۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای پیش‌رو/ کسی خریدار ارز نیست

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۴
کد خبر: 488247
پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای پیش‌رو/ کسی خریدار ارز نیست

دلار طی روزهای گذشته کمترین نوسان را تجربه کرده و می‌توان گفت آرامش در بازار ارز حکمفرماست، از طرفی به گفته صرافی‌ها حجم معاملات به شدت کاهش یافته و کسی خریدار نیست.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ نرخ ارز چند روزی است که به ثبات رسیده و در قیمت 25800 تا 25900تومان متغیر است، این آرامش در بازار ارز که بعد از مدت‌ها نوسان زیاد به وجود آمده باعث احتیاط معامله‌گران شده به طوریکه فعالان این بازار اظهار کرده‌اند که با وجود عرضه کافی، کسی خریدار نیست.

به گفته یک منبع آگاه، روز گذشته 27میلیون دلار توسط 9عرضه‌کننده که بیشتر آن‌ها بانک‌ها بودند، در بازار متشکل ارزی با نرخ 25350تومان عرضه شده اما متقاضی چندانی نداشته است؛ چراکه مقاومت چند روزه دلار در کانال 25هزار تومان پیش‌بینی کاهش نرخ در روزهای آینده را تقویت کرده، از این رو تا تغییر قیمت و مشخص شدن جهت بازار ارز کسی ریسک معامله را نمی‌پذیرد.

این دسته افراد معتقدند که حداقل تا روی کار آمدن بایدن و مشخص شدن تکلیف روابط ایران و آمریکا، دلار جای ریزش دارد و ممکن است به پایین‌ترین کانال یک ماه گذشته یعنی 23هزار تومان برسد.

از طرفی برخی بر این باورند که به دلیل مقاومت طولانی مدت دلار در کانال فعلی، احتمال صعود دوباره آن به نرخ‌های بالاتر وجود دارد؛ این تحلیلگران سقف اولیه برای رشد دلار را 27هزار تومان می‌دانند. یعنی اگر دلار مجددا به این قیمت برسد، ادامه افزایش آن تا کانال 30هزار تومان غیرمحتمل نیست.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد، فرارسیدن سال نو میلادی و آغاز سفرهای خارجی و رشد تقاضا است؛ اگرچه با توجه به شرایط کرونایی میزان سفر‌های خارجی به اندازه سال‌های قبل نباشد اما هرچند کم، حجمی از تقاضا را به بازار سوق خواهد داد که درصورت عدم تامین ارز مورد نیاز، منجر به افزایش نرخ خواهد شد.

عامل موثر دیگر بر قیمت دلار، واکسن کرونا است؛ باتوجه به اینکه طی روز‌های گذشته کشف واکسن کرونا قوت بیشتری گرفته، درصورت تایید نهایی آن، بر همه بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و ارز داخلی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.