۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران/ سقوط طلا به کانال ۱۷۰۰دلاری

۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۹
کد خبر: 485454
کاهش قیمت فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران/ سقوط طلا به کانال ۱۷۰۰دلاری

قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته به شدت کاهش یافت تا جایی که فلز زرد به کمترین قیمت پنج ماهه و نقره نیز با کاهش یکباره قیمت‌ها به کمترین سطح دو ماه گذشته رسید.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز گذشته معاملات در بازار کومکس نیویورک با فشار شدید فروش بر روی هر دو فلز آغاز شد، معامله‌گران و سرمایه گذاران برای ورود به سرمایه‌گذاری‌های ریسک پذیر در طول هفته اشتیاق بیشتری نشان دادند که روند صعودی معاملات بازارهای جهانی سهام خود بیانگر این امر بوده است.

بر این اساس روز گذشته طلا با کاهش 30.40 دلاری به قیمت 1772.80 و نقره در بازار کومکس نیویورک با کاهش 0.937 دلاری به قیمت 22.425 دلار معامله شد. به نظر می‌رسد معاملات طلا در صبح روز جمعه با هدف حفظ کمترین سطح قیمت هفته یعنی 1797.10 دلار آغاز شد، مبنای معاملات آتی طلا در بازار کومکس نیویورک حفظ این سطح پشتیبانی برای توقف فشار فروش تحلیل شده بود. اما با شکسته شدن این سطح پشتیبانی فنی قیمت آتی طلا به کانال‌های پایین‌تر سقوط کرد. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا معاملات باثباتی به ثبت رساندند، اما در ایالات متحده با آغاز به کار بازارها، سه شاخص اصلی روند صعودی در پیش گرفتند. این در حالی است که عموما این باور ایجاد شده بود که پس از تعطیلات روز شکرگزاری، بازارهای مالی روندی کند خواهند داشت.

معامله گران فلزات در طول روز جمعه با توجه به اظهارات اخیر ترامپ و پذیرش نتیجه نهایی از سوی کالج انتخاباتی در روز چهاردهم دسامبر، مسیر معاملات آتی خود را انتخاب کردند، از همین رو بود که اقبال سرمایه گذاران و معامله گران به سمت بازارهای ریسک پذیر تمایل پیدا کرد؛ ترامپ همچنین اظهاراتی در مورد ریاست جمهوری بایدن عنوان کرده بود.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته روند نزولی داشت؛ در بازارهای مهم خارجی، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با اندکی کاهش به 45.40 دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده در محدوده 0.86 درصد معامله شد.

1122

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها در یک روند نزولی سه هفته‌ای قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاتر از سطح مقاومت ثابت 1875 دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات هفته بوده است؛ هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز رسیدن به کمتر از سطح پشتیبانی کامل 1700 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1800 دلار و سطح مقاومت دوم 1817 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1750 و سطح پشتیبانی دوم 1725 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

1123

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر مزیت کلی کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت 24 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 21.81 دلار است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 23 دلار و سطح مقاومت دوم 23.505 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره 22 دلار و سطح پشتیبانی دوم 21.81 دلار در هر اونس مشاهده شده است.