۰ نفر

محمد کشتی‌آرای تحلیل کرد؛

نگاه طلا به قیمت ارز در بودجه۱۴۰۰

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵
کد خبر: 491344
نگاه طلا به قیمت ارز در بودجه۱۴۰۰

بازارهای مالی جهان و به تبع آن ایران، پاییز امسال 3‌ماه پرهیجان و پرماجرا را پشت‌سر گذاشتند. اونس جهانی به بالاترین رقم تاریخی خود رسید و قیمت دلار، طلا و سکه در ایران، قله‌هایی غیرقابل پیش‌بینی را درنوردید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فشار کرونا بر اقتصاد جهانی، پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و درنهایت کشف واکسن کرونا هرکدام به سهم خود در تعیین قیمت‌ها و جهت دهی به پیکان نوسانات در این بازارها نقش داشتند و افزایش دوباره قیمت اونس، طلا و سکه در هفته پایانی پاییز نشان می‌دهد، هنوز نمی‌توان به ثبات این بازارها دلخوش بود، گرچه نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است بازار طلا فعلا نوسان مهم دیگری را تجربه نخواهد کرد. این روزنامه در گفت‌وگو با محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران روند بازار طلا و سکه در پاییز و چشم‌انداز این بازار در زمستان و شروع سال جدید میلادی را بررسی کرده است.

روند تحولات بازار طلا و سکه را در پاییز امسال چگونه می‌بینید؟

پاییز امسال قیمت طلا روند صعودی داشت و یکی از پرهیجان‌ترین برهه‌های زمانی از لحاظ قیمت طلا و سکه را پشت سر گذاشتیم، به‌طوری که قیمت جهانی طلا با توجه به شیوع کرونا و کاهش ارزش دلار و همچنین افت ارزش بسیاری از سهام‌ها در دنیا افزایش یافت و بهای اونس جهانی به بالاترین رقم خود یعنی 2هزاردلار رسید. اما پس از آن زمزمه‌های کشف و تولید واکسن کرونا امید را در دل اقتصاد جهان ایجاد کرد که رشد منفی اقتصاد جهانی با مهار کرونا متوقف شود و این عامل کاهش بهای اونس را به همراه داشت به‌طوری که تا همین هفته پیش شاهد کاهش شدید قیمت طلا بودیم. اما در 2هفته اخیر تحت‌تأثیر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی و طبق سنوات گذشته که تسویه حساب‌های شرکت‌ها و مؤسسات مالی افزایش تقاضا در بازار طلا را باعث می‌شود، دوباره قیمت اونس تا حدودی بالا رفت.

در بازار داخلی روند تحولات به چه صورت بود؟

در بازار داخلی نیز بهای اونس یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه بود اما عامل تأثیرگذار دیگری هم در این میان نقش داشت و آن قیمت ارز بود. بعد از اینکه در روزهای پایانی مهر قیمت ارز و سکه به بالاترین سطح خود رسید یعنی سکه تا 16میلیون تومان و هر گرم طلای 18عیار به یک میلیون و 500هزار تومان بالا رفت، بسیاری از ارگان‌های نظارتی افزایش قیمت طلا و ارز را بدون دلیل موجه و ناشی از دلالی و واسطه گری دانستند و پلیس اقتصادی و نیروی انتظامی معاملات کاغذی و فردایی را متوقف و عوامل این معاملات را دستگیر کردند که این عامل به کاهش قیمت‌ها منجر شد و درحالی‌که قیمت دلار به 33هزار تومان رسیده بود به کانال 25بازگشت و یک ماهی هست که شاهد ثبات نسبی قیمت ارز هستیم. به تبع آن قیمت طلا و سکه هم رو به کاهش گذاشت به‌طوری که قیمت سکه از 16میلیون تومان به کانال 11میلیون تومان کاهش یافت.

انتخابات آمریکا را تا چه حد در نوسانات قیمت در بازارها مؤثر می‌دانید؟ 

یکی از عواملی که از افزایش بیشتر بهای اونس جهانی جلوگیری کرد، مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن در این انتخابات بود. با توجه به تغییر سیاست آمریکا در دنیا نشانه‌های مثبتی در بازارهای مالی ایجاد شد و تأثیر عمده‌ای در کاهش بهای اونس جهانی و همچنین قیمت ارز در ایران داشت، به این دلیل که این تغییر، نشانه مثبتی از احتمال بازگشت آمریکا به برجام تلقی شد. انتخابات آمریکا به‌طور قطع یکی از عوامل مؤثر بر قیمت طلا و ارز در جهان و ایران بوده است.

وضعیت کنونی بازار طلا و سکه از لحاظ استقبال و خرید و فروش چگونه است؟

زمانی که ما افزایش قیمت طلا و سکه را داشتیم بسیاری از مردم سرمایه‌ها و نقدینگی خود را از دیگر بازارهای مالی خارج می‌کردند و به بازار طلا و سکه و ارز وارد می‌شدند. ولی با کاهش یکباره قیمت ارز، طلا و سکه، این جذبه از بین رفت و خریداران و سرمایه‌گذاران بازار طلا و سکه و ارز، همگی فروشنده شدند. در روزهای پایانی پاییز میل به خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا به‌شدت کاهش پیدا کرده و مردم به‌دلیل ترس ناشی از احتمال کاهش بیشتر قیمت این دارایی‌ها متقاضی خرید نیستند. به همین دلیل حباب سکه که در اثر تقاضای بالا در بازار به 2میلیون تومان نزدیک شده بود، کاهش یافت و در دوسه روز اخیر به 750هزار تومان کاهش یافته است. نوساناتی که در دوسه هفته اخیر در بازار طلا و سکه شاهد آن هستیم نوسانات معمول بازار است و شوک و هیجان کاذب قیمتی در 2هفته اخیر نداشتیم. در هفته‌ای که گذشت به‌دلیل کاهش تقاضا و افت داد و ستد، بازار طلا در رکود سنگینی به سر می‌برد و از آنجایی که این رکود ناشی از کاهش شدید تقاضا و افت قیمت ارز است، با وجود افزایش 11دلاری بهای طلای جهانی قیمت‌ها در بازار ایران نزولی بوده است.

بازار طلا را در ادامه سال چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به اینکه تا 20ژانویه سیاستگذاری آمریکا در قبال مسایل سیاسی و اقتصادی دنیا اعلام نشده به اعتقاد من خیلی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از ادامه کار و 3 ماهه پایانی سال شمسی و شروع سال میلادی داشت. باید چند هفته‌ای صبر کنیم تا تغییر دولت آمریکا را ببینیم. اعلام برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت جدید آمریکا می‌تواند به ایجاد تحلیل درست‌تری از تحولات آینده بازار طلای جهانی و داخلی کمک کند. اما با توجه به ثباتی که این روزها در بازار ارز کشور مشاهده می‌شود پیش‌بینی من این است که با نگاه به قیمتی که برای ارز در بودجه دیده شده، به‌نظر می‌رسد تغییرات زیادی را در بازار ارز نداشته باشیم و این ثبات می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم منتهی شود.