۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه ماندگار کرونا در بازارهای مالی/ تاثیر شایعات سیاسی بر بازار فلزات گرانبها

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبر: 482710
سایه ماندگار کرونا در بازارهای مالی/ تاثیر شایعات سیاسی بر بازار فلزات گرانبها

قیمت معاملات آتی طلا و نقره در میانه معاملات روز گذشته ایالات متحده اندکی روند کاهشی در پیش گرفت. گفته می‌شود کاهش اشتهای ریسک پذیری معامله گران و واسطه‌ها در پی افزایش بسیار چشمگیر موارد ابتلا و قربانیان کووید – 19 موجب شکل گیری روند کاهشی در بازارهای مالی شده است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ اگرچه در معاملات خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی نسبت به روز گذشته تضعیف شد اما این عامل هم نتوانست در افزایش قیمت طلا تاثیرگذار باشد. بر این اساس در معاملات روز سه شنبه، هر اونس طلای آتی دسامبر با کاهش 1.80 دلاری به قیمت 1886 دلار و نقره آتی دسامبر هم در بازار کومکس نیویورک با کاهش 0.172 دلاری به قیمت 24.635 دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روندی مختلط را پشت سر گذاشتند؛ در ایالات متحده اما هر سه شاخص اصلی روز گذشته ریزش کردند؛ روند حرکت بازارهای سهام ناشی از آن است که به نظر می‌رسد در آمریکا بیشتر ایالت‌ها، برخی محدودیت‌های عبور و مرور را در مشاغل و اجتماعات عمومی در نظر گرفته باشند، چنین اقداماتی اساسا ناشی از روند افزایشی سرسام آور موارد ابتلا و قربانیان کووید – 19 در این کشور است که منجر به پر شدن بخش اعظم تخت‌های بیمارستانی در بیشتر ایالت‌ها شده است.

اگرچه بسیاری بر این باورند که چنین جوی در ایالات متحده و اروپا برای مدت طولانی نمی‌تواند ادامه داشته باشد اما در میزان محدود هم معامله‌گران و سرمایه‌گذاران و اشتهای ریسک پذیری آنها را هدف قرار داده است. تمام این موارد در حالی است که اخیرا اخبار امیدوار کننده در مورد تولید واکسن کرونا اندکی جو منفی بازارها را متعادل کرده بود.

از جمله دیگر مواردی که بر بازارها تاثیر منفی بر جای گذاشته می‌توان به شایعاتی درباره برخورد ترامپ با چین طی دو ماه آینده و پیش از ترک کاخ سفید اشاره کرد. بر این اساس گفته می‌شود ترامپ در نظر دارد تا طی دو ماه آینده مواضع بسیار سختگیرانه‌ای علیه چین در پیش بگیرد که این سیاست‌ها و مواضع بعضا به دولت بایدن نیز انتقال خواهد یافت؛ این مساله بر جو روانی تجاری بسیار تاثیرگذار بوده است. تصویب قوانین جدید در بورس اوراق بهادار ایالات متحده در رابطه با نظارت بر شرکت‌های چینی، خود گواهی بر این مساله است که هدف افزایش سختگیری نسبت به چینی‌ها در عرصه تجاری است.

در معاملات خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا اندکی تضعیف شد؛ همچنین قیمت نفت خام با اندکی کاهش به 41 دلار در بشکه رسید؛ بازدهی اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده هم روز گذشته به 0.88 درصد رسید.

طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا، دستیابی به سطح مقاومت ثابت 1966.10 دلار در معاملات آتی طلای دسامبر است که بالاترین قیمت معاملات آتی نوامبر بوده است. هدف بعدی نزولی قیمت طلا نیز به کمتر از سطح پشتیبانی فنی 1848 دلار در اونس است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات نوامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1900 دلار و سطح مقاومت دوم 1920 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1861.50 و سطح پشتیبانی دوم 1848 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

بر اساس نمودارهای روزانه، معاملات آتی نقره دسامبر نیز همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است.

 در این زمینه بخوانید:

هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی 26.135 دلاری است که بالاترین قیمت معاملاتی ماه نوامبر بوده است. هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز دستیابی به زیر سطح پشتیبانی 21.81 دلار است که کمترین قیمت معاملات از ماه سپتامبر تا به امروز بوده است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 25.155 دلار و سطح مقاومت دوم 25.50 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 24.555 و سطح پشتیبانی دوم پایین‌ترین سطح قیمتی هفته گذشته یعنی در 23.60 دلار در اونس مشاهده شده است.