۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا نه به سربازی اجباری؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
کد خبر: 605903
چرا نه به سربازی اجباری؟

هشتگ نه به سربازی اجباری، یکی از ترندهای سال‌های اخیر در این حوزه است؛ اما چرا نه به سربازی اجباری؟ یک اقتصاددان این سوال را پاسخ می‌دهد.

اقتصادآنلاین – سیده زهرا محمودی؛ روزهای اخیر، روزهایی پرتنش درمورد سربازی است؛ جوانان حال با تصمیمات جدید مجلس کمی امیدوار شده‌اند که شاید کابوس جوانی‌شان بالاخره حذف شود و به سمت حرفه‌ای شدن پیش‌روی کند؛ البته که همه این امیدها به یکباره ناامید شد؛ چراکه باوجود اینکه مصوبه حذف سربازی اجباری در کمیسیون تلفیق رای آورده بود، اما در نهایت خرید سربازی منتفی شد.

در مجلس نیز نظرات متفاوت است؛ برخی مانند حسین گودرزی و احسان ارکانی موافق با سربازی حرفه‌ای هستند و برخی دیگر نیز با آن مخالفند و معتقدند سربازی به شکل فعلی گزینه مناسبی برای کشور و تامین امنیت آن است. 

 با این حال شاید برای برخی جالب باشد که بدانند سربازی در سایر نقاط دنیا به چه شکلی است؟ چرا سربازی اجباری دیگر قانونی مردود است؟ صادق الحسینی، اقتصاددان، در توییتی به این سوالات پاسخ می‌دهد.

الحسینی در این توییت عنوان می‌کند: سربازی اجباری غیرقابل قبول است؛ این یادگار جنگ جهانی اول، تنها در چند کشور محدود اجرا می‌شود که در نقشه‌ای که در ادامه آمده، می‌توانید این کشورها و مدت زمانی که سربازی در آن‌ها اجباری است را ببینید. ایران از کشورهایی است که سربازی در آن اجباری است و جوانان باید ۲۴ماه، به سربازی بروند. 

طول دوره سربازی اجباری

سربازی

صادق الحسینی، در ادامه یادآور می‌شود که در ایران سربازی بدون بررسی هزینه-فایده و به شکل یک وظیفه برای پسران تعریف شده است؛ سربازی مالیات از نسل آماده به کار کشور است؛ اما چرا؟ اولا ۲ سال امکان کار را از آنان می‌گیرد. یعنی ۲ سال درآمد کمتر که بصورت تصاعدی در زندگی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و کلا ثروت کمتری برای جامعه خلق می‌شود. این مالیات غیرمنصفانه است چون از نسلی گرفته می‌شود که ثروتی ندارد و شروع به کار نکرده است.

هر سرباز ۶۲میلیون تومان مالیات می‌پردازد

این اقتصاددان اشاره می‌کند: سال گذشته هر سرباز ۳۵۰هزار تومان حقوق می‌گرفته و امسال با فشارهای اجتماعی، متوسط پرداختی به حدود یک میلیون و صد هزار تومان رسیده که قدم بزرگی بود اما کافی نیست! با این‌حال مالیات پنهان (تفاوت حداقل حقوق و حقوق سربازان) که پارسال هر سرباز پرداخت کرده ۵۴ و امسال ۶۲ میلیون تومان مالیات بود! مجموع مالیات پنهان سربازان به دولت در سال ۹۹ برابر ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و در ۱۴۰۰ مجموع مالیات سربازان به دولت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است!

حقوق سربازان باید به حداقل حقوق افزایش یابد

اگر این رقم را با سایر یارانه‌های پنهان مقایسه کنیم واقعا عددی نیست و باید سریعا حقوق سربازان به اندازه حداقل حقوق افزایش یابد.

حقوق سربازان باید به حداقل حقوق افزایش یابد

حالا با این تفاسیر طرح فروش سربازی خوب است یا بد؟ خلاف عدالت است یا عین عدالت؟

صادق الحسینی در پاسخ به این سوالات می‌نویسد: اول حتما بهتر است که سربازی اجباری لغو و سربازی  حرفه‌ای جای آن را بگیرد. مطابق محاسبات ما، هزینه سربازی حرفه‌ای برای نیروهای مسلح برخلاف آنچه مردم فکر می‌کنند، کمتر از هزینه عظیم سربازی اجباری است.

چرا خرید سربازی باید اجرا شود؟

الحسینی در ادامه می‌نویسد: اگر به دلایل مختلف امکانی برای الغای سربازی اجباری در کوتاه مدت نیست، مطابق اصل پارتو اگر بشود بدون تغییر شرایط سایرین، شرایط یک نفر را بهبود بخشید، این تغییر باید انجام شود. پس اگر می‌شود بدون بدتر کردن وضع دیگران سربازی را به یک نفر فروخت مطابق بهینگی پارتو باید این کار را کرد.

اما این پول را چه کنیم؟

این اقتصاددان پرسش بالا را اینگونه پاسخ می‌دهد؛ اگر این پول صرف افزایش حقوق بقیه سربازان بشود نه تنها وضع یک عده که حاضرند برای سربازی نرفتن پول بدهند بهتر شده، بلکه وضع بسیاری که سرباز هستند هم بهتر می‌شود و امکان پس انداز برای آنها در این مدت فراهم می‌شود که به معنای توزیع هدفمند درآمد هم است.

وی در پایان نوشت: حتی سناریوهایی می‌توان تصور کرد که در آن شرایط، اگر حداقل حقوق به سربازان صفر پرداخت شود، دیگر نیازی به سربازی اجباری نیست و میزان متقاضی آنقدر خواهد بود که دغدغه نیروهای مسلح نیز رفع خواهد شد. ولی بدون این شرایط هم در کل فروش سربازی اگر انجام شود حرکت در مسیر صحیح است.