۰ نفر

چگونه در ایام تعطیل نوروز بازدهی کسب کنیم؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 706755
چگونه در ایام تعطیل نوروز بازدهی کسب کنیم؟

صندوق ترنج سودمند مهمترین جایگزین سپرده بانکی است که حتی در ایام تعطیل نوروز نیز سود‌ دهی دارد.

در ایام نوروز و تعطیلی بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی اقدامی هوشمندانه در مدیریت دارایی‌ شخصی و یا شرکت‌ها و موسسات حقوقی به شمار می‌رود. با توجه به تعطیلی بازارهای مالی مانند طلا، سهام، ارز و… گزینه‌های محدودی را برای سرمایه‌‌گذاری در تعطیلات باقی می‌ماند که صندوق درآمد ثابت ترنج سودمند یکی از این گزینه‌هاست که در مقاله زیر به آن خواهیم پرداخت.

صندوق درآمد ثابت چیست و چگونه در تعطیلات سود می‌دهد؟

صندوق‌های درآمد‌ثابت بورسی از ابزارهای نوین بازار سرمایه است، همانطور که از نام آن مشخص است این صندوق‌ها همانند بانک سود مشخص دارند، سود سالانه این صندوق‌ها حدود ۲۳ الی ۲۵ درصد است. مزیت این صندوق‌ها نسبت به سپرده‌های بانکی بازدهی بالاتر، سود روز‌شمار، عدم محدودیت زمانی سرمایه‌گذاری مانند بانک مثلا ۶ ماهه یا یکساله و همچنین سهولت سرمایه‌گذاری است.

روند بازدهی یا سوددهی برخی صندوق‌های درآمد ثابت مانند ترنج سودمند، هموار و روز شمار است. یعنی این صندوق هر روز درصد مشخصی سود می‌سازد که با روزهای دیگر یکسان است و حتی تعطیلات را هم شامل می‌شود. مثلا اگر صندوق ترنج سودمند سالانه ۲۷.۵ درصد بازدهی داشته باشد، این بازدهی بین ۳۶۵ روز سال تقسیم می‌شود و روزهای تعطیل هم شامل می‌شود. معمولا سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی دارایی‌های نقد و سرمایه‌ در گردش خود را پیش از تعطیلات در صندوق‌ درآمد ثابت ترنج سودمند سپرده‌گذاری می‌کنند که در ایام تعطیل بازدهی کسب کنند.

محسن اسلامی، مدیر صندوق درآمد ثابت ترنج سودمند می‌گوید: سود موثر سالانه صندوق درآمد ثابت ترنج حدود ۲۶ درصد است که به صورت هموار و روزشمار نصیب سرمایه‌گذاران صندوق می‌شود. این صندوق تقسیم سود ماهانه نیز دارد که به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد.

محسن اسلامی، با اشاره به اینکه صندوق ترنج سودمند تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است، افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند تا ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق ترنج سودمند از طریق سایت صندوق ترنج اقدام کنند و در تعطیلات نوروز نیز سود کسب کنند.

سپرده‌گذاری ساده و بدون کارمزد

صندوق‌های درآمد ثابت بورسی به دو صورت قابل معامله ETF یا صدور و ابطالی هستند، برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله یا  ETF  حتما افراد حقیقی و حقوقی باید کد‌بورسی دریافت کنند و از طریق پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها اقدام کنند که مشمول کارمزد کارگزاری نیز می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی که ترنج سودمند از این نوع است بسیار ساده‌تر است و نیاز به دریافت کد‌بورسی نیز ندارد و سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به راحتی از طریق سایت این صندوق‌ها صورت می‌گیرد. البته مبداء واریزی پول حتما باید حساب بنام سرمایه‌گذار باشد. انجام عملیات ورود و خروج پول از این صندوق(صدور و ابطال) هیچ کارمزدی ندارد.

  • صندوق‌های قابل معامله یا ETF:  نیازمند دریافت کد‌بورسی + سرمایه‌گذاری از طریق سامانه کارگزاری‌ها + پرداخت کارمزد معاملاتی 
  • صندوق صدور و ابطالی ترنج:  بدون نیاز به کد‌بورسی + سرمایه‌گذاری از سایت صندوق به سادگی + بدون کارمزد

فرآیند ورود و خروج پول از این صندوق نیز به سهولت و سرعت صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذارانی که در صندوق ترنج پیش از ساعت ۱۱ و حتی ۱۲ ظهر اقدام به ابطال یا فروش کنند، همان روز اصل پولشان را دریافت می‌کنند. اغلب صندوق‌ها هر زمان که ابطال صورت بگیرد، روز بعد، پول سرمایه‌گذار را برای او واریز می‌کنند. این ویژگی خاصی است که صندوق ترنج سودمند سعی کرده‌ برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

هر ۱ میلیارد تومان سرمایه در صندوق ترنج چقدر بازدهی دارد؟

اگر سرمایه‌گذار ۱ میلیارد تومان پول در صندوق ترنج سودمند سرمایه‌گذاری کند، پایان هر ماه، این فرد به اندازه ۲۴.۵ درصد تقسیم بر ۳۶۵، ضرب در ۳۰، سود می‌گیرد. یعنی چه؟ یعنی در انتهای هر ماه، به ازای ۱ میلیارد تومان، مبلغ ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان سود به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود، که امکان ارتقاء این سود به ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان  معادل ۲۷.۵ درصد نیز ممکن است. اما چگونه؟

سود مرکب یکساله صندوق ترنج سودمند ۲۷.۵ درصد است، یعنی سرمایه‌گذار وقتی در انتهای ماه اول، مبلغ ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سود دریافت کرد، آن مبلغ را دوباره در صندوق سرمایه‌گذاری کند، به عبارت ساده‌تر، روی سودهایش هم سود بگیرد. در این شرایط، ۱ میلیارد سرمایه‌گذار در انتهای سال به ۱ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان تبدیل می‌شود که معادل ماهانه آن حدود ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.

  • سرمایه‌گذاری با برداشت سود ماهانه: هر یک میلیارد تومان ماهانه ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سود
  • سرمایه‌گذاری بدون برداشت سود ماهانه یا یکسال کامل: هر یک میلیارد تومان ماهانه ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان سود

مشاوره رایگان و شروع سرمایه‌گذاری پیش از تعطیلات نوروز

صندوق ترنج از صندوق‌های مجموعه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است که ۸ صندوق سرمایه‌گذاری در انواع مختلف: سهامی، مختلط، درآمد ثابت، جسورانه، بازارگردانی و صندوق در صندوق را در بازار‌سرمایه ایران مدیریت می‌کند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانند به سایت صندوق ترنج سودمند مراجعه کنند.