۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گام صعودی کوتاه فلزات گرانبها/ تاثیر حضور یلن در مجلس سنا بر بازار فلزات گرانبها

۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبر: 499547
گام صعودی کوتاه فلزات گرانبها/ تاثیر حضور یلن در مجلس سنا بر بازار فلزات گرانبها

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در ایالات متحده روز گذشته اندکی روند بهبودی در پیش گرفت و پس از آنکه در معاملات هفته گذشته قیمت‌ها یکباره به پایین‌ترین سطح چند هفته‌ای خود رسید، روند صعودی بار دیگر از سر گرفته شد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به نظر می‌رسد بازار فلزات گرانبها در هفته جاری روند صعودی محتمل‌تری در پیش رو داشته باشد. در بازارهای خارجی روز گذشته همچنین شاخص دلار آمریکا با روند کاهشی و قیمت نفت خام با افزایشی شدن، شرایط را برای افزایش قیمت فلزات گرانبها فراهم آورد. بر این اساس طلای آتی فوریه با افزایش ۹.۸۰ دلاری به قیمت ۱۸۳۹.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۴۲۴ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۲۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

از نکات تاثیرگذار بر بازارهای روز گذشته شهادت و سخنرانی جنت یلن کاندیدای وزارت خزانه داری ایالات متحده در مجلس سنا بود. همان گونه که انتظار می‌رفت یلن از برنامه «بزرگ» برای جبران خسارات ناشی از همه گیری ویروس کرونا حمایت کرد. بر مبنای سخنرانی یلن بازارهای طلا و نقره به بالاترین اوج روزانه خود دست یافتند. این در حالی است که هفته گذشته هم جو بایدن از بسته ۱.۹ تریلیون دلاری حمایت مالی آمریکا خبر داده بود.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشت. شاخص‌های اصلی سهام ایالات متحده نیز روز گذشته معاملات خود را صعودی به پایان رساندند. معامله‌گران و سرمایه گذاران برای شروع هفته معاملاتی ایالات متحده پس از تعطیلات سه روزه، روند مثبتی را از سر گرفته‌اند. این در حالی است که تعداد قربانیان ویروس کرونا در این کشور از مرز ۴۰۰ هزار نفر عبور کرد که بر اساس آمار بیشترین آمار قربانیان در میان کشورهای جهان را داشته است، اگرچه استدلال سرمایه گذاران این است که توزیع واکسن کرونا در آینده نزدیک منجر به جبران خسارت‌های وارد شده خواهد شد.

در مهمترین بازارهای خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا پس از بازگشت خوب اخیر، بار دیگر روند کاهشی در پیش گرفت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس بدون تغییر نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۵۳ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۱۲ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، افزایش قیمت‌های معاملات آتی در هفته جاری خبر از یک کاهش قیمت بزرگ در آینده نزدیک می‌دهد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح قیمت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۸۰۰.۸۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۴۵ دلار و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۱۸۶۴ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی ۱۸۲۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۱۷.۱۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در ابتدای معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح قیمت خود در پنج هفته گذشته رسید. در بازار نقره هم افزایش قیمت‌ها خبر از یک روند صعودی در کوتاه مدت می‌دهد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و پایین‌ترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۰۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۴۸ دلار و سطح مقاومت دوم در ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۴.۳۶۵ دلار عنوان شده است.