۰ نفر

تضییع حقی که توام با یاس است؛

ماجرای تقلب در کنکور ۱۴۰۱ چه بود؟

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 649935
ماجرای تقلب در کنکور ۱۴۰۱ چه بود؟

کنکور ۱۴۰۱، امروز با رقابت داوطلبان گروه زبان‌های خارجه به پایان رسید. این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها، سوالات آزمون گروه تحصیلی تجربی، حین برگزاری این آزمون در فضای مجازی قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین-عاطفه حسینی؛ کنکور، نامی دلهره‌آور برای تمام کسانی که در سیستم آموزشی ایران رشد کرده‌اند، مسیری پر پیچ و خم برای نوجوانانی که به درست یا غلط تصور می‌کنند تنها راه رسیدن به آینده‌ای روشن، به دست آوردن نتیجه‌ای قابل قبول در این آزمون است. بنابراین کاملا قابل درک است که احتمال تقلب در چنین آزمون سرنوشت سازی که هنوز هم مهم‌ترین و اساسی‌ترین معیار برای سنجش علمی دانش آموزان و ورود آنها به دانشگاه است، تا چه میزان می‌تواند مهم و درعین حال مایوس کننده باشد.

بر اساس گزارش‌ها در کنکور امسال، ۷۰ مورد تخلف سر جلسه امتحان ثبت شده است. اما در موردی عجیب‌ و بی سابقه، سوالات کنکور تجربی حوالی ساعت ۱۰ صبح، یعنی حین برگزاری این آزمون، در فضای مجازی قرار گرفته است. این بدان معناست که سوالات کنکور تجربی از قبل دراختیار برخی بوده که آنها همان صبح برگزاری آزمون، امکان انتشار آن را داشتند.

به گفته هامون سبطی، رییس کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، ماجرای تقلب حین جلسه موضوع جدیدی نیست و ماجرایی است که در سال‌های گذشته همواره مطرح‌ شده و با وجود تذکراتی که ازسوی دیده‌بان شفافیت و عدالت در این چندسال، آن همت و جدیت لازم برای جلوگیری از این مساله دیده نشده است.

داستان کنکور امسال از این قرار است که در آزمون رشته‌های تحصیلی هنر، ریاضی و انسانی، سوالات برخلاف سال‌های گذشته پس از پایان آزمون و به صورت رسمی دراختیار عموم داوطلبان قرار نگرفته است، اما درمورد آزمون تجربی برخی مدعی هستند کل سوالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی، در ساعت ۹.۴۹، یعنی چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۲، روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شد. در این فایل دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود نیز وجود داشته است. 

البته چنین ادعاهایی از سوی سازمان سنجش تکذیب شده است. عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش با بیان اینکه موبایل در همه حوزه‌ها با دستگاه‌ها پیدا می‌شود و کسی نمی‌تواند موبایل را داخل حوزه بیاورد، تاکید کرد که این اطمینان را به داوطلبان می‌دهیم که هر تقلبی پیدا می‌شود.

معین شرقی، حقوقدان در گفتگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه از قدیم الایام سودجویان در پی سوءاستفاده از کنکورهای ورودی موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها بوده و هستند، بیان کرد: افشای سوالات کنکور که باعث تضییع حق بسیاری از داوطلبان خواهد شد، جرم شناخته شده است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

شرقی با اشاره به ‌ماده واحده قانون مجازات افشای سوالات امتحانی افزود: هر کس سوالات امتحانات نهایی و یا سوالات امتحانات مسابقه ورودی موسسات آموزشی را افشاء کند اعم از اینکه مورد استفاده ‌قرار گرفته یا نگرفته باشد به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب از کارکنان دولت باشد علاوه بر مجازات ‌مذکور به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم می‌گردد.

این حقوقدان گفت: با توجه به وضعیت فعلی جامعه و سازمان سنجش و سخت گیری‌های امنیتی در خصوص جلوگیری از تقلب و فروش سوالات کنکور به نظر می‌رسد در فرض صحت ادعای اعلام شده، قطعا عوامل پشت پرده که احتمالا از کارکنان بخش دولتی می‌باشند هادی جریان مذکور است چرا که افشای سوالات به حصر عقلی بدون همکاری عوامل ذی سمت در نهاد برگزاری کنکور ممکن نیست.

وی ادامه داد: این گونه اعمال باعث ایجاد یاس و نا امیدی شدید در خصوص دانش آموزان ساعی و نخبه میگردد که به مرور اثرات سو آن غیر قابل جبران می‌باشد. از وزیر محترم علوم و کمیسیون اصل ٩٠ مجلس انتظار برخورد جدی و پیگیری موضوع می‌رود به طوری که تمام عوامل شناسایی و رد گیری شوند تا در آتیه شاهد همچین فضاحتی در بستر علمی کشور نباشیم.

شرقی همچنین در پاسخ به این سوال که مجازات سودجویانی که سوالات جعلی را به داوطلبان کنکور می‌فروشند چیست، گفت: در فرضی که عده‌ای سودجو ادعای دسترسی به سوالات کنکور را دارند و با اخذ وجه سوالات جعلی و غیر واقعی در اختیار کسی قرار میدهند، موضوع از دایره شمول حکم این ماده واحده خارج است و رفتار آن افراد حسب مورد تحت عنوان کلاهبرداری یا تحصیل مال از طریق نامشروع میتواند مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.