۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد متوسط طلا با کاهش شاخص دلار/ صعود بازار فلزات گرانبها در مقابل ریزش بازارهای سهام

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
کد خبر: 494041
رشد متوسط طلا با کاهش شاخص دلار/ صعود بازار فلزات گرانبها در مقابل ریزش بازارهای سهام

معاملات آتی طلا روز گذشته با کاهش شاخص دلار آمریکا روند افزایشی پیمود، روندی که همزمان با تاثیرپذیری از بازار ارز، از ریزش بازارهای سهام ایالات متحده نیز تاثیر گرفت.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ در حالی که روز دوشنبه هر سه شاخص اصلی سهام ایالات متحده موفق به ثبت رکوردهای جدید شده بودند، روز گذشته هر سه شاخص به صورت همزمان روند اصلاحی در پیش گرفته و نزولی شدند، جریانی که به افزایش قیمت بازار فلزات گرانبها نیز کمک کرد. بر این اساس طلای آتی فوریه با افزایش 4.90 دلاری به قیمت 1885.30 دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش 0.159 دلاری به قیمت 26.38 دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشت. در آمریکا نیز روند حرکت سه شاخص اصلی در طول سال 2020 مورد ارزیابی قرار گرفت، بر این اساس شاخص نزدک با افزایش نزدیک به 43 درصدی در صدر جدول افزایش و پس از آن اس‌اندپی500 با 29 درصد و داو جونز با 15 درصد افزایش رکوردهای تازه‌ای در سال 2020 به ثبت رساندند؛ این در حالی است که شاخص داو جونز در سال 2019 افزایش 29 درصدی به ثبت رسانده بود. نگاهی به این ارقام دلیل جذب سرمایه گذاران به سمت بازارهای سهام را در طی چند سال گذشته به وضوح بیان می‌کند. در چنین شرایطی بسیاری از سهامداران قدیمی که سال‌های گذشته روند نزولی بازار را هم تجربه کرده‌اند معتقدند زمانی فرامی‌رسد که حباب بازار سرمایه که تا به امروز هم به اندازه کافی بزرگ شده، خالی خواهد شد.

بازارهای سهام در حالی در هفته جاری موفق به ثبت رکوردهای جدید شدند که بسته دوم محرک مالی از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده تصویب شد؛ ترامپ اما بلافاصله پس از انتشار خبر امضای این بسته کمک مالی اعلام کرد تنها در صورتی آن را به امضا رسانده که کمک‌های مستقیم به آمریکایی‌ها از 600 دلار در هر نفر به 2000 دلار افزایش پیدا کند، ترامپ در بسته کمک مالی دوم لایحه‌ای افزوده بود که مجلس سنا را موظف به پرداخت 2000 دلار به هر نفر می‌کرد اگرچه اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است اما موافقت چندانی با افزایش این رقم مشاهده نشده است.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازارهای سهام، افزایش موارد ابتلا و قربانیان کووید – 19 است که روز دوشنبه رکوردی جدید به ثبت رسانده بود؛ موضوعی که گمانه‌هایی در رابطه با افزایش محدودیت‌ها و اعلام قرنطینه مطرح کرده بود. اگرچه در شرایط کنونی سرمایه گذاران و معامله‌گران ترجیح داده‌اند تا بیش از تمرکز بر روی افزایش موارد ابتلا و قربانیان، بر روی توزیع گسترده واکسن کرونا که احتمالا تابستان سال آینده آغاز خواهد تمرکز کنند.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته بار دیگر روند نزولی در پیش گرفت و اکنون فاصله زیادی با پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود ندارد. در بازارهای مهم خارجی قیمت نفت خام فوریه نیمکس با اندکی افزایش به 48.15 دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده 0.95 درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای فوریه در یک نمودار افزایشی چهار هفته‌ای قرار گرفته و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت و بالاترین قیمت معاملات آتی ماه دسامبر یعنی 1973.30 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل 1820 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1900 دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بالاترین سطح معاملات ماه دسامبر یعنی 1920 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا کمترین سطح قیمت معاملات روز دوشنبه یعنی 1873 دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی 1859 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در یک روند صعودی چهار هفته‌ای روزانه، از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی 27.635 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 25 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین سطح قیمت معاملات روز دوشنبه یعنی 26.98 دلار و سطح مقاومت دوم 27.635 دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی 26 دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی 25.50 دلار در هر اونس قرار گرفته است.