۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تقویت قیمت طلا برای جبران ضررهای هفته گذشته/ تاثیر تورم ناشی از بسته محرک دوم بر بازار فلزات گرانبها

۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبر: 487058
تقویت قیمت طلا برای جبران ضررهای هفته گذشته/ تاثیر تورم ناشی از بسته محرک دوم بر بازار فلزات گرانبها

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند افزایشی در پیش گرفت تا با ادامه روند صعودی از ضررهای وارد شده به بازار طی هفته گذشته و دوشنبه هفته جاری که قیمت‌ها به کف قیمتی پنج ماه و نیم گذشته رسید، فاصله بگیرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ از روز دوشنبه که قیمت‌ها به کمترین سطح پنج ماه و نیم گذشته رسید، قیمت‌ها نزدیک به ۶۰ دلار در هر اونس افزایش یافته است. تضعیف شاخص دلار که اکنون در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته قرار دارد از جمله عوامل تاثیرگذار برای شکل گیری این روند صعودی در بازار فلزات گرانبها بوده است. بر این اساس معاملات آتی طلای فوریه با افزایش ۱۰.۵۰ دلاری به قیمت ۱۸۴۰.۷۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۰۳ دلاری به قیمت ۲۴.۱۱ دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. شاخص‌های اصلی سهام در ایالات متحده هم از تحرک چندانی برخوردار نبودند، در حالی که داو جونز و نزدک اندکی صعود به ثبت رساندند اما معاملات اس‌اندپی۵۰۰ کاهشی به پایان رسید. به نظر می‌رسد در روزهای پایانی هفته معاملاتی اشتهای ریسک پذیری سرمایه گذاران همچنان رضایت بخش است. گزارش‌ها حاکی از آن است که جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب هم برای تصویب بسته دوم محرک مالی شروع به اعمال فشار کرده، اگرچه بسته کمتر از یک تریلیون دلار خواهد بود.

روند صعودی بازار فلزات گرانبها همچنین می‌تواند متاثر از تصویب بسته دوم محرک مالی از سوی کنگره ایالات متحده طی هفته‌های آتی باشد. اگرچه این روند صعودی بر خلاف گذشته متاثر از هجوم به سوی بازار فلزات گرانبها از دیدگاه سرمایه گذاری امن نیست و تحلیل‌گران آن را مرتبط با تصورات بازارهای مالی از هجوم دوباره نقدینگی به سیستم مالی می‌دانند که نتیجه آن تورم قیمتی و افزایش تمایل برای خرید فلزات گرانبها خواهد بود.

این بازار همچنین از مرگ و میر ناشی از شکل گیری موج جدید کرونا در ایالات متحده چشم پوشی کرده است. بسیاری از کارشناسان بهداشت تاکید کرده‌اند که این آمار در طول فصل زمستان روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد. در عین حال کشورهای اروپایی نیز از روند صعودی آمار ابتلا و قربانیان کرونا بر روی اقتصاد و مشاغل رنج می‌برند. روز گذشته شاخص مدیران خرید منطقه یورو در طول ماه نوامبر ۴۵.۳ اعلام شد که کاهش قابل توجهی در مقایسه با ۵۰ ماه اکتبر داشته است. شاخصی که خود بیانگر شواهدی از وضعیت اقتصادی درگیر منطقه یوروست، چرا که اعداد کمتر از ۵۰ در شاخص مدیران خرید نشان دهنده انقباض اقتصادی است.

قرار است صبح جمعه گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده از سوی وزارت کار این کشور منتشر شود. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تعداد اصلی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در این گزارش به ۴۴۰ هزار کارگر برسد.

شاخص دلار آمریکا در طول معاملات روز گذشته به شدت کاهش یافت و بار دیگر به کف قیمتی دو سال و نیم گذشته رسید. معامله‌گران بازار کامودیتی‌ها از جمله در بازار فلزات گرانبها از نزدیک این روند معکوس حرکت دلار را مورد بررسی قرار می‌دهند، چرا که این روند حرکت برای این بازارها یک عنصر صعودی به حساب می‌آید، بیشتر کالاهای عمده خام معامله شونده در بازارهای جهانی بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند و با تضعیف شاخص دلار، خرید کالا با ارز غیر دلار صرفه اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

در بازارهای مهم خارجی، قیمت‌های آتی نفت خام ژانویه نیمکس کاهش یافت و در حدود ۴۵ دلار در بشکه معامله شد. این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده در نشست هفته جاری اوپک افزایش سهمیه‌های تولید نفت اعضا مورد تایید قرار گرفته و روسیه نیز در این مسیر همگام شده است. بازده معاملات آتی اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز روز گذشته در محدوده ۰.۹۳ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، اگرچه قیمت‌های در نمودارهای روزانه همچنان بر روی روند نزولی سه هفته‌ای قرار دارند اما در صورت ادامه روند افزایش قیمت در روز جمعه این روند نزولی نفی خواهد شد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا تولید معاملات آتی فوریه در سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها پایین آوردن قیمت‌ها به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۶۷.۲۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۵۵ و سطح مقاومت دوم ۱۸۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۸۲۸.۹۰ و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۱۹ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در یک سطح کلی در زمینه بازی فنی کوتاه مدت قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاترین قیمت‌های ماه نوامبر ۲۶.۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل ۲۱.۹۳ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۴۵۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست کمترین قیمت معاملاتی روز یعنی ۲۳.۶۸ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.