۰ نفر

جزییات دیدارها امروز رییس جمهور با سفیران جدید کشورها

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۱
کد خبر: 308021
جزییات دیدارها امروز رییس جمهور با سفیران جدید کشورها

رئیس جمهور روز سه‌شنبه سفرای جدید کشورهای مختلف را به حضور پذیرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، سفرای جدید کشورهای ژاپن، هلند، قطر، سنگال، بوسنی و هرزگوین، بلژیک و آفریقای جنوبی، امروز استوارنامه خود را تحویل رییس جمهور ایران دادند.

رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید آفریقای جنوبی: ظرفیت‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی می‌تواند مکمل یکدیگر باشد

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ، آفریقای جنوبی را دوست نزدیکی برای خود می‌داند، اظهار داشت: با توجه به نزدیکی دو ملت، خواهان برقراری روابط گسترده و صمیمی با دولت مردمی و دمکراتیک آفریقای جنوبی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه پس از دریافت استوارنامه «ویکا مازوی کومولو» سفیر جدید آفریقای جنوبی با بیان اینکه تهران و پرتوریا علاوه بر روابط دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی نیز همکاری‌های نزدیک و سازنده‌ای با یکدیگر دارند، گفت: دو کشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌های بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی از یکدیگر حمایت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته توسعه دهیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند که آن را می‌توانیم مکمل اقتصاد یکدیگر قرار دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: رژیم گذشته ایران روابط نزدیکی با دولت آپارتاید در حوزه‌های نفتی، اقتصادی و معدنی داشت و پس از پیروزی انقلاب، بخاطر کمک به مبارزات مردم آن کشور علیه آپارتاید همه آن روابط را قطع کردیم و امروز لازم است، همه آن روابط را در سطحی بالاتر پیگیری کنیم.

رئیس جمهور همچنین تقویت مناسبات مالی و بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد که شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

ویکا مازوی کومولو سفیر جدید آفریقای جنوبی نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با بیان اینکه مردم آفریقای جنوبی، همواره قدردان حمایت‌های ایران در مبارزه سخت خود علیه آپارتاید هستند و هرگز آن را فراموش نمی‌کنند، اظهار داشت: مصمم هستیم تأکید مرحوم ماندلا بر وجود روحیه همکاری بین دو کشور را در همه سطوح گسترش و تقویت کنیم.

سفیر جدید آفریقای جنوبی همچنین با تأکید بر حمایت آفریقای جنوبی از حکم دادگاه لاهه، اظهار داشت: آفریقای جنوبی همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و عمیقاً تمایل داریم روابط اقتصادی بین دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم و در این راستا حوزه‌هایی را برای همکاری مشترک شناسایی کرده‌ایم.

مازوی کومولو با بیان اینکه مصمم هستیم در تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور بر موانع بانکی غلبه کنیم، گفت: آفریقای جنوبی بر تعهد مجدد خود برای در کنار ایران ماندن بویژه در شرایط دشوار کنونی تأکید دارد.

رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید بلژیک در تهران: ایران آماده تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی با اتحادیه اروپا و از جمله بلژیک است/ مخالفان روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا، برنامه هایی را برای تخریب این روابط طراحی کرده اند

رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید بلژیک در تهران اعلام کرد که ایران آماده است همکاری های تجاری و اقتصادی و سیاسی خود را با اتحادیه اروپا و از جمله بلژیک بیش از پیش توسعه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه خانم "ورونیک پتی" سفیر جدید بلژیک در تهران گفت: روابط ایران و بلژیک روابطی خوب و بسیار دیرینه است و هیچ مانعی در مسیر تقویت و توسعه این روابط نیست.

رئیس جمهور، مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال برجام را مواضعی محکم خواند و ابراز امیدواری کرد که در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و در عمل نیز ، گام های ارزنده و مناسبی از سوی اتحادیه اروپا برداشته شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم عده ای که مخالف روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا هستند، برنامه هایی را برای تخریب این روابط خوب، طراحی کرده اند که نباید به آنها اجازه داده شود که این برنامه های خود را به پیش ببرند.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه های اقتصادی و همکاری برای تحکیم برجام و مسایل منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد.

سفیر جدید بلژیک در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود و ابلاغ سلام گرم پادشاه و نخست وزیر کشورش به روحانی گفت که روابط تهران – بروکسل در همه زمینه های مورد علاقه و بویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یافته است و دو کشور در سال 2020 میلادی ، یکصدمین سالگرد برقراری روابط مشترک را جشن خواهند گرفت.

خانم "ورونیک پتی" برجام را یک موفقیت بزرگ در عرصه بین المللی برشمرد و گفت که اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش ها خود را برای حفظ برجام بکار گرفته اند.

رئیس‌ جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید بوسنی و هرزگوین در تهران: تهران آماده گسترش روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی با سارایوو است

رئیس جمهور روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه «سمیر ولاجیچ» سفیر جدید بوسنی و هرزگوین در تهران ، گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با بوسنی و هرزگوین همواره برای ایران حائز اهمیت است و تهران آماده گسترش روابط و همکاری‌های خود با سارایوو در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به مناسبات تاریخی و دوستانه میان دو ملت، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره و در شرایط سخت و دشوار در کنار مردم بوسنی و هرزگوین بوده و امروز خوشحالیم که در این کشور امنیت و آرامش برقرار است و همه اقوام در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه بوسنی و هرزگوین جایگاه ویژه‌ای در میان ملت ایران داراست، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران – سارایوو استفاده کنیم.

سمیر ولاجیچ سفیر بوسنی و هرزگوین ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان و ابراز خرسندی از حضور در ایران از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم بوسنی و هرزگوین در شرایط گوناگون سخت و دشوار، بر تلاش در راستای توسعه و تقویت مناسبات کشورش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون بویژه تجاری و اقتصادی تأکید کرد.

رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید سنگال در تهران: توسعه و تقویت روابط با کشورهای قاره آفریقا  از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران است/ آمادگی مشارکت فعالتر شرکتهای ایرانی در طرح های توسعه ای سنگال

رئیس جمهور، توسعه و تقویت روابط با کشورهای قاره آفریقا  و از جمله سنگال را از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که تهران آماده است روابط خود را با داکار در همه حوزه های مورد علاقه تعمیق بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی  روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه "امدو سو" سفیر جدید سنگال در تهران گفت: تقویت روابط با سنگال به عنوان یک کشور دوست و مسلمان همواره برای ایران حائز اهمیت بوده است و با اراده دولت های دو کشور امیدواریم شاهد یک تحول دراین روابط دوستانه و برادرانه باشیم.

رئیس جمهور همچنین با استقبال از سیاست تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی در سنگال ، اظهارداشت: شرکتهای ایرانی آماده اند فعالیت های خود را در حوزه های عمرانی ، خودروسازی ، داروسازی و خدمات بهداشتی در سنگال بیش از پیش توسعه دهند.

روحانی به ضرورت مبارزه همگانی با تروریسم در آفریقا و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: ایران آماده است همکاری های خود را با سنگال در زمینه مبارزه با تروریسم گسترش دهد.

سفیر جدید سنگال در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان گفت که سنگال مصمم است روابط خود را با همه زمینه ها و بویژه اقتصادی ، با ایران به عنوان کشور دوست مستحکمتر سازد.

"امدو سو" به حضور موفق و شهرت شرکتهای ایرانی از جمله ایران خودرو در کشورش اشاره کرد و اظهارداشت: حضور تجار ایرانی در سنگال مایه مباهات است و دولت تسهیلات ویژه ای را برای صدور ویزای بازرگانان ایرانی اختصاص داده است  و سنگال می تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به غرب آفریفا باشد.

وی همچنین گفت که سنگال خواهان همکاری گسترده با ایران در روند مقابله و مبارزه با تروریسم است

رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید قطر: اراده قوی تهران و دوحه توسعه همه جانبه روابط است / دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه، قابل قبول نیست

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه اراده قوی دو دولت ایران و قطر بر توسعه همه جانبه روابط استوار است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره قطر را به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه تلقی کرده و روابط نزدیک‌تر دو کشور را به نفع دو ملت و منطقه می‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «محمد حمد سعد الفهید الهاجری» سفیر جدید قطر، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روابط گرم‌ و صمیمانه‌تری بین دو کشور ایجاد شده است، گفت: امروز در مسایل مختلف بویژه مسایل منطقه‌ای افکار و اندیشه‌های دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک‌ شده است و باید این روند را هر چه بیشتر تقویت نماییم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تهران خواهان امنیت و آرامش کامل در منطقه حساس و آبراه مهم خلیج فارس می‌باشد، خاطر نشان کرد: دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه قابل قبول نیست و معتقدیم ملت قطر، ملتی رشید و بزرگ هستند و مسئولین قطر نیز با حکمت، امور کشور خود را اداره می‌کنند و از نظر تهران کسی حق ندارد، برای مردم و حکومت قطر تصمیم‌گیری کند.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از برقراری روابط نزدیک بین تهران و دوحه استقبال می‌کند و امیدواریم در دوران مسئولیت شما، شاهد تحکیم روابط بسیار مهم ایران و قطر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانکی، توریسم و همچنین مناسبات سیاسی و فرهنگی باشیم.

محمد حمد سعد الفهید الهاجری سفیر جدید قطر نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود اهمیت تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران را مورد تأکید قرارداد و گفت: قطر به طور جدی تلاش می‌کند که روابط دو کشور را در جهت منافع دو ملت هر چه بیشتر ارتقاء دهد.

رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید هلند: علاقه مند به توسعه روابط با هلند هستیم/ امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتارهای غیرقانونی دولت آمریکا تأثیرگذار باشد

رئیس‌ جمهور، روابط ایران و هلند را دیرینه و صمیمانه و مثبت توصیف کرد و گفت: علاقمند هستیم در روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها بویژه عرصه‌های اقتصادی و بانکی، تحولات گسترده و سازنده‌ای در راستای منافع دو ملت رقم بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر» سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با امستردام  برای تهران بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقاء داد.

رئیس جمهور با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد.

روحانی در ادامه ، مبارزه همه جانبه با تروریسم را مورد تأکید قرارداد و گفت: امروز تروریسم نه تنها معضل و مشکل بزرگی برای منطقه بلکه برای جهان تبدیل شده و لذا لازم است همگان با درک خطرات این معضل بزرگ نسبت به مقابله با آن، اهتمام جدی داشته باشند.

رئیس جمهور با یادآوری اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز که در آن تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک 4 ساله‌ای به شهادت رسیدند، خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از افرادی که مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تأثیرگذار است.

ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود ، اهتمام جدی امستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقاء داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

سفیر جدید هلند خاطر نشان کرد: اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد.

لوی ورنر همچنین با بیان اینکه دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند، گفت: ما نیز در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.

رئیس‌ جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن: گسترش همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های خصوصی ایران و ژاپن ضروری است

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک توسط شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران و ژاپن، بر تلاش در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، پتروشیمی، ماشین‌سازی، بهداشت و درمان، محیط زیست و گردشگری تأکید کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی  روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن در کشورمان با اشاره به اینکه در آستانه نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن قرار داریم، اظهار داشت: روابط دیرینه ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده و دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قایل هستند.

روحانی افزود: ایران و ژاپن در بسیاری از مسایل و موضوعات بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند و دیدار مسئولان دو کشور در مجامع مختلف بین‌المللی بویژه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همواره مثبت و در راستای توسعه مناسبات فی‌مابین بوده است.

رئیس جمهور صدور حکم دیوان بین‌المللی لاهه به نفع ایران و دستور این دیوان به آمریکا برای توقف محدودیت‌ها علیه ایران را حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم خروج غیرقانونی آمریکا از برجام همچنان به تعهدات خود در این توافق پایبند است و تا زمانی که این توافق در چارچوب منافع ملی ما باشد، به آن پایبند خواهیم بود.

روحانی با اشاره به لزوم تلاش همه کشورها در راستای حفظ و تداوم برجام به عنوان توافقی بین‌المللی، اظهار داشت: هر چه کشورها از خواسته‌های نابجای دولتمردان آمریکا، فاصله بگیرند، برجام و دیپلماسی مستحکم‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تنش و عدم رابطه دوستانه با دیگر کشورها، ‌بویژه همسایگان خود نیست، گفت: معتقدیم در یمن باید جنگ و کشتار مردم خاتمه یافته و مسایل و مشکلات از طریق راه‌حل سیاسی برطرف شود.

روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌های ایران و ژاپن برای حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر تلاش در راستای تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن تأکید کرد.

سفیر جدید ژاپن در تهران نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان، گفت: امپراطوری و دولت ژاپن خواهان توسعه روابط و همکاری‌های دوستانه تهران – توکیو است.

"میتسوگو سایتو" با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: دولت و شرکت‌های ژاپنی علیرغم فشارها و تحریم های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می مانند؛ چرا که تجار و مسئولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

وی صدور حکم دادگاه لاهه به نفع ایران را موجب انعکاس تصویری مثبت از جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهان دانست و بر تلاش در راستای توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات فی‌مابین در نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن تأکید کرد.