نرسید.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده نیز هر سه شاخص بار دیگر روند معاملات را نزولی به پایان رساندند. تحلیل‌گران معتقدند اگر روند نزولی شاخص‌های سهام ادامه یابد احتمال افزایش تقاضا در بازار فلزات گرانبها ایجاد خواهد شد آن هم در شرایطی که تحلیل‌گران بیشتری بر ادامه روند ناپایدار بازارهای سهام تاکید دارند.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده پس از شیوع کرونا و جنگ تجاری با ایالات متحده، چین دچار کمبود غذای جدی شده است، اگرچه به عنوان بخشی از توافقنامه تجاری با آمریکا، این کشور خرید غلات بیشتری از ایالات متحده انجام داده اما همچنان این کمبود مشاهده می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ویروس کرونا در برخی از شهرهای چین بار دیگر در حال شیوع یافتن است، مساله‌ای که می‌تواند رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه دولت چین عموما از انتشار اخبار حقیقی خودداری می‌کند اما افزایش نظارت‌ها در این کشور خود به نوعی تاییدکننده این اخبار است.

در بازارهای کلیدی خارج از کشور شاخص دلار آمریکا اندکی روند افزایشی در پیش گرفت. همچنین قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با اندکی افزایش به ۵۳ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز روز گذشته در همان محدوده ۱.۰۴ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۱۸۰۰.۸۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۵۱.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۱۸۶۰.۸۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۲۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۱۸۱۷.۱۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس به یک سطح کلی فنی کوتاه مدت بازگشته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل و پایین‌ترین قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۴.۰۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۵۴۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۸۳۵ دلار در هر اونس است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در کمترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۷۱۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.