۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

احتمال قرنطینه قیمت طلا را افزایش داد/ ادامه روند رشد فلزات گرانبها با توجه به حجم نقدینگی در جهان

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
کد خبر: 481563
احتمال قرنطینه قیمت طلا را افزایش داد/ ادامه روند رشد فلزات گرانبها با توجه به حجم نقدینگی در جهان

قیمت‌های آتی طلا و نقره از ابتدای معاملات روز جمعه و با توجه به افزایش موارد ابتلا و قربانیان کرونا روند افزایشی در پیش گرفت؛ روند رشد قیمت طلا همچنین متاثر از ضعف شاخص دلار آمریکا در بازارهای جهانی نیز بود. بر این اساس، روز گذشته معاملات آتی طلای دسامبر با افزایش 13.20 دلاری به قیمت 1886.60 و نقره آتی دسامبر نیز در بازار کومکس نیویورک با افزایش 0.444 دلاری به قیمت 24.76 دلار معامله شد.

اقتصادآنلاین - محمدمهدی الحسینی؛ درست زمانی که فکر می‌کنید بازار طلا نمی‌تواند جذابیت جدیدی داشته باشد، اتفاقی می‌افتد که هنوز قابلیت متعجب کردن بازار و سرمایه‌گذاران را دارد. آخرین روز هفته گذشته بود که بازار طلا با بهترین سود هفتگی خود از ماه جولای معاملات را به پایان می‌برد؛ بازار با این ایده که دولت جو بایدن می‌تواند از طریق کنگره برای حمایت از اقتصاد احاطه شده ایالات متحده بسته دوم محرک مالی را به تصویب برساند، به آرامش رسیده و روند صعودی در پیش گرفته بود.

خبر پیروزی بایدن در انتخابات ایالات متحده و به تبع آن گشایش سیاسی با کشورهای جهان در حالی بر روی وبسایت‌های خبری می‌رفت که همزمان بیشتر کشورهای جهان با شیوع موج جدید کووید – 19 بیشتر درگیر می‌شدند؛ افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در حالی شدت یافته که دولت‌ها محدودیت‌های جدید را مدنظر قرار داده‌اند. در حالی که شمار ابتلا و قربانیان روز به روز افزایش می‌یافت، روز دوشنبه انتشار خبری خوش بازارها را تکان داد.

انتشار خبر تولید واکسن احتمالی کرونا (با موفقیت بیش از 90 درصدی) از سوی دو شرکت دارویی فایزر و بایون‌تک بلافاصله بر بازارها تاثیر مثبت بر جای گذاشت. بازارهای سهام بالاترین سطوح هفته را درنوردیدند و طلا تنها در طول یک روز معاملاتی 100 دلار سقوط قیمت داشت و رکورد بدترین فروش یک روزه بازار طلا در طول هفت سال گذشته به این شکل رقم خورد.

در حالی که نادیده گرفتن ریزش 100 دلاری یک روزه طلا دشوار است، اما این نزول بازارها را از جنبه دیگری هم می‌توان مدنظر قرار داد که سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند: اگرچه این ریزش در طول یک روز را نمی‌توان نادیده گرفت اما نکته مهم آن است که سطح حمایتی 1850 دلار همچنان حفظ شده است. به عبارت دیگر، در بدترین روز طلا در طول هفت سال گذشته، کف قیمتی نسبت به کف قیمتی ماه جولای بالاتر بود.

برخی از تحلیل‌گران درباره سقوط 100 دلاری یک روزه عنوان کردند بدترین خبری که می‌توانست بازار طلا را در شرایط کنونی متحول کند، تولید احتمالی واکسن کروناست و در چنین شرایطی بدون تردید نمی‌توان سقفی بیشتر از 2000 دلار در هر اونس برای روند صعودی فلز زرد در نظر گرفت.

در عین حال بسیاری از تحلیل‌گران اذعان کرده‌اند که اگرچه تولید واکسن امید به آینده را افزایش می‌دهد اما همچنان واقعیت کنونی پیش روی چشمان ماست و آن چیزی نیست به غیر از افزایش چشمگیر موارد ابتلا و قربانیان که به ویژه در ایالات متحده از سوی متخصصان پزشکی عنوان شده که ممکن است ماه‌ها تا استفاده از واکسن کرونا ادامه داشته باشد. در حالی که شرایط نگهداری از واکسن هم از سوی بسیاری از بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها وجود ندارد چرا که به دمای منفی 70 درجه سانتیگراد یا منفی 94 درجه فارنهایت نیاز دارد.

گذشته از مسائل لجستیکی، تحلیل‌گران همچنین متذکر شده‌اند که تنها با توزیع واکسن نمی‌توان میزان تخریبی که شیوع بیماری در اقتصاد بر جای گذاشته را محو کرد؛ از بهار گذشته تا به امروز بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در سراسر جهان، تریلیون‌ها دلار برای پشتیبانی از اقتصاد جهانی به بازارهای مالی تزریق کرده‌اند. میزان نقدینگی که به بازارها تزریق شده نمی‌تواند تنها با تولید واکسن جمع آوری شود و بر همین اساس هم می‌توان ادعا کرد که نرخ بهره حتی با وجود تولید واکسن تا ماه‌های آینده همچنان در پایین‌ترین سطح ممکن باقی خواهد ماند.

در چنین شرایطی می‌توان اذعان کرد که همه راه‌ها در حال حاضر به طلا منتهی می‌شود؛ به گفته رونالد پیتر استوفرل یکی از تحلیل‌گران بازار فلزات گرانبها «تولید واکسن کرونا در شرایط فعلی مهمترین عامل تورم زا خواهد بود، چنین شرایطی محیط مناسب را برای رشد بازار فلزات گرانبها فراهم خواهد آورد.»

بنابراین می‌توان ادعا کرد که با طرح موضوع شیوع کرونا و حتی تولید واکسن آن همچنان سوالات زیادی مطرح می‌شود و تا زمانی که به این سوالات پاسخ داده نشود، مساله بهبود اقتصادی همچنان زیر سوال خواهد بود.