۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شتاب یکباره قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها/ روند صعودی طلا و نقره از سر گرفته شد

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبر: 490851
شتاب یکباره قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها/ روند صعودی طلا و نقره از سر گرفته شد

قیمت معاملات آتی طلا و نقره در طول روز گذشته با شتاب صعودی قابل توجهی روبرو شد تا جایی که طلا به بالاترین سطح قیمتی پنج هفته گذشته و نقره به بالاترین سطح قیمت سه ماه گذشته رسید.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روند صعودی بازار فلزات گرانبها برگرفته از سیاست تسهیل پولی تایید شده از سوی فدرال رزرو و نیز امید بیشتر به تایید بسته محرک جدید برای آمریکایی‌ها عنوان شده است. از سوی دیگر ادامه روند نزولی شاخص دلار آمریکا از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند صعود فلزات گرانبها ارزیابی می‌شود. بر همین اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با افزایش ۳۲.۹۰ دلاری به قیمت ۱۸۹۲ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۱.۱۷۳ دلاری به قیمت ۲۶.۲۲۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عمدتا روند افزایشی به ثبت رساندند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی در صعود هماهنگ موفق به ثبت رکوردهای جدید شد. به دنبال برگزاری جلسه FOMC که روز چهارشنبه به پایان رسید و نیز انتشار اخبار از جلسه سران کنگره و کاخ سفید مبنی بر توافق بسیار قریب الوقوع طرفین بر سر تصویب بسته دوم محرک مالی برای آمریکایی‌ها، احساس ریسک پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تا پایان هفته همچنان افزایش می‌یابد.

از دیگر اخبار مهم این روزها که بر بازارهای مالی تاثیرگذار است می‌توان به افزایش امید بر ایجاد یک توافق روان میان انگلیس و اتحادیه اروپا تا پیش از تکمیل روند برگزیت بر سر مسائل تجاری میان طرفین اشاره کرد.

جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC بعد از ظهر چهارشنبه به پایان رسید. مطابق انتظارات اعلام شد که نرخ بهره ایالات متحده بدون تغییر باقی خواهد ماند، در بیانیه فدرال رزرو این عدم تغییر حداقل تا سال ۲۰۲۳ عنوان شده است. بر همین اساس فدرال رزرو برآورد رشد اقتصادی و اشتغال ایالات متحده را ارتقا داده است. همزمان فدرال رزرو به خرید حداقل ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه ماهانه ادامه خواهد داد تا زمانی که به «پیشرفت بیشتری در جهت دستیابی به حداکثر اهداف کمیته در اشتغال و ثبات قیمت» دست یابد.

در اخبار روز گذشته عنوان شده است که شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو در طول ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر ۰.۳ درصد کاهش یافت. این در حالی است که شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم کاهش ۰.۳ درصدی نشان داده است. در شرایط کنونی اقتصادهای بزرگی نگرانی خاصی از افزایش تورم ندارند. این در حالی است که نگرانی‌ها از کاهش قیمت‌ها بیش از نگرانی از تورم عنوان شده است. با این وجود ناظران بازار، از جمله معامله گران بازار فلزات گرانبها «تجارت رفلسیون» را پذیرفته‌اند که بر آن اساس همه رکورد شکنی‌های بانک مرکزی و اقدامات محرک در سال جاری تورم قیمت‌ها را در ادامه مسیر با مشکل مواجه خواهد کرد. افزایش قیمت در بسیاری از بازارهای کالاهای خام (کامودیتی‌ها) در روز گذشته بیانگر آن بود که «تجارت رفلسیونی» با مشکل مواجه شده است.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته همچنان روند نزولی خود را ادامه داد و در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود باقی ماند. در بازارهای مهم خارجی قیمت‌های آتی نفت خام ژانویه نیمکس با رسیدن به قیمت ۴۸.۲۵ دلار در هر بشکه بالاترین قیمت ۹ ماه گذشته را به دست آورد، شاخص دلار آمریکا و قیمت نفت از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار بر قیمت بازار فلزات گرانبها ارزیابی می‌شوند. بازده معاملات آتی یا اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در حال حاضر در محدوده ۰.۹۳ درصد قرار گرفته است.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای فوریه روز گذشته به بالاترین سطح چهار هفته گذشته خود رسید و روند صعودی قیمت‌ها و مزیت فنی کلی کوتاه مدت در نمودار میله‌ای روزانه از سر گرفته شده است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها رسیدن به سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح قیمت معاملات آتی نوامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۲ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۸۷۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۶۵.۹۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی نقره مارس روز گذشته به بالاترین سطح سه ماه گذشته خود رسید، در میان فراز و فرودهای قیمتی با شکل گیری روند فعلی افزایش قیمت در نمودار میله‌ای روزانه مزیت فنی کلی کوتاه مدت نقره بار دیگر مشهود شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۲۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته سطح مقاومت نخست نقره رسیدن به بالاترین سطح قیمت معاملات ۲۶.۳۰۵ دلار و سطح مقاومت دوم در ۲۶.۵۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۶ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۲۵.۳۳۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.