۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار ارزان می‌شود؟/ پیش بینی وضعیت بازار ارز تا پایان آذر

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 489844
دلار ارزان می‌شود؟/ پیش بینی وضعیت بازار ارز تا پایان آذر

دلار درحالیکه روز گذشته مجددا کانال ۲۶هزار تومان را فتح کرده بود، امروز با ۱۵۰تومان کاهش نسبت به دیروز با قیمت ۲۵۸۵۰تومان کار خود را در بازار آزاد شروع کرد، همچنین صرافی‌ملی نرخ دلار را تا ۲۵۷۰۰تومان پایین آورده که پیش‌‌بینی می‌شود بازار ارز در روز‌های آینده هم با همین شیب کم در مدار نزولی باقی بماند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ اواسط روز گذشته دلار با اندکی افزایش نسبت به صبح، مجددا وارد کانال ۲۶هزار تومان شد اما در شروع معاملات امروز مجددا تغییر جهت داد؛ صرافی‌ملی تا ساعت (۱۴:۰۰) امروز قیمت فروش این ارز پرطرفدار را تا ۲۵۷۰۰تومان پایین آورده و در بازار آزاد نیز نرخ دلار به ۲۵۸۵۰تومان رسیده، است و صرافی‌های رسمی هم قیمت را در ۲۵۵۵۰تومان ثابت نگه داشته‌اند.

روز گذشته لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «اف ای تی اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که باعث شد امروز بازار ارز به این سیگنال مثبت واکنش نشان دهد.

به گفته تحلیلگران بازار ارز، این موضوع یکی از عواملی است که می‌تواند در کاهش نرخ ارز تاثیر قابل توجهی داشته باشد؛ از طرفی همچنان تصور بهبود روابط ایران و آمریکا و کاهش تحریم‌ها علیه ایران با روی کار آمدن بایدن پابرجاست و از این منظر می‌توان به روند نزولی بازار ارز همچنان امیدوار بود.

از طرفی یک منبع آگاه اعلام کرده که ارز به میزان کافی به بازار عرضه می‌شود، اما خریداری ندارد. همین پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت دلار بوده که اگر این روند در روز‌های آینده یعنی زمان تسویه حساب ارزی شرکت‌ها و افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی هم ادامه داشته باشد و با کمبود ارز در بازار مواجه نشویم، نرخ ارز مسیر کاهشی خود را طی خواهد کرد.

از بازار فردوسی چه خبر؟

به گفته یکی از فعالان بازار ارز، امروز با کاهش قیمت دلار مجددا تعداد خریداران به شدت کاهش یافته و بیشتر صرافی‌ها فقط فروشنده ارز هستند؛ در طرف دیگر بازار یعنی در بین دلالان نیز زمزمه کاهش بیشتر قیمت‌ها باعث شده از خرید دلار امتناع کنند.

وی تاکید کرد: اگر بازارساز نرخ ارز را با همین روال کاهش دهد پیش‌بینی می‌شود که دلار همچون دو هفته پیش با افت قابل توجهی همراه شود؛ در صورت ریزش مجددا نرخ ارز ماندگاری دلار در کانال‌های پایین‌تر بیشتر خواهد بود.