۰ نفر

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛

حباب سکه کوچک شد

۵ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷
کد خبر: 492742
حباب سکه کوچک شد

به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به اینکه بهای جهانی طلا طی یک هفته اخیر نوسان محدودی را تجربه کرد، اما بازار داخلی طلا و سکه به سبب رشد بهای ارز با افزایش جزئی مواجه و در شیب ملایم صعودی قرار گرفت. البته حباب سکه کاهش یافته و در حال حاضر در محدوده ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود یزدانی در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات قیمتی آن طی هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در حالی که بهای جهانی طلا در هفته گذشته نوسان محدودی را تجربه کرد و با افت محدود دو تا سه دلاری توام بوده است اما بازار طلا و سکه در داخل با افزایش جزئی نرخ ارز، اندکی صعودی پیش رفت و اتفاق خاصی نیفتاد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید براینکه با جمع شدن بساط سفته‌بازها و ممنوعیت معاملات کاغذی، بازار آرامشی واقعی به خود دید، گفت: باتوجه به اینکه دیگر آن خریدهای نجومی و کذایی که یکشبه نرخ سکه و طلا را جابه‌جا می‌کرد توسط دلالان کاغذی صورت نمی‌گیرد، می‌توان گفت که بازار رنگ آرامش به خود گرفته و تغییرات آن ناشی از همین بالا و پایین شدن معمول طلای جهانی به عنوان عامل خارجی و نرخ ارز در داخل به عنوان عامل موثر داخلی است.

وی افزود: اخیرا نیز پس از نزدیک به یک سال کسادی بازار واحدهای طلا و جواهر و رسیدن سطح معاملات مصنوعات طلا تقریبا به صفر، مجددا بازار مصنوعات باتوجه به اینکه شب یلدا را هم پشت سر گذاشته‌ایم و مردم سعی کردند به‌جای دورهمی‌ها، هدیه‌ای برای یکدیگر خریداری کنند، جهش جزئی و حدود ۱۰ درصدی داشته است.

یزدانی در رابطه با آخرین قیمت‌ها و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته‌ گفت: بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید درطول هفته جاری ۱۱۵ هزار تومان تقویت شده و در انتهای هفته به ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ابتدای هفته با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در طول یک هفته اخیر، حباب سکه نیز کاهش یافته و در حال حاضر هر قطعه سکه، حدود ۷۰۰  هزار تومان حباب دارد.

این مقام صنفی اعلام کرد: در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته قیمت هر قطعه نیم سکه نیز ۵۰ هزار تومان رشد یافته و شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته ربع سکه و سکه‌های تمام نیز بدون تغییر مانده‌اند. در حال حال حاضر قیمت هر قطعه ربع سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه‌ یک گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. 

وی افزود: همچنین در پایان هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۱۷ هزار تومانی در بازار نسبت به اوایل هفته، اکنون به ازای هر گرم یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان قیمت دارد. هر مثقال طلا نیز با افزایش حدود ۸۰ هزار تومانی چهار میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین قیمت شده است.  آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز ۱۸۸۰ دلار و چهار  سنت است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان تصریح کرد: از همه مردم تقاضا داریم که برای خرید طلا و سکه مود نیاز خود حتما از واحدهای شناخته شده و دارای پروانه کسب خرید کنند. در حال حاضر فروش‌های اینترنتی و "شو روم‌ها" برای فروش طلا بسیار رونق گرفته که بسیاری از آن‌ها نه‌تنها از اتحادیه طلا و جواهر مجوز ندارند، بلکه دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نیز نیستند؛ بنابراین تخلف در این واحدها غیرقابل پیگیری خواهد بود و در این بین، فقط مردم متضرر خواهند شد؛ لذا به همه مشتریان اعلام می­­‌کنیم در خرید خود بسیار دقت کنند و نیاز خود را از واحد مربوطه خریداری کنند. به طور مثال سکه را از واحدهای معتبر مختص سکه، جواهر را از جواهرفروشی­‌ها، طلا را از واحدهای معتبر طلا که پروانه کسب از اتحادیه دارند و در آن منطقه شهره هستند و نقره را از واحد خودش خریداری کنند تا دیگر جای هیچگونه تخلف و زیانی برای مشتریان وجود نداشته باشد.