۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقیم سازی اجباری زنان بومی در کانادا واقعیت دارد؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 634799
عقیم سازی اجباری زنان بومی در کانادا واقعیت دارد؟

به گزارش گلوب اند میل، تعدادی از زنان بومی کانادایی به کمیته حقوق بشر سنا گفته‌اند که پس از زایمان در بیمارستان‌ها از جمله در مراکز بهداشتی ایالت ساسکاچوان مجبور به دریافت روش‌های عقیم سازی شده‌اند.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ زنان بومی کانادا به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که پس از زایمان مجبور به عقیم سازی شدند. 

در این گزارش آمده است یکی از شاکیان به نام سیلویا توکانو ادعا کرده است که پس از زایمان در ژانویه ۲۰۰۱ در ساسکاتون برخلاف میل خود عقیم شده است. توکانو همچنین تاکید کرده است که رضایت نامه‌ای را امضا نکرده است و بعد از عقیم شدن با مشکلات روحی و روانی بسیاری روبرو شده است.

گزارش جدید گلوب اند میل درحالی منتشر شده است که پیش‌تر نیز تعدادی از نمایندگان پارلمان کانادا در خصوص عقیم سازی اجباری زنان بومی در برخی از ایالت‌های این کشور هشدار داده بودند. بر اساس گزارش کمیته حقوق بشر سنا در سال ۲۰۲۱ عقیم‌سازی اجباری در برخی از ایالت‌های کانادا در جریان است اما با هدف درباره این اقدام خبری منتشر نمی‌شود.

 به گزارش این روزنامه، علاوه بر زنان بومی بسیاری از زنان دیگر کانادایی که از اقشار آسیب پذیر هستند نیز ممکن است با عقیم سازی اجباری روبرو شده باشند.

به دنبال انتشار این گزارش‌ کمیته سازمان ملل، کانادا را به نقض حقوق بشر محکوم کرد. البته این برای نخستین بار نیست که دولت کانادا به دلیل عدم رعایت حقوق بومیان به نقض حقوق بشر محکوم شده است.

در نامه مورخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ آمده است که کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد از اینکه کانادا همچنان بومیان را مجبور به ترک زمین‌های خود می‌کند عمیقاً متأسف و نگران است. در این نامه به طور ویژه به ایالت بریتیش کلمبیا اشاره شده است و بیان شده است که مقامات این ایالت با استفاده از زور، اعتراضات مسالمت‌آمیز بومیان این منطقه را سرکوب می‌کنند و سعی در حذف و اخراج اجباری آنها از سرزمین‌های خود را دارند. 

در مقابل دولت کانادا همواره از ارائه پاسخی روشن به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد امتناع کرده است. فعالین حقوق بشر معتقدند عدم پاسخگویی دولت کانادا نشان می‌دهد که این کشورتصمیمی برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها علیه بومیان و همچنین احترام به حق مالکیت آنها ندارد.