۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انزوای فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک پذیری/ طلا به کمترین سطح پنج ماهه رسید

۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبر: 484706
انزوای فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک پذیری/ طلا به کمترین سطح پنج ماهه رسید

قیمت‌های آتی طلا روز گذشته با ادامه روند نزولی به کمترین قیمت خود در طول پنج ماه گذشته رسید. نقره هم با ادامه روند نزولی به کمترین سطح قیمتی خود در طول سه هفته گذشته رسید.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها پس از برقراری آرامش سیاسی پس از انتخابات در ایالات متحده و پس از انتشار اخبار خوش از شرکت‌های مختلف دارویی مبنی بر تولید واکسن کرونا اکنون دستخوش اشتهای ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. بر همین اساس طی دو روز نخست معاملاتی هفته جاری نمودار طلا و نقره در شرایط ضرر قرار گرفته‌اند. بر این اساس روز گذشته معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش 36.40 دلاری به قیمت 1801.50 دلار و هر اونس نقره در بازار کومکس نیویورک با 0.388 دلار کاهش به قیمت 23.25 دلار معامله شد.

تمایل به پذیرش ریسک در هفته جدید معاملاتی در میان سرمایه گذاران افزایش یافته است. روند صعودی بازارهای سهام هم بیانگر این است که سرمایه گذاران دارایی‌های ریسک پذیر را بیش از پیش مورد توجه قرار داده‌اند، در چنین شرایطی میانگین صنعتی شاخص داوجونز از مرز 30 هزار واحد هم عبور کرد. سرمایه گذاران با توجه به اینکه طی چند هفته آینده سه واکسن بسیار موفق کووید – 19 به بازار عرضه خواهد شد، چشم انداز اقتصادی آینده را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

تحلیل‌گران اقتصادی عنوان کرده‌اند که اتفاقات روز دوشنبه بر بازار سه شنبه تاثیرگذار بوده است. پیشرفت چشمگیر شاخص مدیران خرید ایالات متحده که بیانگر توسعه اقتصادی است و همچنین همکاری دونالد ترامپ رییس جمهوری فعلی آمریکا با انتقال قدرت به جو بایدن از جمله مسائلی است که جو بازارهای مالی را معتدل کرده و ریسک پذیری در بازارها را افزایش داده است.

در عین حال در تحلیل‌ها آمده حضور جنت یلن رییس سابق فدرال رزرو در سمت وزیر خزانه داری ایالات متحده نیز از دیگر مواردی است که بر آرامش بازارها تاثیرگذار بوده است. با توجه به همه این موارد در بازارها یک اجماع عمومی مبنی بر جو رو به رشد بازارها در نیمه دوم سال 2021 با کاهش شیوع کرونا ایجاد شده، مساله‌ای که بازگشت اقتصاد را به مسیر عادی نشان می‌دهد.

با وجود شرایط رو به وخامت اپیدمی کرونا که در اروپا و ایالات متحده که زندگی عمومی و شرایط تجاری را سخت‌تر کرده، نگرش‌ها به طور کلی مثبت است. همزمان داده‌های اقتصادی بیانگر آن است که منطقه یورو با مساله رکود اقتصادی دو برابری روبرو شده است.

از جمله ویژگی‌های بارز بازارها در طول هفته جاری، کاهش شدید قیمت طلاست؛ همزمان با رشد فزاینده قیمت بیت‌کوین و بازار رمزارزها، قیمت طلا روند نزولی در پیش گرفته است. بر همین اساس عده‌ای از تحلیل‌گران بازار رمزارزها را بازار «طلای جدید» می‌خوانند. اگرچه از دیدگاه بسیاری از ناظران باسابقه چنین عنوانی خالی از معناست، چرا که از مهمترین مزیت‌های طلا این است که سرمایه گذار می‌تواند آن را به صورت فیزیکی حتی در خانه‌اش نگهداری کند. در عین حال، ارزش و پایداری طلا وابستگی به شبکه اینترنت ندارد و این چالشی است که پیش روی افرادی قرار می‌گیرد که ارزهای دیجیتال را جایگزین پناهگاه امن طلا می‌دانند، آنها باید به این سوال پاسخ دهند که «آیا وقتی شبکه مختل می‌شود، آنها می‌توانند دارایی خود را به صورت فیزیکی ذخیره کنند؟»

در یکی از یادداشت‌هایی که طی هفته جاری درباره روند نزولی طلا نوشته شده بود، آمده است: بسیاری از معامله‌گران فعلی رمزارزها را به عنوان طلای هوشمند شناسایی و فرصت کنونی را فرصتی برای خرید ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که با بهبود اوضاع اقتصادی جهان در طول ماه‌های آینده این احتمال وجود دارد که رمزارزها از شرایط آتی تاثیرپذیر باشند. تصویب بسته‌های محرک مالی که منجر به افزایش شدید نقدینگی در سراسر جهان و افزایش تقاضای مصرف کننده شده و تورم ناشی از آن، بدون تردید بر بازار رمزارزها هم تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا روند نزولی داشت، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس هم در حدود 45 دلار معامله شد و به بالاترین سطح قیمتی خود طی 5 ماه گذشته دست یافت. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا روز گذشته در محدوده 0.87 درصد معامله شد.

2

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر با میانگین متحرک 200 روزه در سطح 1800 دلار به زیر سطح حمایت فنی رسید تا در نمودار روزانه خسارت کوتاه مدت را نشان دهد. معاملات آتی طلا مزیت صعودی کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت هفته یعنی 1875 دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی 1700 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1836.90 دلار و سطح مقاومت دوم 1848 دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1797.10 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1775 دلار در اونس مشاهده شده است.

222222222222

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر روز گذشته در پایین‌ترین سطح معاملاتی سه هفته گذشته قرار گرفت. روند صعودی معاملات نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار اما این مزیت در حال کمرنگ شدن است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح 25 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل 21.81 دلار است که پایین‌ترین سطح قیمتی ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 23.65 دلار و سطح مقاومت دوم 24 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 22.935 دلار و سطح پشتیبانی دوم 22.625 دلار در هر اونس مشاهده شده است.