۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی تشریح کرد؛

در چه شرایطی دلار زیر ۲۰هزارتومان خواهد بود

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۱۰
کد خبر: 500225
در چه شرایطی دلار زیر ۲۰هزارتومان خواهد بود

تیمور رحمانی در یادداشتی نوشت: اگر فروش نفت افزایش یابد و دسترسی به آن مهیا شود نرخ ارز می‌تواند پایین‌تر از ۲۰۰۰۰ تومان قرار گیرد و مدت‌ها نیز پایین‌تر از آن دوام آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین، تیمور رحمانی در یادداشتی اینستاگرامی با عنوان "نرخ بنیادین دلار" نوشت: مطلبی منتشر شده است که نظر بنده آن است که نرخ بنیادین دلار حدود ۲۰۰۰۰تومان است. ضمن این که این نظر شخصی است و ضمن اینکه مطالعه بر اساس روابط بلند مدت نقدینگی و نرخ ارز با احتساب رانت منابع طبیعی مد نظر بوده است، به هیچ وجه بدان معنی نیست که نرخ نمی‌تواند پایین‌تر از این قرار گیرد.

بر اساس اینکه تحریم‌ها کم و بیش در همین حدود کنونی باشد و آن هم بر اساس نظریه پولی این عدد ذکر شده است که طبیعتا می‌تواند پیش بینی‌های آن محل اشکال باشد.

بنابراین کافی است که فروش نفت افزایش یابد و دسترسی به آن مهیا شود تا همانند دهه ۱۳۸۰ و با وجود تدوام رشدهای بالای نقدینگی نرخ ارز بسیار پایین‌تر از آنچه نظریه پولی پیش بینی می‌کند، قرار گیرد و تحت آن شرایط نرخ ارز می‌تواند پایین‌تر از ۲۰۰۰۰تومان قرار گیرد و مدت‌ها نیز پایین‌تر از آن دوام آورد.

بنابراین با کاهش ریسک‌های بیرونی، نرخ ارز که مثل بقیه قیمت‌ها دچار جهش بیش از حد یا overshoot شده بود، می‌تواند به عددهای پایین‌تر از عدد کنونی کاسته شود.

3