۰ نفر

در هفته منتهی به ۱۹دی بررسی شد؛

ناکامی مجدد ارز برای افزایش کانال قیمتی

۱۹ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۴
کد خبر: 496439
ناکامی مجدد ارز برای افزایش کانال قیمتی

در هفته‌ای که تلاش برخی فعالان بازار ارز برای افزایش قیمت دلار به کانال ۲۶هزار تومانی مجددا با شکست همراه شد، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر از تحولات مثبت در صادرات نفت و آزادسازی ارزهای بلوکه شده داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در هفته‌ای که گذشت هرچند ارزهای عمده بازار مقاومت یک ماهه کانال‌های قیمتی خود را حفظ کردند، اما معاملات بازار شاهد شتاب‌گیری نوسانات بودند، تا جایی که برای دلار و یورو در بازار آزاد، نوسان ۶۰۰ تومان ثبت شد.

نوسان ۶۰۰ تومانی در بازار ارز

این نوسان در حالی ایجاد شد که در دو روز ابتدایی معاملات به نظر می‌رسید بازار تمایل دارد تا روند کم نوسان هفته گذشته خود را ادامه دهد و دلار در دو روز شنبه و یکشنبه در محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. این محدوده برای فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۵۷۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۶۷۰ تومان ثبت شد و محدوده قیمت در این دو روز برای یورو از ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

اما از روز دوشنبه بازار با روندی صعودی مواجه شد. روندی که در نهایت منجر به آن شد که در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی هم ورود کند و در روز چهارشنبه تا قیمت ۲۶ هزار و ۵۰ تومان هم افزایش پیدا کند. البته در صرافی‌های بانکی مقاومت برای حفظ کانال ۲۵ تومانی بیشتر بود و دلار حداکثر قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان را ثبت کرد. اتفاق قابل توجهی که در این هفته در معاملات صرافی‌های بانکی رخ داد، افزایش قیمت خرید در این صرافی‌ها از کانال ۲۴ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان بود. اتفاقی که در یک ماه گذشته بی‌سابقه بود.

از آغاز روند کاهش قیمت ارز در بازار در اواخر مهرماه تا کنون همواره در صرافی‌ها بانکی قیمت خرید دلار و یورو ۱۰۰۰ تومان ارزانتر از قیمت فروش آن‌ها بر تابلوها درج می‌شد. اما اتفاق خلاف عادت هفته گذشته، کاهش تدریجی فاصله میان قیمت خرید و فروش در این صرافی‌ها از ۱۰۰۰ تومان در اولین ساعات معاملات هفته تا ۶۰۰ تومان در آخرین روز هفته بود.

کاهش فاصله قیمت میان خرید و فروش دلار در صرافی‌های بانکی در حالی رخ داد که بازار ارز از نیمه روز معاملاتی چهارشنبه تا آخرین معاملات روز پنج‌شنبه شیب نزولی قابل توجهی به خود گرفت و در پایان هفته قیمت دلار و یورو به کمترین نرخ خود در هفته رسید. بر این اساس فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان و بهای فروش هر یورو ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان ثبت شد. در بازار آزاد هم معامله دلار با بهای ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان و یورو نیز به قیمت ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان انجام شد.

انتظار بازار برای دریافت خبر خوش

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فعالان بازار ارز در هفته‌های گذشته در انتظار خبری مهم به سر می‌برند. انتظاری که به باور این افراد بیشتر از آنکه در اخبار سیاسی به دنبال هدف خود بگردد، در عالم سیاست آن را جست‌وجو می‌کند.

خبر آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، توقیف نفت‌کش کره‌جنوبی و حتی اقدامات مشکوک دولت آمریکا و متحدین این کشور برای ایجاد جرقه جنگی خانمان‌سوز در پیرامون ایران، همگی اخبار مهم سیاسی بودند که در هفته گذشته توجه فعالان اقتصادی کشور را به خود جلب کرد. اما روند تحولات بازار نشان می‌دهد هیچ کدام از این اخبار، با واکنش بازار مواجه نشدند.

در خصوص علت شکل‌گیری اوج قیمتی روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز دلایل متفاوتی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، اما با بررسی زمان شروع روند افزایشی قیمت‌ها و تطبیق آن با اخبار مهم کشور به نظر می‌رسد این افزایش قیمت تحت تاثیر اعلام خبر افزایش نرخ تسعیر دلار در بودجه سال ۱۴۰۰ بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی باشد. مصوبه‌ای که بلافاصله در روز دوشنبه با واکنش محکم رئیس کل بانک مرکزی هم مواجه شد.

عبدالناصر همتی در هشداری که نسبت به این اقدام مجلس داده بود با اشاره به توفیقات اخیر کشور در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم‌های علیه کشورمان از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم‌ها در سال آتی از طرف دیگر هشدار داده بود این اقدام مجلس به صلاح اقتصاد کشور نخواهد بود و منجر به افزایش پایه پولی و تورم در سال آینده خواهد شد.

این مصوبه، فرصت مناسبی را برای معامله گرانی که در ماه‌های گذشته ارز را با قیمت‌های بالاتر خریداری کرده بودند، فراهم آورد تا باری دیگر برای افزایش قیمت‌ها تلاش کنند و مجددا قیمت دلار را پس از یک هفته وقفه به کانال ۲۶ هزار تومان برسانند. البته به اعتقاد گروهی از کارشناسان، هراس از تکرار تجربه سه هفته قبل که بازار پس از ورود به کانال ۲۶ هزار تومانی با فشار فروش مواجه شد، این روند صعودی متوقف شد و بازار به سرعت با عقب‌نشینی قیمت‌ها مواجه شد.

به هر ترتیب شکست مجدد موج افزایش قیمت دلار در آستانه کانال ۲۶ هزار تومانی، این نوید را به فعالان اقتصادی می‌دهد که مقاومت بازار در مقابل افزایش قیمت بسیار جدی است. این نشانه مثبت البته در کنار اظهار امیدواری رئیس‌کل بانک مرکزی که روز گذشته (پنجشنبه) هم مجددا در یادداشت اینستاگرامی خود خاطرنشان کرد با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های اخیر و همچنین گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی، امید به ایجاد آرامش بیشتر در بازار ارز و تعدیل قیمت‌ها را تقویت کرده است.​