۰ نفر

آل اسحاق: اختلاف ارز یارانه‌ای و آزاد به جیب عده‌ای خاص می‌رود

۱۹ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۱۶
کد خبر: 496441
آل اسحاق: اختلاف ارز یارانه‌ای و آزاد به جیب عده‌ای خاص می‌رود

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای اساسی که با ارز یارانه‌ای وارد کشور می شود هیچ نفعی برای مردم نداشته است، گفت: متاسفانه اختلاف ارز یارانه‌ای و آزاد به جیب عده‌ای می‌رود و این قطعا فساد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با تصریح بر اینکه مسئله ارز یارانه‌ای یا 4200 تومانی چالش‌های زیادی را در حوزه اقتصادی برای کشور از مدت‌ها پیش به وجود آورده است، گفت: البته نمی‌توان به این مسئله از یک زاویه نگاه کرد زیرا اگر فقط ارز را با قیمت آزاد وارد کنیم، داروها و خیلی از کالاهای اساسی را باید با پنج برابر قیمت وارد کشور کنیم.

وی افزود: تخصیص ارز یارانه‌ای به کالای اساسی و دارو با توجه به قدرت مردم یک وجه است و وجه دیگر این است که دولت این ارز را پرداخت می‌کند اما آن کالا به دست مردم نمی‌رسد. اشکال اصلی در رابطه با نظام توزیع، نظارت و قیمت گذاری است وگرنه بانک مرکزی اعلام کرده است هشت میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی ارز یارانه‌ای پرداخت کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای اساسی که وارد می‌شود بر اساس ارز یارانه‌ای محاسبه نمی‌شود و در واقع هیچ نفعی برای مردم نداشته است، تصریح کرد: متاسفانه اختلاف ارز یارانه‌ای و آزاد به جیب عده‌ای می‌رود و این قطعا فساد است.

وی در عین حال عنوان کرد: اینکه اعلام کنیم پرداخت ارز یارانه‌ای برای کالاهای اساسی و دارویی اشتباه است، به این مفهوم است که مردم دارو را به قیمت بالاتر بخرند. اگر قرار است چنین طرحی اجرا شود باید مابه التفاوت آن را به مردم پرداخت کرد. همه قبول داریم که در پرداخت ارز 4200 تومانی فساد صورت گرفته است و نفع آن به مردم نرسیده است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه راه حل ارز یارانه‌ای این است که بر نظام توزیع نظارت دقیق داشته باشیم، اظهار کرد: نه تنها در مسئله ارز یارانه‌ای که در همه موارد نظام توزیع کشور همین مشکل را دارد. به عنوان مثال به گوجه فرنگی و بادمجان و دیگر محصولات از جمله سبزیجات و میوه جات ارز تعلق نمی‌گیرد اما شاهد افزایش قیمت آنها هستیم. این نشان می‌دهد مشکل اصلی در نظام توزیع کشور است.