۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هفته خوب طلا/ بازارها در انتظار اجرایی شدن بسته دوم کمک مالی

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۰۸
کد خبر: 499934
هفته خوب طلا/ بازارها در انتظار اجرایی شدن بسته دوم کمک مالی

معاملات آتی طلا در حالی روز گذشته را کاهشی به پایان برد که بازار نقره هم افزایشی اندک به ثبت رساند. نگاهی به روند معاملات هفته جاری بیانگر آن است که هر دو فلز حرکت‌های تکنیکال خوبی به ثبت رسانده‌اند.

اقتصادآنلاین-اکرم شعبانی؛ شاخص‌های سهام ایالات متحده نیز روز گذشته عملکرد مثبتی داشتند و این عملکرد را می‌توان در مهار بازار فلزات گرانبها دخیل دانست. در عین حال می‌توان ادعا کرد که بازار فلزات گرانبها با توجه به ثبت رکوردهای جدید در بازارهای سهام عملکرد چندان بدی نداشته است. بر این اساس معاملات آتی طلای فوریه با کاهش ۱.۹۰ دلاری به قیمت ۱۸۶۴.۶۰ دلار و نقره آتی مارس با افزایش ۰.۶۹ دلاری به قیمت ۲۵.۸۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. در ایالات متحده هم اگرچه داو جونز معاملات را به اندکی کاهش به پایان برد اما دو شاخص نزدک و اس‌اندپی۵۰۰ روند افزایشی داشتند تا جایی که نزدک به ثبت رکوردهای جدید نزدیک شد. بازار پس از روند صلح آمیز انتقال قدرت در ایالات متحده و عدم مشاهده ناآرامی‌های مدنی روند مثبت خود را ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود جو بایدن چهل و ششمین رییس جمهوری ایالات متحده به سرعت برای تحقق بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری با کنگره همکاری کرده و تاثیر مثبت بسته محرک دوم بر بازارهای مالی نمایان شود.

همچنین با توجه به اینکه هفته جاری هفته بزرگ درآمد شرکتی در بازارهای سهام است، گزارش‌های منتشر شده حاکی از خوش بینی بر روند درآمدهاست. به نظر می‌رسد معامله گران و سرمایه‌گذاران در حالی معاملات را ادامه می‌دهند که توجهی به ادامه و گسترش شیوع کووید - ۱۹ در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان ندارند. اگرچه تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده از ۴۰۰ هزار نفر فراتر رفته و طبیعتا طی هفته‌های آینده قربانیان بیشتری به این تعداد افزوده خواهد شد اما به دلیل توزیع واکسن در کشورهای مختلف و به خصوص نگاه دولت جدید آمریکا به توزیع واکسن به نظر می‌رسد نگرانی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در مهمترین بازارهای خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا بار دیگر روند کاهشی در پیش گرفت، این روند پس از بازگشت شاخص از پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته، ادامه روند صعودی شاخص را تحت تاثیر قرار داده است. یورو به عنوان رقیب اصلی دلار در یک روند حرکتی بدون نوسان‌های قابل توجه قرار دارد. همزمان عملکرد به مراتب ضعیف دلار آمریکا و یورو موجب شده تا در معاملات این روزها دلار استرالیا و کانادا عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین قیمت معاملات آتی نفت خام نیمکس با اندکی کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۳ دلار در هر بشکه معامله شد اما فاصله چندان زیادی با بالاترین قیمت ده ماه گذشته ندارد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۱۰ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی معاملات آتی طلای فوریه شاهد تحرکات قیمتی در هفته جاری هستند که خود بیانگر نزدیک شدن به کف قیمتی این بازار در کوتاه مدت است. همزمان معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به پایین‌ترین قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۸۰۰.۸۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۷۴.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۸۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۱۸۵۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی کمترین قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۸۳۱.۱۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره شاهد دستاوردهای قابل توجهی در این بازار و همزمان بیانگر پایین آمدن سطح بازار در کوتاه مدت است. روند صعودی معاملات آتی نقره اما از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات در هفته جاری یعنی ۲۴.۰۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۱۳ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۶.۲۷ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۵.۵۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۵ دلار در هر اونس مشاهده است.